Vad står det?
Vad står det för födelseort för Stina Persdotter f. 1735-12-13, nog står det väl **Björked?
**
Källa: AD, Norra Råda AI:1 sid 215.
Det är konstigt, jag hittar inget Björked varken i Norra Råda eller i de angränsande socknarna. Det kan möjligen vara ett torp eller dyl. under ett annat hemman och därför saknas det i ortlistan i Hfl.
Vill bara få bekräftat att jag har läst rätt…..

Kan det vara en förkortning - för Björkedal t ex?
#0 Jag läser också Björked.
Enligt Rosenberg finns i Björked… i följande socknar:
- Askim (Björkedal)
- Härryda (Björkedal)
- Vette (Björkedalen)
- Kall (Björkede)
De tre första i Göteborgs och Bohuslän, det sista i Jämtland län.

#1 Jo, jag har varit inne på det också men tyvärr inget som passar in här.
#2 Jag skulle tro att det är ett torp som inte finns med i ortregistret.
Ni behöver inte leta efter något, jag ville som sagt bara få bekräftat att jag läste korrekt.
#3 Jag korrigerar #2. Jag fick med allt som börjar "Björked…"

Enligt Harmens brukslista finns ett bruk som heter Björked i Sunne, grundat 1695

Björke(d) i Sunne ja, eller Björkefors som det hette senare. (Björkefors herrgård köptes och bebos nu för övrigt av "Svennis") när han är hemma i Värmland.
Jag tror inte att det är Björke(d) i Sunne som avses. I Norra Råda Hfl där uppgiften om Björked finns skriver prästen födelseorter både inom och utom pastoratet. För en person som är född i Norra Råda kan det då stå som födelseort: Prästbol, W. Råda, Stjernsfors, Solberg Mjönäs etc, platser inom pastoratet och för de som är födda utomsocknes anges födelsesocken som ex. _Allster, Christinehamn, Lungsund, Philipstad, m.m.
_
Björked i detta fallet är nog ett torp eller en dylik plats inom församlingen eller pastoratet, tyvärr börjar Norra Rådas Hfl först 1782 och i Fb finns ingen Stina född 1735-12-13 i någon av pastoratets församlingar.
Man kan inte lyckas jämt och detta var inte livsviktigt heller.
Jag tycker att det ser ut som Björhed.

#7 Har kollat det också, inget som stämmer….

I och för sig tycker jag också att det står Björhed, men det är ett efternamn som verkar mest vanligt i Hallsberg. Frågan är då hur det namnet uppstått?
Björked finns som "Södra Ed Björked" utanför Säffle, men det är ju långt ifrån Norra Råda, så jag ser inget samband där heller. Sorry.

Föresten. Det kan vara ett bruk eller en smedja i Sunne. Se http://www.rotter.se/harmens2.htm. Där finns Björked 1695.

Ta fram den här sidan: http://www.fam-melander.se/cmf.pdf Där finns den Stina Marie Persdotter, som jag tror att du söker.

Jag kollade ortnamnsregistret och följande ortnamn i Stora Råda innehåller ordet BJÖRK:
1 Björkholmen
2 Björkhult
3 Björkhult
4 Björkliden
5 Björklunden
6 »Björklunden»
7 Björklundstorpet
8 Björkåsberg
9 Björkåsberg
10 Björkåsberget
12 Björkåstjärnen

#11 Tack, ja det verkar vara samma Stina. Tyvärr blir jag inte klokare eftersom födelseort och föräldrar saknas där också.
Eventuellt kan första bokstaven vara ett S

#13 Kan Stina vara barnbarn till Sven Persson Ballur? Han var smed vid Björked hammare i Sunne sn 1717 och hade en son Per född 1701. Du tolkar säkert texten bättre själv:
Jämför med andra B som finns på sidan, - jag tycker att denna bokstav skiljer sig från dessa.

Satt och läste kommentaren ovan och tittade till på texten, kan det stå Sjöred (Sjörhed) ?En möjlighet ?
Vad ska man ha som signatur tro?
Har tittat efter detta och jag hittar inget sådant i Norra Råda, men jag har inte kollat grannförsamlingarna.
Nu har jag försökt med ALLA varianter och Björkheden finns i Edsleskogs socken, som har varit indelat i närheten av Råda.

#12 Var ligger Stora Råda? Det känner jag inte till,i Värmland finns Norra och Södra Råda, dock med ett ganska stort avstånd mellan församlingarna, 13 mil enligt Eniros vägbeskrivning.
#15 Tack, men jag tror inte Stina var barnbarn till smeden Sven Persson Ballur. Jag tror vi kan avskriva Björke(d) och Björkefors i Sunne. Jag tror fortfarande att Stina, f 1735-12-13 var född inom Norra Råda socken eller åtminstone inom samma pastorat, och att namnförslagen "Björke, Björhed" m.m. finns någonstans i närheten.
Problemet är att Norra Råda Hfl börjar först 1782 och i födelsboken kan jag inte hitta henne på det datumet eller på något annat datum "i närheten" som stämmer heller.
#19 Nu hänger jag inte riktigt med…hur har Edsleskogs socken varit indelat i närheten av Norra Råda? Socknarna ligger 16 mil från varandra enligt Eniro, ett avsevärt avstånd på den tiden.
Tack för alla förslag till hjälp!
Norra Råda och blev kapell- församling i pastoratet. Vid detta pastorats uppdelning 1950 blev Norra Råda moderförsamling i Norra Råda och Sunnemo församlingars pastorat, medan Hagfors och Gustav Adolfs församlingar bildade ett nytt pastorat. Norra Råda hette tidigare blott Råda. Från och med den 1 Januari 1886 är den officiella benämningen Norra Råda.
Härad:Norra Råda och blev kapell- församling i pastoratet. Vid detta pastorats uppdelning 1950 blev Norra Råda moderförsamling i Norra Råda och Sunnemo församlingars pastorat, medan Hagfors och Gustav Adolfs församlingar bildade ett nytt pastorat. Norra Råda hette tidigare blott Råda. Från och med den 1 Januari 1886 är den officiella benämningen Norra Råda.
Norra Råda och blev kapell- församling i pastoratet. Vid detta pastorats uppdelning 1950 blev Norra Råda moderförsamling i Norra Råda och Sunnemo församlingars pastorat, medan Hagfors och Gustav Adolfs församlingar bildade ett nytt pastorat. Norra Råda hette tidigare blott Råda. Från och med den 1 Januari 1886 är den officiella benämningen Norra Råda.
Jag har kopierat ifrån Rosenbergs, men jag har sett Edsleskog i AD, men nu kan jag inte hitta det. Man kunde ta sig hur långt som helst även på 1700-talet. Tänk bara på Linné och hans elever som reste jorden runt och hämtade växter.
Lycka till!

Lärorikt med den här sökningen. Nu har jag förstått att Sunne kan vara slavigt uttryck idag eller direkt feltolkning för det som tidigare var Sunnemo socken.
Sunnemo ligger lite söder om Hagfors och Råda. Björked hammare tillhörde Sunnemo socken (inte Sunne). I Sunnemo sn finns också Björka, Björkil, Björkihl, Björkils gård och Björkilsängarna. Alla dessa gårdar eller byar kom väl att tillhöra Norra Råda efter någon ändring eller sammanslagning i mitten på 1700-talet?
Hoppas dessa reflektioner ger idé om annat ställe att söka Stina.