Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketterkulturtradition
Läst 2726 ggr
Cheyenne
0

Antikmagasinet

Jag följer slaviskt programmet Antikrundan på SVT. Direkt efter programmet visas "Antikmagasinet" på Kunskapskanalen. Lite av en - som man skulle säga på engelska - spinn-off av Antikrundan där man i varje avsnitt fokuserar på ett specifikt område, t ex kinesiskt porslin eller gustavianska möbler, med inbjudna experter inom respektive område. Programledare är Knut Knutsson.

Igår kväll var temat mer av det etnologiska slaget och programmet handlade om döden, begravningar och alla seder och riter där omkring.

Väldigt intressant för oss släkt- och personforskare där man bla beskriver hur en begravning på 1800-talet gick till, skillnaden mellan allmogens begravningar kontra borgarståndet etc.

Programmet börjar lite segt och skakigt tyvärr med lite för många "jag vet inte-svar" från experten men blir bättre.

Länk

Andersdotter
0

Tack för påminnelse och länk, jag är lika fängslad av antikmagasinet som du, och brukar även följa det efterföljande avsnittet på kunskapskanalen. Men utav någon anledning missade jag det denna gången. Men har just nu sett det. Vilket super intressant avsnitt det var med alla traditioner.

Alsterolle
0

Här finns lite mer om "död och begravning" Kapitel 4.