Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: amerikaforskning
Läst 2711 ggr
edithjosefina
0

Social Security Number sökhjälp

Sju syskon ( av tolv ) - min farfars syskon - emigrerade från år 1890 och framåt till New York. I bouppteckningen efter mamman Kajsa Hilda Olsson f.1851 - d.1932 finns hennes efterlämnade barn nedskrivna med namn och adress. Fem av barnen har samma adress i New York; 601 West 112 Street New York. Jag har med hjälp av www.ancestry.com funnit Social Security Number på tre av syskonen. SSN stämmer med namn och födelesedata. Ingen gatuadress, endast New York som hemort är antecknat. Jag önskar att komma i kontakt med släktingar till min farfars syskon.

Min fråga är om jag kan ta hjälp av SSN för att hitta dem? Vilken hemsida?

Ev. ta en chans och skriva till boende på ovanstående adress ?

Phryxe
0
chrissan
0

Du kan skriva till Social Security om de avlidit och få ett det dokument som bekräftar deras död. Har man tur finns namn på nära anhörig där, men inte alltid.

edithjosefina
0

Tack för tipsen.

Stämmer SSN med de personer som jag söker ska de har avlidit 1962 - 1963 - 1968. Detta är mycket troligt då de var födda 1876 - 1880 -1887.

Tack igen

swemah
0

Totalt onödig information, men ändå. Det tycks som adressen är i korsningen med Broadway, så de bodde alltså vid Broadway. Inte alla som uppträtt där :-)

EvaMorfi
0

Hej!

Jag tvivlar på att det finns någon kvar sen 1932 (ev 1968) på den angivna adressen som känner till familjen. Jag tittade på adressen på google maps. En del företag finns i huset.

Som Chrissan säger i #2, man kan söka en kopia av SSN som inte är billig. Har man tur finns namnet på en anhörig med, men inte alltid.

Jag har försökt att få en kopia av death certificate i N.Y efter min mors kusin som dog 1990. Det är 50 års sekretess. Men en amerikansk bekant menade att jag ev. kunde få dokumentet eftersom jag är nära anhörig enl. hennes uppfattning. Jag skrev till myndigheten och frågade för mer än ett halvår sen. Tror ni jag fått svar? Icke.

edithjosefina
0

Det är synd att halva syskonskaran är borta.Min farfar var ej född när några av hans syskon lämnade Sverige så han har aldrig träffat dem.Min fars syster som är 90 år och mycket klar i huvudet säger att hon och övrig släkt ej haft kontakt med Amerika.

En av bröderna vände tillbaks till Sverige och dog ogift 1965. Jag ska försöka att få tag i hans bouppteckning. ev. finns hans syskon i Amerika nämnda.