Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketterkulturtradition
Läst 2050 ggr
AndersE
2006-01-03 11:31
1

Jultomten

I tidskriften "Världens Historia" berättas i nr 2/05 om Jultomten…

Sankt Nikolaus var biskop i romersk stad i nuvarande Turkiet på 300-talet. Han hjälpte barn och var givmild mot fattiga. Sägnen spreds och han kallas i Holland för Sinterklaas.

I en bok från 1809 skriver en Irving ner roliga, men påhittade historier om de invandrade holländarna. I en ny utgåva från 1821 berättar han att deras helgon "Sinterklaas" flyger i en vagn och har gåvor med till barnen. Irvings bok inspirerar till en anonym dikt där "Santeclaus" besöker barnen på julafton.

En amerikan - Clement Moore - skriver 1822 en dikt, som han läser upp för sin familj på julafton. Den handlar om en tjock och glad man med röda kinder och vitt skägg som heter Saint Nicholas. Han kommer i en släde som dras av åtta renar och han kryper ner genom skorstenen med en säck julklappar som fördelas i barnens strumpor som hänger på tork…

En kvinnlig släkting skriver ner dikten och den blir publicerad och mycket populär. Publiceras sedan varje år i december i dagstidningarna. Mot slutet av 1800-talet sprids historien vidare över västvärlden.

Bilden av jultomten "standardiseras" sedan 1931 då Coca Cola genomför en reklamkampanj på stora affischer.

Fornöga
2022-12-04 10:14
0

Mer om tomtens anor.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Den svenska jultomten har en lång och brokig bakgrund.
Pyttelite
2022-12-04 10:21
1

Intressant avsnitt om Julbocken. Det är ju en metod som använts både vid påsk och Halloween.

Julbocken är känd i Norden sedan 1700- och 1800-talet. Ofta var det ungdomar som drog runt i husen i hopp om att samla in mat, dryck och pengar till julfester. En av dem var utklädd till julbock och de andra spexade och förväntades få gåvor.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Fornöga
2022-12-04 10:22
0

Reformationen till trots - på Gotland firades Nikolausdagen ännu i tidigt 1900-tal.

I Nederländerna delar tomten Sinterklaas ut julklappar den 6 december. Det nuvarande firandet är inte särskilt gammalt men har rötter tillbaka till medeltiden. Och en liknande tradition levde vidare på Gotland ändå fram till 1900-talet.
Fornöga
2022-12-04 10:25
0

#2 Fyllig läsning om julbocken här.

Folkminnesbloggen tittar närmare på julbocken – en skrämmande föregångare till jultomten.
Pyttelite
2022-12-04 10:48
1

Intressant läsning.

Försökte hitta den omtalade Julbocken från Kungälv i ngn museikatalog men hitta inget däremot en trevlig publikation Bohusarvet, som går att läsa som epaper.

Har ett stort inslag om julen och recept på skådebröd mm och en fin artikel om en fiskebåt från Lysekil som rustas upp.

Intressant är att även på menlösa barns dag var det vanligt att barn gick från gård till gård för insamlingar.

Här länk till Bohusarvet:

https://www.yumpu.com/sv/document/view/20440578/bohusarvet-2011-4indd

Bohusarvet 2011-4.indd
Fornöga
2022-12-04 19:00
0

Historikerna och makarna Dick och Katarina Harrison reser runt i Sverige och pratar om historiska föremål och epoker. Idag pratar de om en högst udda julbock som finns i Kungälvs hembygdsgård. Varför ser den ondskefull ut och vad har en bock med julen att göra?
Pyttelite
2022-12-04 20:00
1

#6: Vad kul att du hittade den.

Verkligheten överträffar dikten - ser fantastisk ut.

Tack för bilden och podden!

Fornöga
2023-12-12 10:56
1

2023 Julbocken gör comeback på Hägnan i Luleå.

På julmarknaden på friluftsmuseet Hägnan i Luleå lockar en nygammal julklappsutdelare till både glädje och skräck.
Fornöga
2023-12-26 09:32
1

#4 ff Även i Norge finns julbockstraditionen dokumenterad.

Ikke alle barn vet hva det er å gå julebukk, og det skal de nesten være glade for.
  • Redigerat 2023-12-26 09:32 av Fornöga
Fornöga
2024-12-17 14:43
1

#0 2024 "Världens historia" återkommer till tomtens vandring genom tidevarven.

Från fruktad husgud till harmlös medhjälpare: Vänliga tomtenissar har inte altid varit en naturlig del av julen, och de jagades med vigvatten och eld.
Fornöga
2024-12-18 08:00
1

Vättens värde varar.

Har du några gamla julsaker som du vill bli av med? Antalet sålda begagnade julsaker har ökat enligt en av Sveriges största försäljnings-sajter av begagnade föremål. Tomteförsäljningen har ökat med 24% jämfört med tidigare år och värdet på enskilda föremål kan uppgå till 10 000 kronor.
Carmarino
2024-12-19 10:47
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Undrar om min Julius är värd något. Inte för att jag någonsin kommer att sälja honom, men det hade ju varit roligt att veta ändå.

Trodde han hade hängt med sedan 1950-talet, men det verkar inte som om han dök upp förrän i början av 1960-talet. Såvitt jag vet såldes dessa tomtar genom Sparbanken. Därav julklappssäckens text, som lyder "Riksbanken". Jodå, den innehåller faktiskt julklappar, se bild 2. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2024-12-21 23:00
1

#12 Förstår om du inte vill skiljas från Julius. 😊

Fornöga
2024-12-26 17:02
1

#0 Nu kan han inte vara anonym längre. 🎅

Forskare har återskapat ansiktet på den verklige biskopen som inspirerade jultomten, 1700 år efter hans tid.
  • Redigerat 2024-12-26 17:03 av Fornöga
Carmarino
2024-12-26 17:04
1

#14: Ja, han är sig rätt lik. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2025-01-03 09:13
1

#2 ff Eftersom vi nämnt julbocken i flera inlägg: nu monteras Gävlebocken ner efter att ha klarat sig helhalmad över helgerna. Uppenbarligen väcker den känslor- såväl positiva som negativa.

Gävlebocken överlevde både jul och nyår och idag monterades den ner. Trist tycker många Gävlebor, men vissa ser med glädje på att halmdjuret nu försvinner ur stadsbilden. – Bocken är en symbol för Satan. Det vet alla satanister, säger Larz Gustafsson, som bevittnade bockens sorti.
Pyttelite
2025-01-03 09:19
1

#16: Ja det är fantastiskt vilka slutsatser man kan dra för sånt man inte gillar - tänker väl att korset och Gud är en lika farlig och straffande symbol som Gävlebocken … bättre med kyrktuppar än kors på toppen iallafall om man nu inte ser ngt annat djävulskap i den symbolen …

Fornöga
2025-01-08 09:49
1

#17 Ja, folktron på gott och ont kan vara seglivad- på gott och ont…🙄

• Redigerat 2025-01-08 09:58 av Fornöga
Fornöga
2025-11-01 10:29
1

"Långt tillbaka skrämdes barnen med att julbocken skulle klappra in på sina lortiga klövar och ta dem i sin säck om de inte var snälla. Med tiden ersattes han med en styggsnäll tomte. Titta på gamla bokmärken, där har ofta tomten en säck med klappar och ett knippe ris att smiska stygga barn med."---

Så här i Halloweentider påminner tidningen Land om att lusten och viljan att skrämma barn och vuxna inte kommit till oss med denna irländska/amerikanska tradition, det började långt tidigare.

Nuförtiden firar många barn i Sverige den amerikanska traditionen halloween. Här är några historiska dumheter vi i Sverige gjort – och historier vi tutat i barn för att skrämmas.
  • Redigerat 2025-11-01 10:32 av Fornöga
Carmarino
2025-11-01 12:21
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#19: Förr i tiden såg tomtemaskerna ut så här. Inte konstigt att många barn blev livrädda för tomten. Dock inte jag, konstigt nog.

Skärmdump från en gammal smalfilm, så kvaliteten är därefter.

Fornöga
2025-11-02 13:27
1

#20 Den tomten hade fått visa ID innan jag släppt in honom hemma hos mig. 😁

Carmarino
2025-11-02 13:29
1

#21: Vet fortfarande inte vem som gömde sig bakom masken, men han var tydligen inte så skrämmande som han såg ut. Min bror och jag hade gjort en överenskommelse att vi skulle krama tomten, men när det kom till kritan så vågade inte jag. Det berodde dock bara på att jag var så blyg, inte att jag var rädd. Min bror vågade däremot, så tomten fick en kram av honom innan han gick. 😊