Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: proveniens-i-fokus
Läst 4649 ggr
AndersE
0

Anteckna på iFokus

Jerlerup har lagt upp en lavin som han är ensam om att skriva i. Själv är jag så inne i annat arbete att jag inte hunnit mer än snabbt ögna igenom den och bara hunnit se att det låter intressant!

Men jag kom att tänka på att jag ofta gör likadant - särskilt på Engelholmiana, där det är lite färre som skriver. Jag använder sajten som en slags anteckningsblock…

Två fördelar som jag ser det:

• Det betyder att jag själv har "anteckningsblocket" tillgängligt överallt där jag hittar internet
  • Framförallt ligger anteckningarna tillgängliga för andra. Just nu är det kanske ingen som intresserar sig för (eller hinner med) just "mitt" livsöde, men om en vecka, en månad eller ett år kanske någon söker efter just den informationen?

Så bli inte avskräckta om ni blir ensam i en "diskussion". Ni kan ha glädje av den ändå och på sikt kan andra få stor glädje av det!

Jerlerup
0

Min tanke är det, Anders!

Man kan inte göra riktigt samma sak på anbytarforum, men det går ju här.

Jag vet själv vilken glädje man kan ha av att hitta en diskussion med en massa strödda anteckningar, även om den diskussionen skedde för tio år sen.

Men en sak undrar jag. Hur bra hittar sökmotorer innehållet i Proveniens. om man googlar på Nykil och Nyman hittar man min tråd på anbytarforum men inte proveniens disksussionen.

Det vore ju en stor fördel om man kunde hitta proveniens ämnen då man söker på google, tycker jag! Då skulle också fler lockas hit!

/T

AndersE
0

#1 Det brukar sägas att Goggle kan behöva något dygn på sig, men det har hänt att jag hittat proveniens-diskussioner på Google redan efter någon timme.

Jag har fått veta att rubriken är viktig, så utnyttja tillfället att placera "nyckelord" i rubriken. Det hjälper Google att hitta rätt.

En rubrik - "behöver hjälp med dödsdatum" - är alltså totalt värdelös, jämfört med - "Stina Andersdotter, Starby, dödsdatum?"

Jerlerup
0

Framför allt ger detta en länk dit man kan hänvisa folk som vill veta mer. På sikt ska min hemsida givetvis vara den plats dit jag hänvisar folk. Men för arbetsmaterial är det bra att länka till en sajt som Proveniens.

Rubriker är alltid viktiga. Många sajter som denna har dessutom en "tag" funktion för nyckelkord för sökmotorer.

AndersE
0

#3 Jag tror att Google i stor utsträckning "nonchalerar" taggar. Tyvärr används ju dessa ofta för att skriva bra "sökord" som dock inte är relevanta.

Därför har jag förstått att Google t.ex. rankar rubriker högt.

Något annat Google rankar högt är om det länkas till sidan. Sidor jag gärna vill att Google ska hitta brukar jag alltså själv länka till.

Det kan man göra genom att korslänka mellan olika diskussioner här. Hjälper dels den som söker information, dels är det bra för Google-träffar. Man kan också lägga länkar på en egen hemsida om man har det, eller på andra diskussionsforum. Den personliga sidan på iFokus är också en plats där man kan länka - på beskrivningssidan eller i blogginlägg.

När någon sedan söker på "Nykil" och ser att det finns åtta sidor som länkar till din diskussion på Proveniens så antar Google (rätt rimligt) att det är en värdefull länk att placera högt bland träffarna.

Cheyenne
0

Jag skulle vilja lägga till en sak. När du skriver på proveniens.ifokus, det kan vara under en allmän tråd eller en efterlysning, dra dig inte för av vara övertydlig. Jag ska ta emigrantforskning som ett exempel.

Många amerikanare som är ättlingar till svenska emigranter, googlar gärna när de ska söka sina anor i Sverige. Det var så jag blev kontaktad av barnbarnsbarnet till min farfars fars syster Ida Charlotta vilken emigrerade till Amerika.

Min släkting, själv släktforskare, hade googlat på sin farfars mors namn Ida Charlotta Johansdotter/Johansson och funnit mina inlägg här på Proveniens där jag efterlyste henne. Jag var i min efterlysning noga med att ange var och när hon föddes, vilka hennes föräldrar var och att också uppge data om hennes bror, min fff samt deras gemensamma syster vilken också emigrerade till Amerika. Vidare skrev jag utförligt om när Ida emigrerade och fick mycket bra och detaljerade svar här på forumet om hennes ankomst till Amerika där hon skulle till sin syster. Jag fick också väldigt bra svar om vem hon gifte sig med i Amerika, när detta skedde och var samt uppgifter om deras gemensamma barn.

Min släkting skrev i ett mail till mig "All the names and dates seem to correspond", dvs namnuppgifter och datum överrensstämde med hans anor. Det var en hjälp för honom eftersom han inte förstår svenska men med tydliga uppgifter under tråden med personnamn, ortsnamn och  deras födelsedatum och andra viktiga datum i deras liv kunde han utläsa och förstå tråden.

Så söker man emigrantsläktingar och dess ättlingar så kan man ha tur att just ättlingar googlar och finner ens förfrågan. Men då kan man som sagt var underlätta för dem (som ju oftast inte talar svenska) genom att vara så tydlig som möjligt i sin förfrågan/efterlysning.

Ett knep förutom ovanstående är att skriva den emigrerades födelseort så tydligt som möjligt. Min släkting i Amerika hade först bara fått höra att hans farfars mor Ida Charlotta var från "Smolland" (Småland) i Sverige. Efter mycket om och men lyckades han lokalisera henne till Tingsås församling i Kronobergs län. De flesta av oss vet nog (eller kan lätt kontrollera) att Tingsås ligger i Kronobergs län vilket i sin tur ligger i landskapet Småland men det är inte så självklart för en amerikansk ättling att veta. Återigen, var övertydlig i dina inlägg här på Proveniens om du söker uppgifter om emigranter, skriv gärna "född den 20 september 1875 i Tingsås församling, Kronobergs län, Småland". Chansen är då större att den icke svensktalande ättlingen förstår att det kan röra sig om samma person. Något Kronobergs län har han förmodligen aldrig hört talas om, inte heller församlingen Tingsås, men "Smolland" känner han igen.

Cheyenne
0

I tillägg till ovanstående kan jag berätta att jag för ett tag sen fick ett mail från en amerikanare som sökte sina svenska rötter. Allt han visste om sin mormors mor var att hon var född ett visst datum i Scarborough, Sweden och att hon utvandrade därifrån år 1903 till Minnesota.

Scarborough tänkte jag, det är ju en stad och ett distrikt i North Yorkshire i England. Det tog ett par minuter tills jag förstod att detta Scarborough som han alltid hade fått höra att hans mormors mor var ifrån, i själva verket var Skaraborg. Det bekräftades när jag fann hennes emigration.

AndersE
0

#5 Bra synpunkter!

#6 :-)