Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketthembygd
Läst 4783 ggr
AndersE
0

Aspetorp, Tideberg, Kyrkefalla

Detta är väl främst en fråga till zachs…

Finns "Aspetorp" kvar?

zachs
0

Har varit borta i 3 dagar och försöker nu läsa i kapp allt ni skrivit under tiden. Skulle Aspetorp varit ett torp under Tideberg? Har inte stött på det förut. Var har du hittat det?

AndersE
0

Det finns med i församlingsböckerna. Min mormors morföräldrar bodde där tydligen.

AndersE
0

Titta t.ex. i AI:14 s 97

zachs
0

Jag är tveksam till att det finns kvar. Huvudbyggnaden på Tideberg finns kvar men Tibro samhälle ligger nog på stora delar av Tidebergs marker.

AndersE
0

#4 OK. Tack!

Ligger det vid värdshuset?

zachs
0

Värdshuset är huvudbyggnaden. Sen var torpet låg vet jag inte. Ska ner till museet i dag och hämta nyckeln till vaktandet på söndag. Kan fråga Eva om hon vet mer.

AndersE
0

Tittar man i AI:14 så kommer först "Hägnastugan eller Finnabacken" som ligger nordväst om Tideberg. Sedan kommer Aspetorp. Nästa plats som nämns är "qvarn och såg". Det finns en kvarn och såg söder om Tideberg.

Jag tittar alltså på Häradsekonomiska kartan från 1877-1882. Något Aspetorp hittar jag inte.

zachs
0

Längre tillbaka hittade jag bara Aspelund

chrissan
0
chrissan
0

Appropå Västgötagårdar

intressant länk

zachs
0

Ha ha där är det bara fotografen som är från Kyrkefalla. Men pampigt torp! Glad

AndersE
0

#9 Tack, där är det!

Min ana hette Johan Emanuel Hvenström. Jag har alltid tyckt att det namnet var alltför tjusigt för ett mer traditionellt torp. Nu har jag förklaringen!

Flört

AndersE
0

Jag har rätt gott om bilder från Kyrkefallatorp sedan min fina resa där uppe 2005.

chrissan
0

I Svenskt ortnamnsregister på databasen Sofi finns Aspetorp som torp (reg 1898) och som lgh (lägenhet dvs ägd tomt), där står det "vid aspallé"

länk

AndersE
0

#14 Tack!

Förmodligen såg torpet snarare ut så här - länk

zachs
0

Eva var inte på museét när jag hämtade nyckeln, men jag träffade henne på parkeringen vid ICA. Hon tipsade om att jag kunde titta i papperen från en torpinventering på 1960-talet som finns på museét. Ska försöka komma ihåg det på söndag.

AndersE
0

#16 Tack. Gör det bara om du känner du har tid och lust.

zachs
0

Har ännu inte lyckas få reda på var torpet låg. Har frågat runt lite men ingen vet.

AndersE
0

#18 Ok, tack för försöket!

AndersE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild på Aspetorp. Jag fick bilden för ett tag sedan och idag blev det bekräftat att det är Aspetorp - 1912 eller 1913. Fick samtidigt alla personer identifierade!

Kom aldrig och säg att det inte går att identifiera gamla bilder…

zachs
0

# 20 Vad roligt! Vad det är trevligt när saker faller "på plats". För ett tag  sedan fick jag förklaring på varför Höka Fredrik kallades just så. Det kan jag leva på ett par dagar!

Anders, du får gärna dela med dig till mig, av namnen på folket på kortet. Glad

AndersE
0

#21 Det ska jag göra!