Länktips - South Dakota
Emigrantsläktingar i delstaten South Dakota? Jag vet inte hur många svenskar som hade South Dakota som destination när de valda att lämna Sverige men en och annan bör ha hamnat där.
För en gångs skull en riktigt snygg Amerikansk hemsida inom släktforskning. South Dakota Genweb
Sök bla på födda 1843-1910 - Direktlänk
Tack Cheyenne
Jag har två emigranter till Salem i South Dakota. Skall först titta efter så de inte återvände till Sverige.
Jag kollade mina emigranter och det finns två personer med samma namn som blir fäder i Salem. Hur kan jag kontrollera om det är rätt personer?

Tack själv Cavinka.
Det beror ju på när de blev fädrer. Nu är det så lyckosamt att census för South Dakota finns skannat och tillgängligt för 1880, 1900, 1905, 1915 och 1925.
Det ena barnet, Oscar, föds 1891 och det andra Elmer 1888. Skall titta på census 1900 i första hand.
Efter att jag har använt den länk som Cheyenne gav ang South Dakota så sökte jag lite planlöst på ett namn. Helt plötsligt dyker det upp en person med det namnet men med fel födelseår. Någonstans i bakhuvudet var det något som fick mej att titta på min emigrantlista. Jo, jag har två personer med samma namn och på Ancestry så återfinns båda i South Dakota.
Elias Andersson född 1830, emigrerade 1853, för övrigt den förste som reste härifrån Naverstad tillsammans med sin hustru, bror och en vän. På Ancestry finns bilder på hans och hustrun grav samt en mailadress som jag använde. Igår kväll fick jag svar från den person jag mailat och hon säger sig befinna sig i chock efter att någon från Sverige vet något om denne Elias.
Jag har också en fråga. Hur lång tid tog det 1853 att med, jag antar segelfartyg, att ta sig till USA?

#5 Den här sidan är bra. Där kan man läsa hur man reste till Amerika på 1850-talet. Vad det verkar var det två perioder som överlappade varandra, dels gick det segelfartyg direkt Göteborg-New York (ett billigare alternativ) dels blev det allt vanligare att resa via England. Först reste man till Hull, sedan tåg till Liverpool varifrån båten över Atlanten gick. Över Atlanten reste man man ångfartyg. Det fanns också möjlighet att resa via Hamburg.
Tyvärr har jag inte funnit någon uppgift om hur lång tid respektive ressätt tog.