Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: individforskning
Läst 2653 ggr
edithjosefina
0

Inskrifven i Lifränteanstalt.

Vad betyder och hur kan jag får upplysningar om orden " inskrifven i Lifränteanstalt".

I en inventering av torp gjord i Össjö nämns bla min mormors familj och där är nedanstående skrivet :

Barn:

Ernst, född den 12 maj 1885 " inskrifven i Lifränteanstalt".

Min mormor Edith f. 1888 och hennes syskon Anna f. 1891 och Birger f.1893 är också födda i samma församling men har ej dessa ord inskrivna .

I 1885 års Födelse och dop bok för Össjö församling nämns under dopvittnen : Fadern bar själv fram barnet och namn på dopvittnen. Finns ej mer information.

Min fråga är vad betyder detta och varför är bara ett av barnet " inskrifven i Lifränteanstalt "

Föräldrarna var gifta, vigdes 1884.

torsbo
0

En livränteanstalt var väl närmast en sorts sparkassa, så någon har betalat in en liten slant till förmån för detta barn, som sedan skulle utbetalas vid en viss ålder. Man kunde också betala in mer senare om man ville. Syskonen hade väl andra dopvittnen, som inte betalade in för dem.

Jag fick själv 5 eller 10 kronor inbetalt vid mitt dop i en livränteanstalt, som skulle betalas ut till mig vid 60 år (tror jag), och den som betalade var en äldre avlägsen släkting. De 60 är nu passerade, men några pengar har jag inte sett till, möjligen på grund av alla bankfusioner som varit sedan dess.

edithjosefina
0

Tack för ditt svar.

Det kan stämma att ett dopvittne har satt in pengar. De andra har olika dopvittnen.

En tanke som jag har är att Ernst är inskriven i en livränteanstalt pga att han är äldste barnet. Var det en tradition i slutet på 1880 talet ?