iPhone för släktforskare
Jag har precis fått min iPhone och börjat sätta mig in i allt.
Hittade snart en "app" för ancestry så att jag kan kika i mina släktträd. Coolt…

Fast det funkar riktigt bra även att kika på min vanliga släktsida.
Finns det något annat kul för släktforskare som har iPhone?
(Kika gärna in på iPhone ifokus)
Jag har haft min sen den lanserades i Sverige, juni 2007. Det finns ju hyfsat många program för olika ändamål.
Mina nytto-favorit-program, Swedbank, Almanacka, Kelda, Arla Kokbok, VinVin, Bokus, Svt-Play, Bensinfinnaren, convert för att bara nämna några.
Spex-program, OldBooth, Sketches, Tagut,
Köpte Reunion när det släpptes. Fungera fullt ut med bilder, källor, ja hela garnityret.
Efter ett besök på någon pastorsexpedition, tar man en kopp kaffe på ett kondis och skriver in de nya uppgifterna och synkar dem när man kommer. Smidigt och enkelt.
#1 Finns Reunion i särskild iPhone-variant?
Finns det fler apps för just släktforskare?
Jag såg någon ordbok på engelska för släktforskare…
Ja, jag tror att jag gav 115:- för det.
Det står lite i Diskulogen nr 84 (mars 2009) sidorna 29-30 med några exempel på användning/program. Den finns att läsa på www.dis.se http://www.dis.se/diskulogen/diskulogindex.htm (det är visst medlemslåst ett år med tidningarna - men om ni är medlemmar så är det bara att logga in :) )
Jag har provat FamilyTreee och endast lite snabbt Reunion till Mac och iPhone, men känner att det inte riktigt är min grej trots allt. Behändigt att ha med sig släkten på fickan, javisst, men lite krångligt och tidsödande att ha någon bra överblick i det hela, tycker jag.
Därutöver har jag provat något som heter FamViewer, där man hämtar hem en GedCom-fil som man kan presentera på skärmen, i textform eller trädstruktur. Det fungerar lite bättre och är snabbare än FamTree och Reunion.
Finns FamViewer som app till iPhone?
#5 Jag hittade den…
Den kostar en dryg hundring. Undrar om det är värt det? ancestrys app är gratis och man kan importera GEDCOM där också. Jag lägger in foton och annat via vanliga ancestrysidan och sedan ser det rätt bra ut i telefonen.
Fast ancestrykontot kostar förstås…
Jag testade att göra en lågupplöst (72dpi) pdf av min bok. I tryckkvalitet är den på 22 MB, här hamnade jag på bara dryga 2 MB.
Jag lade upp den på nätet och provade sedan att läsa den med min iPhone. Fullt läsbar!