Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: brev
Läst 1595 ggr
Tilda
0

Dokument fr. Salt Lake City

Nu har jag äntligen för första gången beställt dokument fr. slätforskningscentret i Salt Lake City. Ena är ett döds dokument det andra ett vigsel dokument, båda fr. 1870-talet  Polen resp. Litauen.

Har någon beställt därifrån? 

Spännande väntan på att kanske få veta varifrån släkten egentligen kommer.

Tilda

svenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Trevligt, Tilda!
Jag har haft kontakt med en del genealogiska föreningar, m.m. i USA och fått en del dokument därifrån, bland annat det här ifrån Michigan, där det framgår att min mormorsmor och hennes två barn hade för avsikt att resa till Amerika, vilket vi anhöriga inte hade den blekaste aning om förrän nu på senare år. (!) Min mormor är "Ellen", men hon hette Elin.

svenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick också kopior på dödsnotiser från Michigan. Den här gäller min mormors mors syster Anna Sara Anderson..

AndersE
0

Jag har aldrig beställt något därifrån…

• Hur visste du vad du ville beställa?
  • Hur gick du tillväga?
  • Vad kostar det?
christerm
0

Tilda, mycket intressant!

Vad jag förstår av inlägget har du ev anor från bl a Polen.

Eftersom jag själv har anor från Polen och alltid betraktat det som mer eller mindre utsiktslös att släktforska på den grenen, pga av mycket material förstördes under 2.a världskriget, vore det intressant att få veta lite mer om hur du har gjort för att få tag i dokumenten.

Tilda
0

#3 o. #4 Eftersom jag söker judiska anor så har jag hittat intressanta listor på judiska släktforskarsidor med namn på mina släktingar. På dessa sidor finns databaser över de  judiska namnen för en del av filmerna i Salt Lake City.

#4 På   www.familysearch.com under family history library catalog kan du se om de har filmat  dokumenten i staden din släkt kommer ifrån. Då kan du beställa filmen till närmaste Family history center i Sverige. Jag har aldrig beställt filmer.

#3  det kostart 2$ per kopia, minimum 4$ per beställning.

Få se om dokumenten som jag beställt är på polska/lettiska eller rysska.

AndersE
0

#5 Tack!

christerm
0

Även jag tackar för informationen!