Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: läshjälp
Läst 3676 ggr
AndersE
0

Dödsorsak Starby 1910-05-21

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min farfars mors kusin Nils Peter Nilsson dog i Starby (L) detta datum, men av vad? Det gäller den undre dödsorsaken.

(Bild från Genline GID 1476.42.1600, SCB, Död, 1898 - 1920, Bild 16 av 76)

AndersE
0

Jag hittade ett svar av Anita Berglund Eriksson på Anbytarforum:

Marasmus senilis betyder kraftnedsättning vid hög ålder (pga allmän förtvining)

Nils Peter var ändå bara 48 år gammal då han dog. Han led dock av en skada sedan en olycka.

svenne
0

Ändå lite märkligt att man har angett dödsorsakerna "ålderdomssvaghet" och "marasmus senelis" när han bara var 48 år när han dog.

Enligt tantens gamla "fickordbok för sjuksköterskor" betyder marasmus senelis  "ålderdomsavtynande", en vanlig dödsorsak i dödböckerna, jag har dock aldrig sett den i samband med någon som dog endast 48 år gammal men det har väl i det här fallet med hans gamla skada att göra.

AndersE
0

#2 Jag håller med om dina funderingar.

Enligt vad jag hört ramlade han av ett hölass som liten och blev sedan "krympling" på något vis. Han har en lustig "hållning" på de bilder jag har av honom men annars vet jag inte hur handikappad han var. Han drev en affär under många år så han levde ju ett vanligt liv.

Kanske vill beskrivningen visa att det ändå var sjukdomen som till slut tog hans liv?

svenne
0

Att ha blivit skadad genom en sådan olycka brukar ju inte förkorta livet så avsevärt även om han blev något handikappad efteråt.

Det kanske var bekvämt för prästen att bara skriva in det.Obestämd

chrissan
0

Eftersom det är ganska sent i tiden, kan du få fram originalnotisen? Det brukar finnas uppgift om läkares attest.

EvaMorfi
0

En bekant till mig dog för 15 år sedan, 54 år gammal. När han var 46 år gammal fick han diagnosen Alzheimers sjukdom!

Kanske drabbades Nils Peter av samma sjukdom i unga år som min bekant? Bara att man hade en annan beteckning på sjukdomen 1910.