Försvunna inlägg
Jag gillar inte att vissa trådar/inlägg plötsligt bara försvinner på Proveniens. Senast vara det "Brev från en mor" … Det fanns inget viktigt i den tråden. Jag förmodar att någon moderator fann inläggen stötande eller irrelevanta, men att inlägg plötsligt försvinner spårlöst skapar en otrevlig känsla.

#0 Jag är Medarbetare på Proveniens. Vad jag kan se har inget inlägg under tråden "Brev från en mor.." försvunnit.

Har du loggats ur? Det händer mig dagligen av någon anledning. Då syns inte det inlägget eftersom det är i "Kantstött porslin"
Hela tråden Brev från en mor syns inte för mig heller, varken oinloggad som inloggad… (jag tittar under senaste inlägg, då den var aktiv senast igår eller när det var)
Vad är "Kantstött, ser inte den heller..?

Jag ser inte heller brevet från en mor. När var sista inlägget i den tråden?

Jag ser den och kan öppna tråden och läsa alla inlägg.
#0 Det är inte försvunnet utan bara flyttat.
Eftersom det var ett inlägg av skämtkaraktär flyttade jag det till gruppen "Kantstött Porslin" som är till just för inlägg "utanför ämnet".
Jag såg att varken Phryxe, Leiper eller Jerlerup begärt att få tillgång till gruppen, men jag har lagt till er nu.
#6 Ok, då ser jag den nu också… Har missat att ens veta om det där med att ansöka om tillstånd för "kantstött", men det var ju trevligt att få vara med där också. :-)
#8 Ja, visst kunde jag meddelat att jag flyttade. Jag gör nog det ofta, men missade det denna gång.

#9 En automatisk funktion vore enklare.
#10 Jo, självklart.

Va' nu då? Begära att få tillgång till grupp?
Hur i allsin dar ska man gissa att det finns grupper, som man måste begära tillstånd att få tillgång till? Det är väl inte brukligt inom iFokus - eller är det? Jag har då aldrig läst om någon sådan variant. Vad krävs för att få tillstånd, undrar jag också.
#12 Det framgår av det välkomstmeddelande alla får då de blir medlem.
Om det är brukligt är väl en definitionsfråga, men olika varianter av dolda grupper finns på många iFokus-sajter, med olika upplägg.

De flesta sidor som jag är medlem på har en dold grupp som man måste begära tillstånd för att få läsa. Detta är inget hemligt utan ska förhindra att tillfälliga besökare ska få se diverse inlägg som inte relaterar till ämnet. Så att man ska kunna ta upp och diskutera saker utanför ämnes området. Om jag har förstått saken rätt. Där finns även möjligheten att vara lite mer personlig och ta upp sådant som man inte vill att alla ska känna till.
Jag tycker det är en bra och trevlig funktion. Även om vi här mestadels håller oss till ämnet även i fria diskussionerna. Men där ligger lite väder snack och roliga historier, som kan kännas fel när man söker efter seriösa släktfosknings uppgifter.
Så det gäller att läsa hela välkomst meddelandet. Så vi får väl hälsa er alla välkommna in i trivialiteternas sidor(menat som ett skämt).

Vad ska man ha som signatur tro?
#14 Tack. Precis så ser jag det.
Kan ju tillägga att tidigare fanns här några medlemmar som huvudsakligen använde gruppen "Kantstött Porslin" till att skriva elakheter om andra forum. Dessa medlemmar finns dock inte kvar längre utan har ett eget forum nu där de gör samma sak.
Vilket också betyder att numera är KP enbart trevligt.

Jag har varit med i iFokus ett bra tag och deltagit i flera grupper, men inte uppmärksammat något meddelande om dold grupp, så inte har det uttryckts särskilt tydligt vill jag påstå. Jag har också varit noga med att läsa igenom instruktioner och regler om varje sajt. Där har jag inte heller läst något sådant.
Var så snäll och skriv ut den specifika texten här, så jag får se hur det formulerats, för välkomstmeddelandet har jag inte kvar.
#17 Vill du vara med i "Kantstött Porslin"?

Nu sedan diskussionen om "Kantstött Poslin" kom igång här, har jag äntligen (igår kväll) fått information om vad det är i en annan gammal länk, som någon aktualiserat. Önskar att nya medlemmar i "Proveniens" välkomnas och informeras bättre i fortsättningen.
Ja tack, jag vill också vara med i "Kantstött Porslin".
#19 Har du förslag på ett bättre sätt att välkomna till Proveniens? Kände du dig själv ovälkommen efter att ha fått din välkomsthälsning?
Har du något förslag på hur informationen till medlemmarna kan förbättras? Vad är det som saknas i den information som idag finns:
- i välkomstmeddelandet?
- i texten "Om sajten"?
- i den information som samlats i forumgruppen "Om Proveniens iFokus"?

Ett slentrianmässigt utformat välkomstmeddelande har väl de flesta fått tidigare. Något informativt och med länk direkt till "Proveniens" fördelar och reglerna skulle underlätta. Jag vill dock ge en eloge för den trevliga utformning som just reglerna har här. Komplettera där med information om sånt som "Kantstött porslin" o dyl, vars existens man inte kan gissa sig till eller förstår innan man varit med ett tag. Det uttrycket begriper jag fortfarande inte. Ska man uppfatta det som en kod eller vad?
Beträffande att vara ny medlem, så ser man att "gamla rävar" och värdar mest diskuterar med varandra. Varför inte rycka ut och ge flera svar, tips och synpunkter när en ny medlem vågar skriva några rader? Det skulle kännas uppmuntrande.

Lill-Kisse
Det är tråkigt att du uppfattar det som om att "gamla rävar" och värdar mest diskuterar med varandra.
Vad grundar du det på?
Du har ställt två frågor på Proveniens;
Där fick du svar av chrissan som är Medarbetare på forumet samt av undertecknad, också Medarbetare på forumet.
Där fick du återigen svar av chrissan samt av sajtvärden AndersE. Är det vi som är de gamla rävarna och som mest diskuterar med varandra och inte svarar på forumdeltagarnas frågor??

Vidare skriver du;
"Varför inte rycka ut och ge flera svar, tips och synpunkter när en ny medlem vågar skriva några rader? Det skulle kännas uppmuntrande."
Uppenbarligen har du inte läst alla de trådar där de förekommer en stor mängd med tips, allt från emigrantsidor till register på Stockholms Stadsarkivs hemsida. Tips som för övrigt, den gamla självupptagna räven, dvs undertecknad, har bidragit med i en mycket stor utsträckning.

Hej Cheyenne! Jodå, visst fick jag svar och mycket värdefulla dessutom. Tack för det! Jag har inte glömt, så du behöver inte bevisa något med länkar.
Däremot så störtade inte flera till och kom med ytterligare tips o dyl. Annars brukar ni spinna vidare på ämnet, gräva och rota runt i all världens register liksom. Mina frågor var väl inte så spännande, men jag kämpar vidare med min släktforskning och gläds åt allt jag lyckats hitta.

Jag bevisar inget. Jag behöver inte bevisa något men jag svarar på ditt inlägg som säger att "gamla rävar och värdar mest diskuterar med varandra."
Att ställa frågor är frivilligt på Proveniens, likaså att svara på frågor. Men ett forum fungerar aldrig om endast värd och Medarbetare ska ställa frågor och svara på frågor. Det är ett givande och tagande från alla deltagare. Det finns massor av duktiga släktforskare som brukar svara på frågor här och hjälpa till helt frivilligt med frågeställningar. Du är också välkommen att delta i de "laviner" som då och då syns på sajten eller bara svara på en enkel fråga från någon annan forumdeltagare.
Jag är Medarbetare på Proveniens. Jag är inte anställd av iFokus och jag uppbär därmed ingen lön för min medverkan här. Jag har ett liv utanför iFokus också. Är det ett tillräckligt bra svar på varför jag inte spann vidare på just dina två frågor??

Att svara på frågor, hjälpa till att läsa gammal text, komma med tips, allmän problemlösning o.s.v görs ju hela tiden här precis som på några andra forum med samma inriktning. Däremot finns det inga orakel som har svar på alla frågor, dessutom sitter nog ingen uppkopplad mot Proveniens hela tiden under dygnets alla tjugofyra timmar.
Nog tycker jag att vi tillsammans rätar ut ganska många frågetecken av rätt svår karaktär.
#21 Tycker du att välkomstmeddelandet på Proveniens är slentrianmässigt utformat? Det var tråkigt. Jag använder inte några standardformuleringar utan har tvärtom ansträngt mig för att det ska vara informativt. Där finns alltså bland annat en länk till mer information och en särskild del just om "Kantstött Porslin".
Sen är det tråkigt att du har så stora krav. Min tanke med Proveniens är att här ska vara trevligt. Var och en ska deltaga här utifrån glädje, inte utifrån krav. Jag vill absolut inte att någon ska känna krav på att hjälpa till utan det ska man göra när tiden och lusten finns.
Du kanske helt enkelt har missuppfattat iFokus i allmänhet och Proveniens i synnerhet.

Jag är en "smygläsare" och "smygmedlem" på proviens. 
. Dvs läser mycket av det ni andra skriver (och lär mig mycket på det!), däremot så skriver jag aldrig/mycket sällan något själv. Men jag gillar upplägget på sajten och trivs i er gemenskap (om än på "avstånd"). Anledningen till att jag inte skriver något är helt enkelt att jag inte har något att tillföra. Min egen släktforskning ligger för närvarande på hyllan då livet i övrigt påkallar uppmärksamhet. Emellanåt gör jag lite försök att komma igång igen men så blir det en intensiv period av jobb etc.
Men jag uppskattar verkligen att läsa era trådar och är en trogen besökare även om jag inte gör så mycket väsen av mig.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!