Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketteryrketitel
Läst 3008 ggr
Cheyenne
1

Stadsbesökare

I registret till Stockholm Mantalslängder förekommer 40 poster med personer som har titeln Stadsbesökare (mellan åren 1800-1846).

17 poster har titeln Stadsbesökarehustru. Sen blir det märkligt då 42 poster har titeln Stadsbesökareänka och en person Stadsbesökares fd hustru. (Jag skriver poster då ett antal personer förekommer flera gånger i registret.

Jag har inte kunna finna någon information om vad en Stadsbesökare är. Om han bara är på besök, varför är han då mantals- och skatteskriven i Stockholm? Obestämd Någon som känner till titeln?

Jerlerup
0

Och 29 stadsbesökar änkor ser jag också på min CD.

Fast resande (dvs besökare) har också registrerats. Det finns 13827 st "resande"… Tex M Pehrsson och P Påhlsson från SKåne som mantalsskrevs i Stockholm som resande 1845. En löjtnant Wång också.

Men de har inte resande som titel…

Stadsbesökare är en titel som tydligen man behåller som änka.

/T

chrissan
0

Är inte en besökare en tulltjänsteman?

torsbo
0

Wikipedia:

År 1622 införde kronan ett tullsystem som belade svenska städer med en införselskatt för varor. Försäljning av varor utanför städerna ("landsköp") blev olagligt. Denna tull blev kallad ''lilla tullen''. För att förhindra smuggling byggdes tullstaket runt städerna. För Stockholms del utfärdades förordningen om lilla tullen den 20 november 1622. I Stockholm upptogs tull vid en rad infarter till staden, varom namn som Danvikstull, Hornstull, Norrtull, Vintertullen, Roslagstull, och Skanstull ännu erinrar - se Stockholms tullar.

Tullen betalades med 1/32 av varans värde. Denna skattesats kom i stort sett att bestå ända till dess tullen avskaffades 1810.

Tulltjänstemännen kallades just för besökare.

Cheyenne
1

#1 Ja, jag normerade titeln och de ingår därmed bland de 40 änkor jag nämner.

# 2 & 3 Aha, tack! Enligt SAOL så beskrivs besökare med förklaringen tulltjänsteman. Jag var så insnöad på ordet Stadsbesökare att jag enkom sökte på just den titeln.