Italienare i Sverige
Jag har registrerat en del italienare i Sverige (födda före 1900) på wikitree.com och lägger till fler efterhand. Om nån är intresserad av att fylla på mer info kan ni under respektive person (profil) skriva anonymt vid Public Bulletin Board. Om man registrerar sig så kan man bli betrodd att fylla på info själv och lägga till nya personer. Förhoppningsvis får listan uppmärksamhet även från Italien. Det vore bra om de kan hjälpa till att fylla på med information från födelselandet.
Hade tänkt nämna det senare när Wikitree utvecklats lite mer, men eftersom frågan kom upp var det lika bra att nämna det nu. Sajten är ännu bara i beta-stadiet.
Apropos en fråga in en annan tråd. En stor del av italienarna i Sverige arbetade faktiskt med gips eller var positivspelare.
NB! Jag talar inte italienska och är ej insatt i Italiens geografi.

Om ni i svenska arkivhandlingar* eller tidningar stöter på italienare (födda före 1900) får ni gärna lägga in en blänkare här, med källhänvisning.
* förutom folkräkningarna, Sveriges Dödbok, Frigivna fångar (3 st) och Polisunderrättelser.

Jag hittade snabbt en mängd personer/familjer i Stockholm. Söker man på personer födda i Italien i Stockholms Rotemansarkiv så får man oerhört många träffar på Positivspelare.
Ett exempel:
1890 inflyttar Positivspelaren Bartholomeo Camisa till Stockholm och Katarina fs. Han är enligt Rotemansarkivet född den 22/2 1859 i Italien.
Med sig har han hustrun Virginia Camisa /F.Franchi/, född den 12/5 1861 i Italien samt sonen Ginseppe Antonio Giovanni vilken enligt uppgift är född i Stockholm (!?) den 7/7 1887. I Stockholm föds döttrarna Natalia Selma Lovisa den 24/12 1890 samt Lovisa Magdalena Elisabeth den 26/4 1892.
Hustrun Virgina avlider i Katarina fs 10 dagar efter yngsta dotterns födelse, dvs den 6/5 1892. Yngsta dottern avlider den 27/8 1892.
Dottern Natalia har då redan avlidit i Katarina fs (16/03 1891).
Därefter kan man följa fadern Bartholomeo Camisa med överlevande sonen Guiseppe i Rotemansarkivet. Fadern noteras under åren som Positivspelare. Både han och sonen blir dock överförda till bilagan år 1909 och kvarstår så t.om 1926 vilket är sista året för Rotemansarkivet.

Något som också är tydligt när man kikar i Rotemansarkivet är att en väldigt stor andel av de italienska immigranterna är "Gipsarbetare".

Ja, de gjorde stuckaturer i taken på de fina lägenheterna som byggdes då

Tack för inläggen. Jag glömde nämna Rotemansarkivet i #1. Det är ju också lätt åtkomligt, men om nån vill sammanställa information om någon person så att det blir lätt att översätta och lägga in på WikiTree är jag tacksam.
Apropos Italien och våra folkräkningar har jag påpekat för SVAR att man inte kan söka på födelseland. Det ska fixas.
OT: jaså, det är du som är Phryxe 

Av en för mig okänd anledning, förde man i Stockholm bok över Italienare bosatta i staden. Den finns tydligen arkiverad på Stockholms Stadsarkiv enligt följande:
SE/SSA/0024/01/Överståthållarämbetet Polisärenden 4, Utlännningsavdelningen/DIIC:1 Bostadsrulla över italienare 1896-1907
Längst ner finns en länk till en pdf med ett utdrag ur Bostadsrullan och med två personer som ett exempel på hur rullan ser ut.

Jag har just gått igenom en del böcker från S:ta Eugenia, katolska församlingen i Stockholm. Där kryllar det av italienare. I obefintligboken finns statistik i början på att de flesta som avvikit utan betyg är italienare. Där kan du säkert hitta många familjer.

Tack för tipsen.

I denna tråd omnämns en italienare, eller det står i.a.f. i tidningsartikeln att han är italienare.

Tack, men han har jag redan noterat :)
#0 Vet du varför man valt att endast ange årtionden när personer föds och dör i registret?
Totalt oförståeligt för mig.

#13 Jag gillar inte heller det och har klagat på det. Från början fanns inga årtal alls med i index. Man anger säkerhetsskäl för att ange luddiga uppgifter i index, nära anhöriga osv. Det är en stor grej för WikiTree med säkerhet och man tangerar paranoia.
Det är mycket på WikiTree som borde ha tänkts igenom och ordnats bättre innan man lanserade sajten. Tror inte jag skulle rekommendera nån att använda den seriöst. Den är ju iofs gratis och från början lät det som om man hade stora planer. Jag har inte använt den för min egen släkt utan mest lagt in sånt som också kan vara av intresse för personer utanför Sverige.
Behovet av en "fri" (ickekommersiell) sajt där man kan lägga upp släktuppgifter för samarbete och publicering finns fortfarande. DIS gör tyvärr inte mycket väsen av sig. Man får hoppas att arbetet sker i det tysta :)
Gavuzzi heter en släkt som kom till Ronneby, bör ha varit omkringsekelskiftet1900 eller tidigare.