LarsPerssonVåxtorp1802
I min egen släktforskning finns en del gåtor som jag inte lyckats lösa. Lars Persson 1802-06-01 1870-02-28 Våxtorp, Stackarp1 är född i Torsjö enl hfl. Vilket Torsjö? Vad betyder de teckningar av hus som finns i hfl, har aldrig sett dom på annat ställe.

Jag kollade vigselregistret lite snabbt. Är det denna person så är han från TÅSSJÖ! (Ur Hallands Befolkning)
Kan du ge direkt referens till husförhörslängd med bilder. Låter intressant och vill se. AI-nummer med sida eller GID nummer tack!
LYCKA TILL!
-------
Post 90646
Pehrsson, Lars
Dräng
Tåssjö fs (L)
Jönsdotter, Christina
Pigan
Kungsbygget
Vigda 26/11 1830 i Våxtorp (Halland)
Övriga uppgifter
Orgtxtk: Pigan Christina Jönsdotter Kungsbygget
--------------
Källa: Våxtorp C:5
Normerade begrepp:
Kvinnans förnamn: Kristina
Mannens efternamn: Persson
Mannens hemort: Tåssjö fs (L)
Han gifte sig med Kristina Nilsdotter 1825-05-22 så det är nog inte samma
SVAR 13 Våxtorp AI:10 412789 3/8
Våxtorp AI:7 Bild 51, Sid 48, NAD: SE/LLA/13463
Tåssjö ligger inte långt från Våxtorp så Tåssjö låter ju inte helt osannolikt.
#0 Det kan inte vara Tossjö, utanför Ängelholm?
Skulle kunna tro det…
Nä - inte född i ängelholm 1802-06-01
Hittar honom inte i Tosjö heller. Har även sökt uppe i Falkenberg där det finns ett Torsjö - men nej, - det är en gåta för mej.

Hmmm… Ok. Men Tåssjö kan väl ändå vara aktuellt! Kolla Tåssjös födelseböcker! Finns inflyttningsböcker i Våxtorp?

Post 90556
Pärsson, Lars
Dräng
Stackarp
Nilsdotter, Christina
Eket
Vigda 1/7 1825 i Våxtorp (Halland)
Övriga uppgifter
Orgtxtk: Christina Nilsdotter Eket
--------------
Källa: Våxtorp C:5
Normerade begrepp:
Kvinnans förnamn: Kristina
Mannens efternamn: Persson

Hmmm.: Det verkar som om du använder mikrokort eller nåt. AI:10 referensen förstår jag inte. kan du skriva original sidans nummer?
Jag är på ArkivDigital och där har dom följande beteckningar. AI:10 Våxtorp tror jag betyder husförhörslängder Våxtorp 1848-1856.
Jo det finns inflyttningsböcker för Våxtorp, dom ligger ibland hos Hasslöv. Har tittat överallt, men jag kan ju ha missat så all dubbelkoll är jag tacksam för. Även trippelkoll
(det är en yrkesskada)
Det finns ett Torsjö strax utanför Skurup. Det är visst ett gammalt herresäte från 1300- talet. ….. kanske lite långsökt men dock.

Svenåke. Du får gärna skriva sidan för uppgiften. Det finns uppgifter om sidan i boken!
Det underlättar!
Jag trodde att jag var noga med källor nuförtiden, - men det var jag inte. Måste leta fram uppgiften igen. Jag använder ArkivDigital (oftast) och uppgiften om att han är från Torsjö finns
Våxtorp AI:10 Bild 127, Sid 124, NAD: SE/LLA/13463
Han bor alltså på Stackarp nr 1 med familj.

tack. men var är teckningarna av husen???
Våxtorp AI:3 Bild 8, Sid 11, NAD: SE/LLA/13463
Här finns några, men det finns fler och mer varierade på andra sidor. Har ej sparat källorna, endast undrat vad dom betydde. Har aldrig sett dom någon annan stans.

Det där var intressant! det har inte heller jag sett nånstans.
Det där verkar vara en sak som du skulle kunna maila Roy Ernered om. http://home.swipnet.se/ernered/ Han gillar nog sådana mysterier och känner Våxtorp ganska väl.
/T
Han gillade inte min mailadress.