Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 4745 ggr
Leiper
0

Adelsmans oäkta son

Jag har nyligen fått reda på uppgifter om en utomäktenskaplig son som var född 1812, där fadern visade sig vara adlig. Sonen erkänns i ett testamente (1813) och bouppteckning (1814) från fadern där han vill att hans "lilla gosse Jean" ska få del i arvet, vilket också sker (enl. kopior ur Göta hovrätt). Även modern namnges, en hushållerska på godset.

Sonen blir sedan hovrättsråd och bor i Kristianstad där han avlider 1873. Han hette Jean Fredriksson och fadern var major Gustaf Fredrik Rothlieb (1765-1814, tab.10).

Adelssläkten Rothlieb är utdöd sedan 1886, men det finns ju manliga ättlingar till den uä sonen kvar idag, så då undrar jag hur fungerar det här? Räknas inte uä barn även om de är erkända och medtagna i testamenten/bouppteckningar som ättlingar till sin far? Sonen finns inte med i Elgenstierna eller Riddarhusets cd eller i det supplementband till EÄ som kom ut häromåret…

Hur ska man göra med det här? Jag menar inte nödvändigtvis att adelssläkten ska återupplivas, men iaf att barnet kan skrivas in och dess ättlingar också. Det är visserligen ett par led till av utomäktenskapliga barn i den här historien, men det tål iaf att undersökas närmare, tycker jag.

AndersE
0

#0 Väldigt intressant fråga!

zachs
0

Vem ska man vara ättling efter om inte sin far! Glad

svenake
0

Tror att man kan kontakta riddarhuset i Stockholm med sådana frågor.  Släkten Grimaldi, Monaco   har ju liknande bakgrund.

AndersB
0

#0 Den oä sonen borde varit med i supplementbanden till Elgenstierna, men var tydligen inte känd av redaktionen. Ättlingarna tas däremot inte med.

När det gäller att "återuppliva" adelsätten kan du tyvärr glömma det. Visst är det ättlingar, men riddarhuset tar inte med barn födda utom äktenskap hur erkända de än är. Däremot borde ättlingar kunna få byta namn till Rothlieb, tror jag, om de vill.

Leiper
0

#4 Ok, då vet jag ang ättlingarna till Jean, åtminstone i supplementbanden. Förmodligen finns det flera såna här exempel som man av många orsaker inte kan ha koll på, som saknas däri…

Likaså att de då inte på Riddarhuset kan räknas till den släkten heller idag. Att de skulle byta namn till Rothlieb tror jag inte är aktuellt faktiskt, då de har ett släktnamn sedan 3 generationer de verkar nöjda med.. ;-)

Men en intressant släktsaga är det ju ändå.

Yred3
0

Före 1867 kunde oä-barn aldrig ärva någon förälder. efter det kunde barnet ärva modern om hon hade gått till kyrkan och sagt att det var hennes barn, men de kunde tydligen sällan ärva fast egendom och aldrig fadern läste jag häromdagen. När då fadern vill att barnet ska ärva blir det ju en helt annan sak som det du beskriver.  Man ansåg väl då att det var orimligt att barn utom äktenskapet skulle ärva, dvs de fick inte ärva enligt lagen. Det är ju en kvarlega med förstföslorätten som fortfarande lever kvar ang. fideikommiss och det beror ju enbart på att man inte ska spilltra allt in i minsta detalj vid arvsskiften

Leiper
0

Gustaf Fredrik Rothliebs testamente återges i en avskrift efter bouppteckningen, och han skriver såhär:

"Då hvarken ungdom eller styrka utgör borgen för en lång lifstid och åtanken på sin förvandling aldraminst bör vara främmande för män av det militairiska yrket har jag under det Gud ännu unnat mig fullt förstånd och redig sanning härigenom velat förodna om min qvarlåtenskap på det den ej måtte efter min död utgöra föremålet för framtida tvister.

Med en förbindelse hvarje redig man äger till dem hvars tillvarelse han förordsakat förklarar jag således för min yttersta villja att allt, hvad som efter min död i mitt bo finnas hvad namn det må vara deribland äfven räknadt ersättning för… också bostället använde förbättringar jemte … och tjänstår, skall utom intrång af mine arfvingar hvilka redan efter mina saliga föräldrar hvardera ärft dubbelt emot mig, .. under rätt tillfalla min lilla gosse Jean, hvars moder är hushållerskan Helena Wessman…"

Det fortsätter en bit till, men det är ganska klart att han verkligen ger behållningen av sin kvarlåtenskap till sonen. Siffran i bou efter allt skrivits in, fordringar och skulder blir 6586:22:5 Rd Banco, en rätt bra start för den lilla gossen antar jag. Vad som händer med modern Helena Wessman (piga på bostället Sallerup i Ö Sallerup sn) är okänt, men han blir som sagt hovrättsråd sedan och bor i Kristianstad. Men huruvida han verkligen är far till Johan Ulrik f. 1853 (gifter sig iaf 1861 med modern Ulrika Eugenia Hörlin) och vidare igenom den släktlinjen till idag är kvar att bevisa, oavsett om det händer nåt med Riddarhuset eller inte…