Anna Greta Leckström,Skinnskatteberg
Hejsan
Jag har en notis i Skinnskattebergs födelselängd C:7 sidan 82 där en Anna Greta Leckström föds den 16:e maj 1789.
Jag vill ha födelseorten till Skinnskattebergs bruk, och att prästen använt en förkortning av ortsnamnet närhan skrivit platsen (Skibergs bruk). Föräldrarnasnamn är ju (?) Jan J Leckström och Maria Olsdotter och även fadrarna verkar ju vara bosatta på samma plats som Anna Greta föddes ("Skibergs bruk")
Problemet är att jag inte hittar Anna Greta och hennes föräldrar i husförhörslängden,så antingen har jag läst fel, eller så har jag blivit blind på ett öga eller två,eller så har prästen skrivit fel.
Någon som har något annat tolkningsförslag på födelseorten? Eller någon annan form av information som kan få mig att hitta föräldrarna?
//Mårten

Det står "Skbergs Bruk" (utan i), vilket man får förmoda är en förkortning. Kan inget om Skinnskatteberg.

Jag har inget svar på din fråga men ahr råkat ut för något liknande själv när det gäller en hytta i Lindesbergs fs. Jag hade bläddrat igenom alla sidor gällande den hyttan 2 gånger utan att hitta familjen. Den tredje gången hittade jag dom, de stod uppdelade. Fadern på ett ställe, hans hustru lite längre ned på sidan och dottern hade hamnat nere bland tjänstefolken. Kan något liknande ha skett gällande din familj?

Ja det är ju inte omöjligt är klart.. Jag har ju koncentrerat mig på att leta efter en familj.. Ska kolla en gång till.

Hittade familjen under "Prästsmedjan", så prästen måste skrivit fel födelseort.. Turligt nog var det en präst som 20 år senare skrivit en notering i en husförhörslängd att födelseorten var "Kyrkobyn" och efter att jag bläddrat lie däromkring hittade jag dem.