Information om emigranter?
Hejsan
Jag skulle behöva lite hjälp med att få reda på vart man kan leta efter information om emigranter till amerika..
Jag har en person, Johanna Sofia Svensson, som den 26:e maj 1871 avreser från Göteborg med destination Chicago (enl. Emigranten).
Går det få någon mer information om själva resan (pris, vilket fartyg, händelser o.s.v.)?
Och hur går man sedan tillväga för att hitta information om henne i USA?
Mvh Mårten
Du kan ju söka efter hennes ankomst på ancestry. Då får du också reda på skeppets namn, brukar också finnas bild.
Hur man får reda på biljettpris vet jag inte. Testa att googla. Finns säkert åtminstone ungefärliga uppgifter. När det gäller själva resan får man väl använda de skildringar som finns och om man hittar någon från samma tid anta att resorna var likartade.
Det finns ju t.ex. en skildring här på Proveniens från ungefär samma tid - länk (det finns flera avsnitt, länken går till del 1).
#0 Vilket år var hon född?

Hejsan. tack för svaren.
#2 Hon är född i Vena, Kalmar län 1847-08-20.
Får kolla det där Ancectry och se om jag hittar något..

Mårten! Jag har tidigare haft tur att finna just det du söker, dvs biljettpriser, när jag sökt på Digitaliserade Svenska Dagstidningar
Dvs, sk Emigrant-agenter som annonserar om deras tjänster (hjälp med inköp av biljett där biljettpriset framgår, information om det nya hemlandet, erbjudanden om hjälp med att få förslag på arbeten och annan information som emigranten behövde). Denna gång misslyckades jag att finna information (sökte på Emigrant-agenter)
Sen vet jag dock att det skilde sig åt vad gäller biljettpriset. Dels kunde man ombesörja resan själv till utresehamnen, tex Göteborg och betalade bara för själva överresan men denna skilde sig också åt beroende hur man reste, dvs direkt eller via Liverpool etc. Dels kunde man köpa en kombibiljett som även gällde för resan till utresehamnen och eventuellt boende i väntan på att båten skulle avgå samt själva överresan. Sen annordnades även sk gruppresor, t ex då en grupp kvinnor åkte tillsammans efter att ha fått arbete som tex hembiträden i New York. Helt lätt är det inte alltså att säga exakt vad biljjetten kostade men jag vet att informationen går att finna.
Det finns en Johanna S Svensson, född cirka 1845 i Hvena, Kalmar län som reser ut från Göterborg till Chicago och är registrerad den 26 maj 1871. (Emigranten Populär)
Hittar en Johanna Svensson som är passagerare på fartyget Aleppo som anländer Boston från Liverpool, England den 3 juli 1871. (Boston passenger list 1820-1943)
Kan detta vara en och samma Johanna? Johanna Svensson är ju inte ett helt ovanligt namn…
Hittade en bild på s/s Aleppo som byggdes 1864 och ägdes av Cunard line….
Du kan även försöka på Elis islands sidor, den plats som hon troligen kom till allra först i USA.
Hälsningar Gnidde.
#6 Nix, Ellis Island som mottagningsstation för immigranter öppnades inte förrän 1892.
Dessförinnan kom immigranter till New York till Castle Garden, på sydspetsen av Manhattan, som öppnades redan 1855. Deras ankomstlistor är väldigt torftiga, står i allmänhet bara hemort: Sweden, och destinationen: delstaten, och just inget mer.

Gjorde ett försök med Ancectery men jag förstod inte riktigt sidan.. Kunde i.a.f. inte hitta något fast som sagt, jag greppade inte riktigt hur man skulle söka på något vettigt sätt.. antingen fick jag otroliga mängder av träffar eller så blev det inget.. Även fast jag klickade i "female" så var det 50/50 med män/kvinnor i resultatet..
#8 Det är inte lätt att lära sig hur man söker effektivt på ancestry.
Samtidigt ska man tänka på att man egentligen inte kan ha några säkra fält. Nästan alla träffar kan vara värda att kika på. Såväl namn som kön och ålder och annat kan vara felnoterat eller feltolkat.
Om personen stannade kvar i USA, finns hon kanske i folkräkningen 1900. Problemet med kvinnorna är om de gift sig och bytt efternamn. En bouppteckning efter hennes föräldrar skulle ev. kunna ge dig hennes adress och efternamn.