Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: släktforskning
Läst 3680 ggr
Sannes
0

Släktforska i Sydafrika

Någon som har erfarenhet att släktforska i Sydafrika? Jag har en stackare som skall ha hamnat där.
Finns det några sökbara källor från cirka 1893, antar att även Sydafrika har någon form av kyrkoböcker, finns dessa fritt tillgängliga på internet.
Eller måste jag med mina risiga engelska skriva till någon myndighet/arkiv eller dylikt i Sydafrika och be om hjälp.
Många frågor har jag men inga egna svar.

Phryxe
0

Mormonernas forskningstips för Sydafrika (PDF) … på engelska.

Ronny-K
0

Jag har själv ingen släkt i Sydafrika, men hittade ett par länkar som kanske kan vara till hjälp.

Family Search South Africa

E-Family

EvaMorfi
0

Hej!

Har du kollat ddd.dda.dk - utvandrardatabasen ifall personen utreste från Köpenhamn? Där anges ibland vart personen skulle i t ex SA, oftast Kapstaden.

Phryxe
0

#0 Kan du ge oss mer info om "stackaren"?

Sannes
0

Jag har inte kollat någonstans efter den personen jag söker eftersom jag inte vet var jag skall börja leta….
Den jag letar efter är:

August Emanuel född 23 juni 1867 i Uddevalla.
Far: Elias Andersson född 1827
Mor: Britta Katarina Eriksdotter född 1831

I husförhörslängderna står det Eliasson som efternamn på August Emanuel, han har som noteringar i några längder:
Att han är i Cap Town Afrika 1 december 1893, kallar sig Churchill.
Han blir år 1896 överflyttade till obefinlighetsboken men jag har inte tillgång till den så jag vet inte om det står ytterligare upplysningar om honom där.

Sannes
0

Förresten:
Tack till alla som har kommit med förslag och länkar, jag skall kika på detta lite senare ikväll.

Phryxe
0

Om registren för konsulatarkiven (registreringsprojekt, se Rötter) blir klar nångång kanske du kan finna något där.