Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: livsöden
Läst 3838 ggr
kajsa-kavat
0

När dog Hilda Maria Pettersson

Min morfars storasyster Hilda Maria föddes 1895 i Amerika. Flyttade sedemera till Järnboås tillsammans med föräldrar och tvillingbröder (Carl och Gustav) Hilda Maria var död vid 1900-års folkräkning.

Är det någon som kan ta reda på när hon dog och varför ?? Vore tacksam för besked, då jag själv inte har kommit igång med släktforskningen. (kurs i mars)

mvh kajsa-kavat

Cheyenne
0

Du har i en tidigare tråd - där du frågade om din morfar - fått svar på hur familjebilden såg ut vid folkräkningen år 1900 och då var Hilda Maria i allra högsta grad levande. Flört

Far: Gustaf Petersson, f. 1867 i Hjulsjö Öreb. l., Bergsman
Mor: Karolina Svensson, f. 1861 i Hjulsjö Öreb. l.
Dotter: Hilda Maria, f. 1895 i Ispeming Michigan Nordamerika
Son: Karl Ivan, f. 1897 i Ispeming Michigan Nordamerika
Son: Gustaf Birger, f. 1897 i Ispeming Michigan Nordamerika
Son: Sven Helmer, f. 1899 i Jernboås

De är då bosatta enligt följande:

Hemförsamling: Järnboås
Hemort: Lindesby
Kontrakt: Nora
Län: Örebro

Har du någon annan uppgift om att Hilda Maria eventuellt skulle ha avlidit när hon var barn?

Andersdotter
0

Hittade du övriga familjen i Sveriges Befolkning 1900?

Andersdotter
0

Oj då .. här låg jag med sidan uppe för länge innan jag postade, och ser först nu svaret ovan

kajsa-kavat
0

"1 Som jag sagt förut, så är jag helt nybörjare på det här. Och som du säger har jag i en tidigare tråd fått svar på hur familjen såg ut. Men när jag tittar på Hilda Maria vid 1900 års folkräkning står det: d Jag tolkar det som hon redan är död då.(men jag har väl fel) Vi vet att hon dog vid tidig ålder men inte när.

kajsa-kavat
0

"2 Ja, alla familjemedlemmar finns med då.

Andersdotter
0

d. står för dotter Glad

kajsa-kavat
0

"6 Ok.

Men som sagt så vet vi att hon dog i unga år. Det har varit mycket hysch hysch om det. Morfar ville aldrig tala om det. Då blir det naturligtvis mer spännande, eller hur ?

Cheyenne
0

#4 Det är okej att vara nybörjare. Vid folkräkningen tog man bara med personer som levde och som Andersdotter skriver; "d" betyder dotter och "s" betyder son.

Har du något exakt födelsedatum för Hilda Maria?

Cheyenne
0

kajsa-kavat

SVAR har bara dödböcker fram t om 1895 för Järnboås fs. Jag gissar att det ser likadant ut hos Genline. Därför får man söka Hilda Marias dödsdatum i SCB-utdragen. Det är utdrag/avskrifter ur originallängderna/böckerna över födda, vigda och döda som gjordes varje år (varje församling var anmodad att göra detta) vilka skickades in till statistiska centralbyrån.

Att söka i SCB-utdragen kan dock vara ganska tidsödande om man inte har ett datum.

Cheyenne
0

Hos SVAR finns bara husförhörslängder fram t om 1894 för Järnboås. Hade det funnits församlingsböcker skannade (man gick över till församlingsböcker från husförhörslängder omkring 1895-1897) så hade man kunnat följa familjen via dessa och den vägen funnit när Hilda Maria blir struken ur längden med en hänvisning till att hon avlidit.

En annan aspekt i det hela är att den muntliga tradition som säger att hon avled i unga år, inte behöver betyda att hon avled som barn. Hon kan ju ha nått vuxen ålder (18-20 år) och flyttat, kanske t om till en annan församling och därmed blir det i den församlingen man får söka hennes dödsdatum.

Andersdotter
0

Jag skulle vilja rekomendera dig att prova söka även utan släktforskarkurs - det är inte SÅÅÅ svårt att hitta och i alla
fall komma igång.
Sen mins jag min egen vånda, med upptäckten att det var allt svårare att hitta uppgifter på 1900 talet än vad det var under 1800 talet. Jag har (tyvärr kanske) inte heller gått någon släktforskarkurs trots att jag numera har hållt på i några år.
Jag hade från början bara en handskiven lapp med lite namn och födelsedatum som min farmor lämnat, och började sen med ett tre-timmars abongemang på SVAR, efter att ha läst på (under forska på svar) deras nybörjar guide.

Men just i ditt fall som du nu tar upp så är det som Cheyenne skriver; inga husförhör - utan bara SCB utdrag,
Dom är lite tråkiga att gå igenom, men dom är ju lättlästa - och kräver ingen kurs för att ge sig på.

Kör igång vet jag - tre timmar - a`50:- får du napp är du fast för alltid ;-)

Gå till http://www.svar.ra.se/
 skriv in scb högst uppe till höger i SÖK
 välj; nr 1 SCB-utdrag för
 Till SCB-utdrag
 skriv in län och församling

Och nu ska du ha fått upp alla SCB utdrag för Järnboås
Lycka till

svenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kajsa-kavat, du sparar 50:- i kväll iaf.

Järnboås var en liten församling med inte så många döda per år.
Jag kollade SCB-utdragen från 1901 och framåt, när jag kom fram till 1906 hittade jag Hilda Maria som avled den 8 oktober.

Men följ gärna tipset om ett kort abonnemang på SVAR, det är inte svårt och sedan är du som redan sagts, fast i den gamla skiten!Flört

svenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och dödsorsaken var blindtarmsinflammation.

Andersdotter
0

#12 fast i den gamla skiten Glad … snart kommer man att höra talas om behandlingshem för "släktforskarberoende " kickarna vid varje fynd kommer att likställas med "spelberoende" och deras vinster … med den skillnaden att det kommer vara svårare för släktforskare att sluta med sitt beroende på grund utav det faktum att dom så ofta till skillnad från spelberoende faktiskt får VINST väldigt ofta, vem vill sluta då?Glad

svenne
0

#14 Ett sånt behandlingshem för släktforskningsberoende borde man väl ha hamnat på för länge sedan, men jag tror inte att vår kroniska sjukdom är behandlingsbar.Skrattande

kajsa-kavat
0

Tack snälla ni för svaren.

Alltså dog Hilda Maria när hon var 11 år gammal. Det var som jag antog alltså, att hon dog som barn. Men varför man inte talade om det förstår jag inte. Det var inget konstigt dödsfall, blindtarmsinflammation var nog en ganska vanlig dödsorsak.

kajsa-kavat
0

"12 Jag följer ditt råd. Skrattande