Födelser i Stenkyrka fs, Gotland
Jag skulle bli jätteglad om någon kunde kika på två födslar i Stenkyrka fs, Gotland;
Olga Karolina Molin, född 1866 samt
Gustaf Alfrid Molin, född 1869
Vilka var deras föräldrar?
(Uppgifterna är hämtade från Sv.Berf.1890 så tyvärr har jag inget mer exakt födelsedatum).
Molin, Olof Ferdinand 1838 Far
Schoutz, Maria Carolina 1835 Mor
(Barn), Hulda Annetta 1876 Barn
Post 1558388
Molin, Olof Ferdinand
Skräddare
f. 1838 i Stenkyrka (Gotlands län, Gotland)
Gift man, far i familjen
Smitts
Stenkyrka (Gotlands län, Gotland)
Födelseort i källan: Stenkyrka
Post 1558389
Schoutz, Maria Carolina
f. 1835 i Tingstäde (Gotlands län, Gotland)
h.
Gift kvinna, mor i familjen
Smitts
Stenkyrka (Gotlands län, Gotland)
Födelseort i källan: Tingstäde Gotl. län
Detta är Olgas föräldrar.
Hälsningar Gnidde.

Tack snälla Gnidde. Då hörde Olga till min släkt. Efternamnet på Gustaf har nog blivit fel i folkräkningen, som jag tyder det av födelsenotisen ska det snarare vara Bolin, inte Molin.

Tack snälla Gnidde!
Du hjälper mig med värdefull information. Modern i familjen, Maria Carolina Schoultz var syster till min mormors farmor eller - som det blir till min mamma - hennes morfars mors syster. Mamma har alltid velat veta mer om sin morfars mor och hennes familj.

Ja, Maria Carolinas bror Olof Ferdinand Schoultz har jag "tappat bort". Han finns nämnd i flertalet hfl för Tingstäde (Tingstäde hfl AI:6-AI:9, 1837-1887) som Sjöman. Denna efterforskning gjorde jag dock för väldigt många år sedan då jag inte tänkte på att notera ALLT som stod i hfl.
Det enda jag vet om Olof Ferdinand var att han mönstrade på som kock, 19 år gammal år 1855 på fartyget Helena Christina som gick uttrikes. Men jag finner honom bara under en post i "Sjömansfolk". Förmodligen ger ovanstående hfl mer information men jag - min nöt - tänkte som sagt var aldrig på att notera vad som i sin tur fanns noterat på Olof Ferdinand. Han finns nämligen inte med i folkräkningarna 1890 och 1900 så antingen har han avlidit eller mönstrat av utomlands.

Tack, jag det är exakt den posten i Sjömanshus jag tänkte på. Jag har själv tillgång till Sjömanshus och har testat alla möjliga stavningar för att eventuellt finna något mer. Namnet stavas på flera olika sätt i olika källor.
Kan det vara så enkelt att orsaken till avmönstringen, dvs bokstaven A som anges, betyder avliden? Jag hittar ingenstans på skivan, en förklaring till bokstaven.
AI:5 flyttar Olof F 1852 till Nystuga
AI:6 flyttar Olof F 1854 till Anexen alltså hem.
Sjömanshuset visby 18550309-18551110 mönstrad som kock.
AI:6 från pg 9 till å socknen skrivne 1859 pg 287
AI:7 Å socknen skrivne pg 381 bevistat nattvarden 6/10
AI:8 Från pg255 till 261 16/11 1871 särskild fört kvarv obefintliga
AI:9 pg 269 saknas
AI:10 pg116 saknas
Han kan möjligen flyttat utrikes omk 1870-71 men det står inte antecknat i hfl:n AI:8 pg 255.
Det fins inga flyttböcker så jag kan inte kolla
Hälsningar Gnidde.

Gnidde, du är för snäll och go. Tack snälla för att du har lagt ner så mycket tid. Nu fyller du i alla de luckor jag har pga att jag en gång i tiden slarvade när jag jag följde familjen i husförhörslängderna och inte noterade allt. Ett vanligt nybörjarfel men jag har blivit lite visare med åren. Tack Gnidde!
Nu får jag se om jag kanske, kanske kan finna honom emigrerad. Jag har inte gjort det förut men jag får försöka igen.