Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketthembygd
Läst 5894 ggr
Sol-
0

Norra Åsbo häradsdräkt

Har försökt googla och hitta en bild på Norra Åsbo härads kvinnodräkt, men utan resultat. Någon som har eller vet hur man får tag på mer information och bilder.

AndersE
0

Har du provat att skriva till "Bo skräddare"?

Sol-
0

Nej, men jag var inne och kollade och hittade inte just den. Kanske kan prova att skriva till honom iallafall.

Min plan är att som ett väääldigt långt projekt sy en egen.

AndersE
0

Härligt projekt! Vi förväntar oss avrapporteringar…

Flört

Alsterolle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min duktiga hustru har gjort en komplett Oxiedräkt och för att få kluten gjord på rätt sätt var vi i Eslöv och fick den vikt av en mycket kunnig dräktexpert - Gunilla Andersson.

Kolla med

G'nas Folkdräkter

Odengatan 44

241 31 ESLÖV

Tel.: 0413 - 101 92

kjersti
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta kanske skulle vara ett alternativ ?

Har tyvärr ingen aning om vad det är för dräkt. Men kortet har proveniens eftersom det suttit i min farmors mors album.

AndersE
0

#5 Charmigt. Jag läste någonstans att många fotografer hade sådana dräkter till utlåning. Fanns ett exempel på en flicka som var fotograferad i någon samedräkt. Hon hade aldrig varit i Norrland, och släkten kom inte därifrån. Fotot var taget i Båstad!

Sol-
0

Tack för alla svar. Jag lovar att lämna rapporter om min sömnad, men som sagt, det är ett väääldigt långsiktigt projekt. Men min mamma har sytt en Luggude häradsdräkt, så det finns hjälp och kunskap att hämta

gurin
0

Jo fotograferna hade en uppstättning kläder att låna ut, liksom de hade uppstättningar bakgrund och rekvisita, om nu förstår vad jag menar.

mvh/gurin