Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 2696 ggr
guan
2010-01-12 13:48
0

Ta lärdom!

Åhhh, vad jag är arg på mig själv! Jag har sedan några år haft kontakt med en familj i USA, ättlingar till en familj som utvandrade från min hemby i början av 1900-talet. Framför allt med barnbarn och barnbarnsbarn till en av döttrarna i den utvandrande familjen (17 år när de for). Jätteroligt. Men hela denna tid har jag vetat att de haft en släkting i livet som var son till yngsta dottern som utvandrade, och som antagligen suttit inne med närmare info om hur det var att lämna byn etc. Familjegrenen som jag har haft kontakt med har varit ovänner (!) med denne son, men jag har naturligtvis tänkt på att kontakta honom ändå.

Jaha, nu fick jag veta att han dog strax före jul! Varför, varför tog jag inte tag i det hela när jag tänkte det! Tänk så mycket nästan direkt kunskap han kanske satt inne med…

AndersE
2010-01-12 23:09
0

Jo, så är är det nästan hela tiden…

Man får försöka ta sig i kragen och göra det där idag som man tänkt skjuta upp till morgondagen.

Utan att härma "Piraten" alltför mycket…

svenake
2010-01-12 23:57
0

Det finns ett annat talesätt också som kanske INTE passar in här, men är rätt kul:

Det du struntar i att göra idag, behöver du inte rätta till imorgon.

AndersE
2010-01-13 00:02
0

#2 Det heter ju egentligen:

"Den som väntar på något gott väntar inte för länge."

Fast jag brukar skoja med:

"Den som väntar på någon som gått har väntat för länge."

Här får man väl vara makaber och säga:

"Den som väntar på någon som gått bort har väntat för länge"…

svenake
2010-01-13 00:41
0

Apropå rådet från guan så håller jag med helt.

Själv hade jag tur, - när jag började med släktforskning, - sent - , så kom jag på att min farfars yngsta syster fortfarande levde, och jag tog kontakt med henne.  Jag satte en videokamera bakom hennes högra axel, - och sen satt hon och gick igenom sitt, och mitt  fotoalbum och pekade och berättade vem det var och diverse historier som jag aldrig hört annars.  En guldgruva för mej nu.

Sen tycker jag vi kan starta en egen linje med ordspråk och talesätt:

tex  Mae West:  En dålig flicka är inte det sämsta.

Gloria Swanson: Av två dåliga saker väljer jag det som jag inte provat förrut.

AndersE
2010-01-13 08:30
0

#4 Jag är också glad för de människor jag valt att faktiskt ta kontakt med. Just nu kan jag direkt komma på fyra människor som jag hann träffa, men som inte finns längre. I ett par fall var jag dessutom klok nog att spela in samtal…

guan
2010-01-13 09:41
0

Lyckostar!

evakristina
2010-01-13 14:30
0

Smart idé det där med videokameran över axeln när man tittar på foto.