Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: släktforskning
Läst 979 ggr
Kaj
0

Min släkt är ju viktig

Min morbror har spårat oss bak till ca mitten av 1600-talet utan att han är någon expert i släktforskning.

Jag har aldrig riktigt tänkt på dettta som något som verkligen skulle beröra mig annat än "vad kul om man hittade något om sina förfäder". Men när han la fram kartan framför mig och visade vad alla mina släktingar hade gjort och var dom kom ifrån blev jag helt förstummat. Detta var mitt kött och blod, bakåt i tiden som jag aldrig tidigare kunnat förstått.
Då fick jag känslan av hur mycket det verkligen betydde för mig som del av familjen

ThomasH
1

Samma sak här, min farfars syster spårade min släkt tillbaka till 1600-talet. Mycket intressant. Jag heter Hultman. namnet tog släkten när en släkting blev anlitad att glasa om kyrkan i Hudiksvall, han som var glasmästare kom från Hult i småland.

AndersE
0

#1 Sånt är kul. Mitt eget efternamn är fortfarande lite av en en gåta. Min farfars farfar tog det 1860, men jag har hittat en annan som tog sig samma efternamn ungefär samtidigt…

Jag hittar inget släktskap, och den andre får bara döttrar så namnet "dör ut" där. Men nog måste de haft någon koppling? De bor inte så långt ifrån varandra, så jag skulle gärna vilja veta hur och när de träffades och diskuterade namnbyte…

Inkan
0

Anders- du får väl skaffa egna barn…. :) Men -du kanske ska informera släkten om att även döttrar kan ha kvar sitt  unika släktnamn och att det i sin tur kan bäras  av döttrarnas barn.

Idag är ju inte efternamn knutna till den manliga delen av släkten för att kunna gå i arv. Man väljer ju själv.

Att det finns olika släkter med samma efternamn är inte ovanligt. Jag känner till flera Wikberg-släkter som inte har några kopplingar till min egen släkt -där namnet fanns redan omkring 1700. Det är ett typiskt soldatnam:  naturnam + socken.

Och förr i världen så skyddades inte efternamnen , det finns ju även exempel på att både adelsnamn och kungligt släktnamn har tagits av  s.k. "vanligt" folk. Jag har bl a sett namnet Bernadotte i sammanhang som absolut inte hade  något med nuvarande kungasläkten att göra.

AndersE
0

#3 inkan, jag har fyra egna barn och min syster behöll sitt efternamn, och hennes man bytte sitt då de gifte sig.

Jag vet ju att samma namn inte behöver betyda släkt, men det som gör det lite extra gåtfullt är just att den andra bor så nära. Jag tror inte att det är en slump utan att de på något sätt haft kontakt - jag vill gärna hitta den kopplingen.

Efternamn har ju ändå en viss betydelse och för många släktforskare är det kul att hitta personen som är ursprunget till det egna efternamnet - även om det var en Andersson!

Jag vet t.ex en släkt som är stolta över sitt "-son-namn", även om jag visat för dem att det har sitt ursprung i en "elak styvfar". Dvs de har inga "blodsband" till ursprunget för sitt efternamn, och den kopplingen de har är inte särskilt positiv…