Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 4848 ggr
Phryxe
0

Lettland

Personen som har sajten celmina.com verkar vara driftig. Där finns förutom en blog bl.a.

- Latvian Genealogical Society
- Latvian Surname Project
- Latvian Record Project

I min länksamling för Lettland har jag också The Latvian State Historical Archives scanningsprojekt Raduraksti. Jag har inte sett bilderna eftersom man måste registrera sig. Det verkar dock vara kostnadsfritt. Latvian Record Project ser ut att ha som mål att registrera materialet på Raduraksti.

AndersE
0

Tack! Hamnar i länksamlingen!

Siss88
0

Jag har kollat en del efter en klients släkt i Lettland i just Raduraksti, och det är hög kvalité på bilderna, men jag hade oturen att behöva kolla under de år böckerna var förda på ryska.

Bara att leta upp en judisk församling var att famla i blindo, eftersom det var bra många klick ner till städer från toppnivån, och det kändes nästan som vinst på ett lotteri när jag hittade Glasmanska till slut. Ortsnamnen finns på ett antal språk "officiellt" också, så det har varit lite knepigt, men en kul utmaning. Glasmansk (med varierande stavningar) heter t.ex. även Gostini och Dankere beroende på vilket språk man skriver… Lyckades hitta en brorsa med hjälp av Google translate och en massa gissningar, som sedan bekräftades av en ryskspråkig kontakt till klienten. Jag har tyvärr gått bet på klientens ana, som borde vara enkel att hitta eftersom hon även har en tvillingsyster, men det är en annan historia…

Kanske är det enklare med dom tysk-språkiga böckerna.

Jag bugar och bockar för celmina-länken, som kanske kan hjälpa oss vidare bakåt i tiden! Spännande att mer och mer kommer ut på nätet och görs tillgängligt för alla!

Phryxe
0

Periodicals

"As part of its collection Periodicals, the Latvian National Digital Library is offering 40 newspaper and magazine titles in Latvian, German, and Russian, ranging from 1895 to 1957 - altogether more than 45,000 issues and 350,000 pages! For the first time users are given the opportunity to perform a full text search of historic newspapers as well as being able to browse them page by page on their computer screen."