Hilda Mathilda Johansdotter
Amerikaforskning är ett enda stort svart hål för mig. Jag har nu börjat "arbeta" lite mer med min farfars småländska anor.Min farfars far hade en syster, Hilda Mathilda Johansdotter (ev.Johansson) som den 24/9 1892 lämnar Tingsås i Kronobergs län och avreser till Amerika.
Hilda Mathilda föddes den 4/6 1867 i Linneryd.
Finns det någon som kan eventuellt finna henne i emigrantregistren?

Först utvandrar hon till Danmark 3/10 1886, sedan till USA 24/9 1882. Hittar henne inte i Emigranten. Vad hette hennes far? Man måste kunna hitta hennes nya efternamn i listorna, Johansson eller faderns patronymikon.

Hittade Du henne i Emibas, chrissan?
I Emigranten populär verkar hon inte finnas.

Fadern hetter Johan Gustaf Andersson och min fff hette patronymikonet Johansson i efternamn så jag tror att hon hette Johanssdotter.
Det stämmer att hon först utvandrade till Danmark. Återkom till Tingsås 7/2 1892 men redan i september samma år utvandrade hon till Amerika. Utflyttningslängder för detta år saknas hos SVAR så jag kan inte kontrollera vilket efternamn hon hade.

I utflyttningsländen (AD) heter hon "Bondedotter Hilda Math. Johansdr" och bodde i Björnalycke, Tingsås.
Tingsås A1:22, sid 26.

Ja, i Emibas finns hon. Hon kan ha hetat Johansson eller Andersson, man lämnade sina -dotternamn vid emigrationen oftast.

svenne, stämmer med hfl. Där har jag de sista uppgifterna om henne.

*suck*
Och med församlingsboken för Tingsås AIIa:3, 1901-1912 framgår det att även en ytterligare syster till min fff (och Hilda Mathilda) utvandrar till Amerika. Det är systern Ida Charlotta, född 20/9 1875 som den 2/10 1902 lämnar Amerika.

Ida Charlotta står i uflyttningslängden som Johansson.

Och Ida C Johansson från Tingsås kommer fram den 21 oktober ombord på Oscar II, som avseglat från Köpenhamn den 8 oktober.
Det ges vissa ledtrådar, hon ska till Minneapolis. Hon har betalt sin biljett själv. Resmålet är en prson som jag tror säkerställer att det är rätt Ida, hon ska till sin syster Hilda Novius(?), New Brighton, Minneapolis, Minn

Och Ida kommer fram 21 oktober 1902 med Oscar II, från Köpenhamn. Hon kommer närmast från Tingsås och ska till (håll i dig nu!) systern Hilda Nevius (Novius?), Minneapolis!

Åh, tack svemah.
Min farfars far Frans Edward var yngsta barnet i en syskonskara på 8 barn. När jag nu går igenom hfl och församlingsböckerna visar det sig att endast två av de blev kvar i Sverige varav den ena var Frans. Resterande sex syskon emmigrerade antingen till Danmark eller Amerika. Två av de (Hilda och Ida) var båda tom en sväng först i Danmark för att sen återvända till Tingsås och därefter bege sig över Atlanten.

tack till chrissan också, vi skrev om varandra 

Nu gäller det bara att hitta Hilda, jag hittar ingen med det namnet 1900. Vi har bägge Novius eller Nevius.

Jag forsätter att "öva" på mina nyfunna kunskaper (förvisso små men än dock). Nu har jag åtminstonde funnit Ida C. Johanssen från Gingsas (!!) när hon anländer till New York den 20 oktober 1902.
Det är jättebra att ha ovanstående frågeställningar som ett exempel att leta efter då jag redan fått en del svar från er. Det gör att man inte helt söker i blindo.

Dumma, dumma emigranter!! 
Varför finns inte systern Hilda Mathilda, troligen gift Nevius eller Novius, i något av de publicerade census? varför hittar jag öht inte Hildas ankomst till Amerika år 1892?

Kan det vara så konstigt att det egentligen är Hilda Nelson i New Richland, Waseca, Minnesota. Född juni 1867. År 1900 gift med August Nelson

chrissan! Finns det en länk till familysearch? Jag får fler än 1500 träffar när jag söker 

Jag hittade henne på Ancestry. Men census 1900 finns på Family Search Labs (klicka på prototyp längst ner tv på första sidan på FS)

Tack fann henne men hon kom till Amerika år 1890. Man kan ju tycka att systern Ida som lämnade uppgiften om en Nevius/Novius borde veta skillnaden. Hon var ju ändå en smålandstös där en Nilsson blir Nelson vid ankomsten till Amerika.

Här är två möjliga Ida Charlotta i Minnesotas death index:
Minnesota Death Index, 1908-2002 about Ida C. Langren
Name: Ida C. Langren
Birth Date: 20 Sep 1875
Death Date: 4 Feb 1961
Death County: Hennepin
State File Number: 021801
Certificate Number: 021801
Certificate Year: 1961
Record Number: 1458473
Minnesota Death Index, 1908-2002 about Ida Charlotta Amundson
Name: Ida Charlotta Amundson
Death Date: 23 Dec 1961
Death County: Roseau
State File Number: 016300
Certificate Number: 016300
Certificate Year: 1961
Record Number: 1487312

Ida C. Langren finns med redan i census 1900, så henne kan vi nog stryka.
Däremot framstår Ida Charlotta Amundson som ett bättre alternativ. 1920 bor hon i Stafford, Roseau County, Minnesota tillsammans med maken Ivar Amundson (43 år och född i Norge) och barnen Arthur (14 år), Wilfred (12 år), Edith (10 år) och Anna (8 år). Barnen är födda i North Dakota. Denna Ida Charlotta uppges ha utvandrat 1902.
1920 United States Federal Census about Ida C Amundson
Name: Ida C Amundson
Home in 1920: Stafford, Roseau, Minnesota
Estimated Birth Year: abt 1876
Birthplace: Sweden
Relation to Head of House: Wife
Spouse's Name: Iva
Father's Birth Place: Sweden
Mother's Birth Place: Sweden
Marital Status: Married
Race: White
Sex: Female
Year of Immigration: 1902
Able to read: Yes
Able to Write: Yes
Image: 543

Ida C Amunson står 1920 som immigrerad 1902 (Langern 1884). Så det borde vara hon

Här är familjen 1910 tror jag:
1910 United States Federal Census about Ida Amondson
Name: Ida Amondson
Age in 1910: 34
Estimated Birth Year: abt 1876
Birthplace: Sweden
Relation to Head of House: Wife
Father's Birth Place: Sweden
Mother's Birth Place: Sweden
Spouse's Name: Iver
Home in 1910: Center, Richland, North Dakota
Marital Status: Married
Race: White
Year of Immigration: 1903
Neighbors: View others on page
Household Members:
Name Age
Iver Amondson 33
Ida Amondson 34
Arthur Amondson 4
Harold Amondson 3
Edith Amondson 3/12

Tillbkaka efter att ha farit iväg några timmar och fyndat på en loppis = lugnare nerver.
Åh, vad jag hoppas att det är den Ida som är gift med norrmannen Iver Asmundson. Modern till Ida och hennes bror, dvs min farfars far hette just Anna som yngsta dottern men det kan ju bara vara en slump…!
Nu har jag funnit familjen i 1920 års census också och har tittat på originalet *stolt*

Inspirerad av en annan tråd letade jag upp Ida C Johansson från Tingsås på Ellis Islands hemsida. Hon kom ju fram den 21 oktober och reste med Oscar II, som avseglat från Köpenhamn den 8 oktober.
Fann henne och klickade på "Ship Manifest". Stor besvikelse, de har kopplat fel skannade bild till Ida och visar passagerare på en helt annan båt, alla är från Italien dessutom.
Ovan uppger chrissan och swemah att hon ska till Minneapolis och att hon har betalt sin biljett själv samt att hon ska till sin syter Hilda Novius(?), New Brighton, Minneapolis, Minn.
Jag undrar om det möjligtvist framgår något om hennes längd, hårfärg och ögonfärg. Jag blev nyfiken! 

Dom hade inte börjat med det då! Men hon hade ganska god hälsa.

Tack chrissan! Jag vet hur hennes bror, dvs min gammelfarfar, såg ut så jag får föreställa mig nånting åt det hållet. 

Jag börjar känna mig rätt säker på att min farfars faster Ida Charlotta är densamma som Ida C, gift med Iver Amundson. Ffa med de uppgifter som bokesliden hittade i Minnesota Death Index, 1908-2002:
Name: Ida Charlotta Amundson
Death Date: 23 Dec 1961
Death County: Roseau
1920 bodde ju familjen i Stafford Township, Roseau County, Minnesota. Jag fann denna lilla stad vid en googling. År 2000 bodde det 297 personer i staden uppdelat på 107 hushåll.
Kikade i White pages och jag kan inte finna att någon ättlig till dessa med namnet Amundson skulle bo kvar men det finns 15 Amundson som bor i samma County och i staden med samma namn, dvs Roseau. En heter t.om Arthur Amundson, samma namn som Idas äldsta son. En son eller barnbarn till Idas son?
Funderar på om man skulle våga sig på att skicka iväg några brev till dessa och fråga om någon av de hade en mormor/farmor eller gammelmormor/farmor som hette Ida Charlotta och kom från Småland i Sverige.

Rätt fascinerande när man surfar runt på hemsidor för Roseau County i Minnesota och då t.ex olika företagssidor. Som ägare till företagen nämns allt som oftast "The Hanson family", "The Nelson family", William Anderson, John Swenson etc. Snacka om det finns några svenskättlingar i Minnesota. 

Fann denna lista t.ex Minnesota Farm Family of the Year 1983-2009. Observera efternamnen.
Famililes by County
Roseau County
1983 Sheldon and Helen Erickson
1984 Allan and Donna Magnusson
1986 Gary and Joan Erickson
1987 Stephen and Dianne Dahl
1988 Lloyd and Norma Frosaker
1989 Leonard and Judith Landin
1990 Jerry and Irene Svir
1991 Will and Fran Brandli
1992 Edson and Marlys Brandt
1993 Ellis and Darlene Waage
1993 U. Otto and Carol Waage
1994 Rodney and Tuddie Estling
1995 Steve and Dianne Dahl
1996 Arne and Sharon Heggedal
1996 Jon and Lucy Heggedal
1997 Carter and Becky Hontvet
1998 Selvin and Debra Erickson
2004 John and Randi Gaukerud
2005 Curtis and Carol Amundson Family
2006 Roger and Ellen Falk
2007 Glenn Darst
2008 Kraig and Bonnie Lee
2009 Gordon and Judy Landin

Kan detta vara sonen:
Name: Arthur Amundson SSN: 472-42-8424 Last Residence: 56751 Roseau, Roseau, Minnesota, United States of America Born: 26 Oct 1905 Died: 22 Jul 1989 State (Year) SSN issued: Minnesota (1955)

Du kan nog skriva brev till stadens starke man, Curtis Amundson, han heter Curtis Arthur Amundson.
Name: Curtis Arthur Amundson Birth Date: 18 Nov 1946 Birth County: Roseau Father: Arthur Amundson Mother: Ellen Erickson

#31 Tack chrissan, det låter ju rimligt.
#32 Är det samme Curtis Amundsson med familj som blev "Minnesota Farm Family of the Year 2005" tro? Han skulle ju därmed kunna vara ett barnbarn till Ida om fadern Arthur är densamme som Idas son.
Var fann du att han skulle vara stadens starkaste man?

Jag googlade lite och såg hans namn i ett antal olika sammanhang. Han är town officer i någon slags stadsdelsnämnd, adress och telefon finns också.

Tack, då ska jag kika lite!

Iver och Ida Amundsson finns även i 1930 års census i Roseau County, Minnesota. Jag har inget abonnemang men jag kan i alla fall se vissa uppgifter och familjebilden stämmer med uppgifterna från census 1910 och 1920. Ena sonen anges dock som Harold 1910 och som Wilfred 1920. 1930 står han som Harold W Amundson född ca 1907, Arthur, född ca 1906, Edith C, född ca 1910 samt Anna H, född ca 1912.
Föräldrarna anges vara födda (Iver) ca 1877 och Ida ca 1876 (ska vara 1875). Just detta med uppskattningen av födelseåret tycker jag känns lite knepigt.

Harold W Amundson dör 17 juni 1930 enl Minnesota Death Index. Födelseåret är uträknat efter den ålder de angav till census-mannen tidigt på våren det år som census gjordes, därav skillnaderna. Utom 1900 där det finns faktiskt år och månad.

Tack chrissan! Jag blir så nervös när det inte är ordning och reda i folkbokföringen 
Tack för uppgiften om Harold W.
Går det att finna en vigsel mellan Iver Amundson och Ida Charlotta Johansson? Hon kom ju till Amerika 1902 och sonen Arthur verkar ha fötts 1905-1906 så där imellan…!?
Frågan är förstås var de gifte sig? Ida skulle till Minnesota vid ankomsten till Amerika, barnen är dock födda i North Dakota och familjen bosätter sig sedemera i Minnesota.

Jag glömde nämna att det är ett abonnemang på Ancestry jag saknar, viss info är ju dock synlig.
Har dock upptäckt att man faktiskt kommer ganska långt med att söka på Familysearch och så fort det finns skannade bilder så blir jag genast mycket lugnare ;)

Fann denna Hilda i "Minnesota State Census Index" men inte finner jag henne på Familysearch som har lagt upp census 1895 för Minnesota (dock utan skannade bilder). Vad gör jag för fel?
………………………………
Johanson, Hilda
Ethnicity: White
Birth place: Sweden
Census ID# 2503541
County: Polk
City/Township: Rocksbury
Census Year: 1895

Ibland kan ett svar ge hopp, andra gånger inte.
Den Arthur som berörts ovan finns i Minesota death index, och där står det att modern hetta Lundberg som ogift
Minnesota Death Index, 1908-2002
about Arthur Amundson
Name:
Arthur Amundson
Birth Date:
26 Oct 1905
Death Date:
22 Jul 1989
Death County:
Roseau
Mother's Maiden Name:
Lundberg
State File Number:
018966
Certificate Number:
018966
Certificate Year:
1989
Record Number:
2327438

Tack swemah, då stryker vi Arhur Amundson född 1905.
Ida verkar dock ha haft en son vid namn Arthur, född 1905-1906.

Jag kämpar på med min farfars fastrar, ovan nämnda Hilda Matilda Johansson, född 1867, emigrerade 1892 samt systern Ida Charlotta Johansson, gift Amundson, född 1875, emigrerade 1902. Ida känner jag mig väldigt säker på (se inlägg #28) så henne behöver jag just nu ingen direkt hjälp med.
Hilda är ju dock knepigare. Det jag har att gå på är att när Ida kommer till Amerika så uppger hon ju att hon ska till sin syster Hilda Nevius (ev. Novius) i Minneapolis i Minnesota. Just nu "arbetar" jag efter teorin att Hilda gifte sig Nevius då jag upptäckte vid ett par enkla sökningar i olika källor att det namnet är mycket mer vanligt förekommande än Novius.
Nåväl, i "White Pages" för Minneapolis år 1909 (se länk) finns en George Nevius. Det är ju inte så mycket att hänga i julgranen men någonstans måste man ju börja. Denna George Nevius skulle kunna vara identisk med en George E Nevius som enligt census 1895 är bosatt i Minnepolis. Han ska vara född 1873. Se länk för de få uppgifter som finns om honom. Census 1895
Går det att få fram fler uppgifter om denna Georg Nevius?

Det finns 1900 en George E Nevins i Minneapolis f i juli 1871 . Han gift med Julia A Nevins född aug 1868 i Sverige. Det kan lika gärna stå Nevius, tycker det är mer rätt. Julia ska ha immigrerat 1881.

Verkar finnas fler George E Nevius, den jag funnit född 1873, den du funnit enligt ovan, född 1871. Nu fann jag en till som enligt Footnote.com fanns i Minneapolis år 1930. Men denna ska vara född 1876.
Har inte tillgång till census 1920 dock så jag kan inte se mer.

Julia dör i all fall 1921 enl Minnesota Death Index. Kan inte hitta George E.

I går var jag på Minnesota History Center och passade då på att leta fram Ida Amundsons obituary i Roseau.
"Ida Amundson Funeral Held at Bethel Church
Funeral Services for Ida Charlotta Amundson, who died December 23 in the Roseau Community Hospital after being ill since last summer, were held Wednesday, December 27 at 2:00 pm in Bethel Lutheran Church, Stafford, with Rev. Alden Backman officiating. Interment was in Stafford Cemetery.
Born in Smoland, Norway (
) on September 20, 1875, she came to the United States in 1903 settling in Dwight, N. D. She moved to Roseau County in 1918 with her husband, Iver Amundson, whom she had married in Dwight on January 2, 1904. She lived here ever since as a housewife.
She is survived by her husband and three children, Arthur, Roseau; Edith (Mrs Clarence Norberg) Oslo; and Ann (Mrs Harry Marschke), Northwood, N. D. Eight grandchildren and two brothers also survive. A son and one brother preceded her in death.
Pallbearers at the funeral were Brian Norberg, James Marschke, Jerome Marschke, Curtis Amundson, Clarence Norberg and Harry Marschke, Funeral arrangements were by Helgeson Funeral Home, Roseau."

#47 Åh hjälp. Jag är så tacksam. Varmt och innerligt tack till dig bokesliden *kramar*.
Då är ju frågan; Vilken bror "preceded her in death?" Och det vet jag. Idas bror Frans Edward (min farfars far) avled året efter Ida, dvs 1962 men de båda hade även en bror Peter August som avled 1927.
"Eight grandchildren and two brothers also survive". Då måste den ena brodern vara just min farfars far samt en bror som hette Carl Emil Johansson, född i Tingsås 1878.
Och då vet jag därmed att systern Hilda Matilda som emigrerade 1892 och gifte sig Nevius eller Novius, avled innan Ida.
De övriga två systrarna i syskonskaran avled i Danmark respektive Sverige och också innan Ida så allt stämmer.
Fantastiskt bokesliden. Du har verkligen hjälpt mig.

#48 Man gör vad man kan 
Jag gissar att de som bar kistan är hennes barnbarn och svärsöner. Det borde vara enkelt att få tag i någon av dem, speciellt de med efternamnet Marschke. Jag kollade lite på white pages och fann en James H Marschke boendes i närheten av Northwood, North Dakota. Du kan ju alltid ringa honom och kolla?
James H Marschke
610 Brian Blvd NE
Thompson, ND 58278-9250
(701) 599-2066

#49 Du gjorde mer och lite till….! Tack igen! 
Ja, det verkar ju utifrån nekrologen vara hennes barnbarn och svärsöner och tacksamma namn att söka på. Och tänk att dottern Edith, kusin till min farfar och jämnårig med honom, verkade bo i Oslo. Spännande!

Nu finns det flera Oslo:
Social Security Death Index:
Name: Edith M. Norberg SSN: 477-50-3768 Last Residence: 56744 Oslo, Marshall, Minnesota, United States of America Born: 27 Dec 1909 Died: 25 Nov 1992 State (Year) SSN issued: Minnesota (1962)

#51 *skratt* Finns det ett Oslo i Minnesota?? Jösses, vilken tur att du påpekade det. 
Och så stämmer det exakt med census 1910 då Edith var tre månader gammal. Då var hon inte bara jämnårig med sin kusin, dvs min farfar, de var t om födda samma år; 1909.
Census 1910:
Iver Amondson 33
Ida Amondson 34
Arthur Amondson 4
Harold Amondson 3
Edith Amondson 3/12

Fast det är inte säkert att det är rätt, denna Edith Norberg finns i Minnesota Death Index:
Name: Edith Norberg Birth Date: 12 Dec 1909 Death Date: 25 Nov 1992 Death County: Marshall Mother's Maiden Name: Lundberg State File Number: 029934 Certificate Number: 029934 Certificate Year: 1992 Record Number: 2446833

Ytterligare ett bevis på att bokesliden hittat rätt nekrolog. Det anges att Idas make levde vid hennes bortgång. Detta är nog maken Iver Amundson:
AMUNDSON, IVER
Born: Feb 22, 1877
Death: Nov 01, 1966
Last residence: 56751 (Roseau, Roseau, MN)

#53 Ja, det var ju knepigt och ännu knepigare blir det då moderns flicknamn uppges vara Lundberg. Si, alla barnen i syskonskaran hette Johansson och Johansdotter. Äldsta brodern Peter August, vilken avled redan 1927, tog sig dock namnet Lundberg. *suck*

Lundberg, känns igen. Kolla #41

Aha!! Tack swemah!
När Ida Charlotta Johansdotter emigrerade 1902 (inte 1903 som det anges i nekrologen) och när hon kom fram till New York så kallade hon sig Johansson. Kan hon, influerad av äldsta brodern, även använt namnet Lundberg eller finns det en risk att jag nu är inne på fel spår?
Sen ska hon ha gift sig med Iver Amundson redan 1904 varför vi inte kan se i något census om hon använde namnet Lundberg.

Det är väl mycket möjligt!

Du har väl tittat på

#59 Ja, Idas dotter Anna eller Ann född ca 1912 om man utgår från census 1920 där hon var 8 år gammal, gifte sig visst med en Harry Marschke. Jag googlade på namnet och hamnade på sidan du länkar till.
Enligt nekrologen efter Ida var dottern Ann (Mrs Harry Marschke) boendes i Northwood, North Dakota. Jag har funnit en uppgift om att hon eventuellt fortfarande lever…..!

Jag tänte att jag skulle uppdatera er alla på vad som hänt i jakten på min farfars fastrar, dvs de två systrarna till min farfars far; ovanstående Hilda Mathilda Johansdotter/Johansson samt Ida Charlotta Johansdotter/Johansson.
Genom lyckliga omständigheter har jag fått kontakt med ett barnbarnsbarn till Ida vilket är enormt roligt eftersom jag är barnbarnsbarn till hennes bror Frans Edward Johansson.
Han har bekräftat att den Ida Charlotta ni hjälpte mig att finna, gift med normannen Iver Amundson, är identisk med min fff's syster.
Han kunde också berätta vem den andra systern Hilda Mathilda gifte sig med. När Ida kom till Amerika 1902, framgick det ju av manifestet att hon skulle till sin syster Hilda Nevius eller kanske Novius. Namnet har blivit fel i manifestet, Hilda gifte sig med en Thomas Neview i Minnesota. De fick en dotter född i Minnesota. Runt 1905-1906 flyttade Hilda, maken och dottern till Kalifornien där en son föddes.
Än en gång, varmt tack till alla som bistod med uppgifter.

Och då hittar man dem i Minnesota 1905 census! HM Neview gift med Thomas. Dotter Anna R. Enligt California Death Index död 26 maj 1949, då med namnet Anna Rose Bridgman. Född 3 april 1895.

Ja, tack chrissan! Fann uppgiften från Minnesota census 1905 igår kväll. Min amerikanska släkting hade inte namnet på dottern därimot visste han att hennes son född i Kalifornien hette Archie.

California Death Index, 1940-1997 about Archie H Neview
Name:
Archie H Neview
Social Security #:
545105383
Sex:
MALE
Birth Date:
11 Sep 1906
Birthplace:
California
Death Date: