Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettläshjälp
Läst 3592 ggr
mbss
0

Anteckning i husförhörslängd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Följande står antecknat under "särskilda anteckningar" i en husförhörslängd på ett av barnen i en familj. Barnet är född som "oäkta" och 4 år senare gifter sig modern med en man, barnet använder sedan "faderns" efternamn senare i livet.

Kan denna notering ge någon information? Min förhoppning är att moderns make trots allt är far till barnet även om giftemålet var mer än fyra år efter barnets födsel..

Cheyenne
0

Ex ante är latin och betyder ungefär "innan händelsen" men jag tycker inte det står "Ex". Obestämd

Gnidde
0

Lex, Wx, Ux, W, le. Mina tolkningar av första ordet Obestämd Foten i munnen 

Gott Nytt År

Skrattande

Hälsningar Gnidde.

AndersE
0

lex = lag, ante = före

Kan det just antyda att barnet är legitimt trots födsel före äktenskapet?

Cheyenne
0

#3 Precis, ante betyder före. Jag kikade i sambon latin-kengelska Lexikon men då blir det en översättning från latin till engelska till svenska;

"ex ante or exante = "before the event". Dvs, till svenska lite brett översatt till något som skett före en specifik händelse vilket torde i detta fallet vara vigseln.

Men om det står Lex ante så borde det betyda "före lagligen"

Jerlerup
0

fast i detta fallet står det inte ex utan ux. Ux är förkortning av uxor som betyder FRU, KVINNA (jfr tyska Weib) eller rättsligt sett en lagligt gift kvinna.

Det står "ux ante". Detta betyder alltså innan äktenskapet eller innan hon blev fru.

Jag skulle alltså gissa att det betyder att barnet föddes innan äktenskapet men med den personen som man.

/Torbjörn Jerlerup

AndersE
0

#5 Det låter ju rimligt!

mbss
0

Hejsan

tackar för svaren!

Jag fick ungefär samma svar per mejl som Jerlerup gav, alltså:

ux = uxor = hustru(ns)
ante = före.

Cheyenne
0

#7 Men Jerleup skrev; "barnet föddes innan äktenskapet men med den personen som man".

Med det svar du fått via mail så tolkar jag det som att barnet var hustruns barn innan äktenskapet.

*förvirrad* Vilket är det?

mbss
0

Hejsan

Det är då hustruns barn före äktenskapet, så dessvärre leder det mig inte vidare i jakten på fadern.

mbss
0

Maken hade också ett barn innan deras äktenskap, han hade varit gift tidigare, och där står det ungefär "Mannens i förra äktenskapet".. Man kan skymta den texten i bildens ovankant. Lite knepigt att rästen blandar latin och svenska, men att ha ett utomäktenskapligt barn kanske var lite mera "hemligt" och där av latinet..

Jerlerup
0

Nja… Troligen inte mbss utan moderns och faderns barn INNAN äktenskapet. Det är min tolkning av det! Lagligt är det en stor skillnad mellan de båda.

100% bekräftelse får du genom att jämföra med andra källor hur denna relation mellan mannen och barnet ser ut. Kolla bouppteckningar, domböcker och husförhörs och mantalslängder etc…

Skriv ut resten av informationen om dessa två, bifoga gärna bild och källor, så hjälper nog andra till att lösa mysteriet!

/T

Cheyenne
0

#11 Vem har påstått att mbss var far till barnet?? Obestämd

mbss
0

#12 he.. Jag har nog med mina två "lagliga" barn, inte har jag tid att skaffa massa "oäktingar" också.. :)

#11 + alla andra : Notisen i första inlägget kommer ifrån Norrköpins S:t Olai husförhörslängd AI:79 sidan 489. Personerna i "dramat" är Carl Magnus Spångberg och Maria Elisabet Alström och barnet är Oskar Alexander.

Innan de gifter sig är de bosatta på "två intilligande sidor" i husförhörslängden.. Så de var i.a.f. ganska nära grannar.

Cheyenne
0

#13 Ja, mina två barn blev "lagliga" först efter att jag och sambon varit till Socialkontoret där vi båda fick försäkra på heder och samvete att sambon var "den skyldige". Svensk lagstiftning. Obestämd

svenake
0

Vissa nitiska präster kunde neka  lysning om drängen och pigan inte var tillräckligt kunniga i katekes eller misshagliga på annat sätt.  OM pigan då var gravid redan  (sånt hände då också)  så kunde första barnet födas utanför äktenskapet.  De senare barn  - till samma par blev födda inom äktenskapet.

Detta kunde ibland ge problem.  I vissa socknar   räknar man det som en gemensam barnskara, med likadan arvsrätt,  men i vissa socknar  kunde det första barnet ärva mindre, vet dock inte skillnaden.  Detta var på1700-talet.

svenake
0

Ännu längre tillbaka finns skildringar från vikingatidens normandie.  När en Normand ville bli kristen och han och kvinnan hade  flera barn tidigare, - kunde kyrkan genomföra en speciell cermoni.  Mannen  och kvinnan var gifta enl "dan mode"   som det hette,  dvs utan att kyrkan var inblandad.  När dom sedan  gifte sig i kyrkan så gick de redan födda barnen med in UNDER brudens släp, och kom fram först efter att prästen välsignat äktenskapet. Då räknades dessa som "ÄKTA"   och med samma arvsrätt.

svenake
0

"dana mode"