Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: individforskning
Läst 7987 ggr
Phryxe
0

Svenskar i Första Världskriget

Skrev tidigare om en man, Axel Andersson från Ånimskog, som stupade i Första Världskriget. Funderade därför över hur många svenskfödda som stupade i kriget. Med tanke på hur många som emigrerade denna tid var det nog en hel del.

I boken Polk County, Minnesota, in the World War (1922) [www.archive.org] nämns (med foto) många män med nordiskt klingande namn. Har inte gått igenom hela boken, men födelseort nämns inte för alla. Många var säkert andra generationen invandrare i USA.

Det ser ut som om många av de som dog inte stupade i kriget utan avled i sjukdomar som lunginflammation osv., bl.a. nedanstående person.

Har hittat åtminstone en som nämns som svenskfödd, Oscar Brundin (1892-1918). Skickade nyss in uppgifterna på Rötters Emigrantforum.

Phryxe
0

Jag har dock inte forskat om Oscar Brundin. Här är texten från boken:

"Oscar Brundin. Pvt. in the Depot Brigade; born January 24th, 1892, in Sweden; son of Olaf and Johanna Brundin of East Grand Forks, Minn. Before service was a rural mail carrier. Enlisted June 24th, 1918, at Crookston, Minn. Trained at Camp Grant, Ill., was transferred from infantry to Depot Brigade. Died of influenza Oct. 4, 1918, at Camp Grant, Ill. Is survived by father and mother, one brother and sister. Buried at Memorial Park cemetery, Grand Forks."

Cheyenne
0

Ja, Oscar Brundin, född 1892 verkar ha varit född i Gudmundrå (Y). Finns i Emihamn år 1893, dvs bara 1 år gammal vid emigrationen. Reser med sin mor och far, Johanna Brundin, 27 år och Olof Brundin, 28 år. Slutdestination Montreal.

Cheyenne
0

Han var lite drygt 1 och 3 månader gammal. De avreste från Göteborg den 5/5 1893.

chrissan
0

Spanska sjukan började i USA, i de militärläger som förde ihop ett stort antal unga män från hela landet. Det var mycket höga dödstal

Phryxe
0

#2 Oj, det tog bara en minut att finna honom :)

chrissan
0

Intressant bok i min bokhylla om spanska sjukan och hur den började i ett militärläger i Kansas, för att sedan spridas med trupperna som transporterades till Europa:

John M Barry: The Great Influenza. The epic story of the deadliest plague in history. Penguin Books 2005.

Phryxe
0

#0 Det var inga fler som anges vara födda i Sverige. Av namnen att döma verkar det ha varit många norrmän som bosatte sig i Polk.

svenne
0

Har en avlägsen släkting som deltog för USA:s räkning i WW1 på västfronten men han stupade inte utan överlevde och återvände till USA.

Bror Otto Widell, f. 1888, finns han med i någon rulla?

chrissan
0

Otto Widell f 24 aug 1888 i Värmland? Han finns bland

mönstringarna till kriget. Är bilreparatör i St Paul. Dör 1983. Begravd på Fort Snelling Nationa Cemetery i St Paul (där har jag varit)

svenake
0

Hittade detta på nätet

Hello!
Who can tell more about the Swede Karl Belfrage, who served as a Hauptmann in 162 ID on German side during ww1? He was on the western front 1914-17, when he was beieved to have been killed at Flanders.

svenne
0

#9 Det stämmer, det är han. Jag har ingen direkt koll på honom, men jag minns att farmor berättade att hennes kusin Otto Widell skulle ha deltagit i WW1 på Västfronten.

Då fick jag dödsort och dödsdatum på honom också.
Tack, chrissan!

Phryxe
0

WIDELL, OTTO B 
PVT   US ARMY
WORLD WAR I
DATE OF BIRTH: 08/24/1888
DATE OF DEATH: 02/11/1983
BURIED AT: SECTION R  SITE 34
FT. SNELLING NATIONAL CEMETERY
7601 34TH AVENUE, SOUTH MINNEAPOLIS, MN 55450
(612) 726-1127

Phryxe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gravkarta

svenne
0

Tjusigt, tack Phryxe!
Kul att få reda på detta.

svenake
0

Enligt officiella uppgifter dog 877 civila svenskar under första världskriget.

http://en.wikipedia.org/wiki/World_War_I_casualties

Ronny-K
0

#15 Sjömän?

Sedan fanns det ju frivilliga svenskar även i första världskriget.
T.ex. gubben på tobakspaketet.På tysk sida.

svenake
0

Tror att de 877 var just sjömän.  Det fanns nog svenskar på alla sidor även i detta krig.

Svenskar deltog även på dansk sida mot Bismark i kriget 1870 (tror det var 1870)

Ronny-K
0

Min farfar var till sjöss, även under 1:a V.kriget.
Något han inte gärna talade om enligt min far.

Phryxe
0

"Svensk stupad i striderna på västfronten. Stockholm, fredag. Löjtnanten i tyska armén M. Grundberg har avlidit i striderna på västfronten."

[Kalmar 1918-04-27]

svenake
0

Hittade detta på nätet om svenskr på TYSKA sidan

Endast den siste  Elow Nilsson var med i Franska  Främlingslegionen

Svenskar i krig så var majoriteten av de omkring 60 svenskar som stred för Tyskland under VK1 just officerare
sveaartilleristen Nils Rosén som åren 1915-1919 tjänstgjorde i tyska armén
löjtnanten vid Kungl. Skaraborgs regemente (I 9) Einar Lundberg vilken 1916 tog värvning i tyska armén. Han hamnade vid Infanteriregementet Lübeck (3. hanseatiska) nr 162 och stred på västfronten tills han tillfångatogs av brittiska trupper. Lundberg frigavs efter kriget och återvände till Sverige där han bosatte sig i Lund.
Alfred Olofsson; anlände till regementet 1917 och stred som fänrik bl.a. vid Picardie, Flandern och Elsass
husarofficeren greve Gilbert Hamilton
Fredrik Malmsten från Malmö.
Emil Vidahl; Kanonier; + 20.07.1917
Jakob Posse; Infanterist; + 9.4.1915
Sven Sonesson; deltog i regementets våroffensiv på västfronten 1918 och tillfångatogs av fransmän vid Noyon.

löjtnant E. G. V Wrangel  stupade i strid med sitt preussiska fusiljärregemente i september 1914. Hans dödsruna publicerades i svensk press den 8 september 1914.

Lars Ericsons bok Svernska frivilliga: militära uppdrag i utlandet under 1800- och 1900-talen utgiven av Historiska media 1996.
Svenskar i krig 1914-1945 av Larsgyllenhaal & Lennart Westberg

svensk i fransk tjänst vid namn Elow Nilsson

Leiper
0

Ja, et boktips i ämnet (som även #20 nämner) är boken "Svenskar i krig" av Lars Gyllenhaal och Lennart Westberg. Där framgår en hel del om svenskar som deltog i det första världskriget, och krig därefter, samt om tidigare krigsoroligheter som Boerkriget osv.

Se länk

chrissan
0

National Archives i Australien har detaljerade (och jag menar detaljerade!) uppgifter om svenskar som deltog i Anzacs, dvs de australiska trupperna. Tragisk läsning i många fall.