Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketter: böckerlästips
Läst 2507 ggr
Cheyenne
0

"Vem är vem" och "Vem är det"

Dagens tips, Skannade biografiska verk hos Projekt Runeberg.

Först ut; Vem är vem

Korta biografiska uppgifter om vitt skilda personer. Följande finns skannat;

Stockholmsdelen 1945
Stor-Stockholm 1962
Svealand utom Stor-Stockholm 1964
Götaland utom Skåne, Halland, Blekinge 1965
Skåne, Halland, Blekinge 1966
Norrland, supplement, register 1968

Lite kul är att förutom personernas profession och utbildning, hustru/make och eventuella barn, så kan man även läsa om deras hobbies, tex segling golf eller fiske.

Här fann jag bla en person med samma efternamn som vår värd samt en välkänd växtförädlare i Uppsala. Flört

Nästa uppsättning biografiska verk; Vem är det

Följande årgångar finns skannade;

1925
1943
1957
1969

I övrigt, samma upplägg som ovan.

chrissan
0

Jag hittar inte den kända växtförädlaren Foten i munnen

Cheyenne
0

Ska jag länka?

chrissan
0

JA, tack, jag kanske känner honom Flört

Cheyenne
0

Jag misstänker att du gör det. FlörtObservera att texten fortsätter på nästa sida.

Länk

Uppdaterat, länkade fel.

chrissan
0

Till och med lilla jag var med Skrattande

Cheyenne
0

Ja, det är du! Skrattande

PS! Tycker väldigt mycket om din mors namn. Det hade jag som en favorit om jag någonsin skulle få en dotter vilket jag nu inte fått men min kusin fick en dotter för ett par år sedan som fick heta det istället.

AndersE
0

Bra tips!

(Personen med samma efternamn som jag är min farfars lillebror. Vi fann varandra för några år sedan och hann med flera samtal innan han dog.)

chrissan
0

Jo mammas namn är bara släktnamn:

Sigrid - vanligt i släkten i Finnfara i Bollnäs, mammas morfars släkt

Anna - heter varje kvinna i anorna på mammas mors/mormors sida sedan 1600-talet (även jag)

Teresia - morfars mor, Teresia Wilhelmina Carlström f 1866 i Klista, Kungsåra (henne har jag träffat). Även morfars syster hette Teresia.

Babzan
0

Sigrid är fint.

Det var tänkt att mitt yngsta barnbarn skulle få detta namn om det blev en flicka. Nu blev det en pojk och han fick heta Sixten. Ett namn jag också gillar och jag måste säga att han är en härlig liten kille.

Cheyenne
0

#9 Nu kommer vi ifrån ämnet lite men jag har alltid tyckt om Sigrid. Tänker på ett barnprogram från min barndom som jag älskade; "Beppes Godnattstund" med dockan Sigrid som satt på pottan och ropade "Fääärdig".

Lily var också ett namn jag hade på listan samt Agnes Cecilia efter Maria Gripes bok. (*hm*, två namn efter två dockor…!?)

Babzan
0

Visst, gör vi!

Tack för länkarna Cheyenne, har tittat lite på dom.