Har du en bra berättelse?
Hej alla!
Jag har blivit kontaktad av en av våra "familjetidningar". De söker personer, gärna släktforskare, som vill dela med sig av någon spännande berättelse.
Har du något intressant, kanske ovanligt livsöde du vill berätta om? Det får gärna handla om en tid som inte ligger längre bort än att det också finns fotografier och annat som kan illustrera berättelsen. Det kan också vara så att du har ett särskilt foto som kan berätta en historia av lite annorlunda slag?
Tanken är alltså att det ska utmynna i en artikel. Den kommer att handla om personen eller personerna du vill berätta om, men också lite om dig som tagit fram uppgifterna.
Jag ser det här som en fantastisk möjlighet. Jag tänker särskilt på att många skulle vilja skriva en bok eller släktkrönika men upplever att det inte blir av. Här får du professionell hjälp att lyfta fram ett livsöde så att andra kan ta del av det. Självfallet kommer du att få möjlighet att läsa igenom artikeln innan den går i tryck.
Tycker du också att det låter spännande? Hör av dig till mig på proveniens@ellerstrand.se så berättar jag mer och förmedlar kontakten.
Anders
Nu är jag alldeles övertygad om att många av er har spännande berättelser att föra vidare. Alldeles säkert har ni charmiga bilder, rörande brev, föremål med särskild betydelse för er osv.
Det som jag tror hindrar många att "kliva fram" tror jag är någon slags "Jante-lag". "-Inte kan väl min berättelse duga?" "-Det här är inte så märkvärdigt." "- Jag måste forska mera, det är så mycket osäkert."

Mitt råd är att låta journalisten avgöra det!
Ta chansen att lyfta fram just er berättelse. Det är mycket roligare om det blir så många att alla inte får plats, än att det blir så få att projektet läggs ner.
Redan har många av er skrivit artiklar här på Proveniens och jag vet att det finns ännu fler berättelser som tål att berättas fast de inte kommit på pränt ännu.
Nu har du chansen att låta ett proffs presentera din berättelse. Snyggt och prydligt tryckt i en stor tidning.
Missa inte chansen!

Jag har fått några "påstötningar"…
Typ:
- Måste det vara en släkting…
- Gör det något om jag redan berättat en del här på Proveniens…
Svaret måste bli att jag inte vet, Jag förmedlar bara kontakten. Så - har du något du vill berätta? Hör av dig!
Låt den eventuella "spärren" finnas hos tidningen/journalisten - inte hos dig själv. Det värsta som kan hända är att få ett nej. Det kan man stå ut med…
Istället för att gräma sig när alla de andra trevliga berättelserna kommer i pränt.

Nu börjar det komma in konkreta förslag. Intressant…

Jag har varit i kontakt med Sonjsbo och han tycker också att Barnhusbarnet Bernhardina skulle göra sig bra! Vi anmäler det som tips till dig
#4 Kul! 
Idag har tidningen tydligen ett möte där man tittar genom de förslag som kommit in hittills. Det det nu handlar om är - som jag förstått det - en artikelserie där olika amatörforskare får berätta om något speciellt livsöde som fängslat dem.
Om det blir "go" på denna serie kommer en journalist att ta kontakt med de "utvalda" för att bestämma hur det ska gå till.
Utöver detta kommer det förmodligen att bli ytterligare en serie där man i lite mindre format utgår från ett intressant foto. Jag tänker mig något liknande våra "veckans bild". Jag återkommer när jag vet mer om detta.
Nya kontakter med tidningen. Tydligen börjar man med en serie kring bilder, men jag vet ännu inte så mycket om det.
När det gäller de längre artiklarna poängterar man att det måste finnas ett livsöde som den nutida människan kan identifiera sig med. Det betyder att den som har en ana man forskat kring som är känd idag har ett "försprång".
Dvs, själva släktforskningen - arbetet med att hitta uppgifterna - är mindre intressant än det gripande livsödet som kan berättas fängslande och illustreras med bilder.
Intressant är också om det är så att släktforskningen lett till att livet idag förändrats, som att man funnit en okänd syster eller liknande.
För mig låter det här lite oklart… Man har i alla fall gjort ett första urval och jag kommer att kontakta de som lämnat in sina förslag.
Skulle tro att fortsättning följer.
Nu hoppas jag att alla som lämnat in förslag har fått en respons.
Jag gissar alltså dock att det blir en fortsättning…
En vecka har gått och jag har inte hört något nytt. Kanske har någon av er som lämnat in förslag hört något?
Annars gissar jag att man nu tittar igenom bidragen och bestämmer hur man ska gå vidare. Tydligen har tidningen en rätt lång process från idé till tryck så det lär dröja innan vi ser ett resultat.

Jo, jag har hört nått!
#10 Spännande! 
Jag också!
Även om det sker i "det fördolda" så händer det saker. Jag tror dock att vi får vänta till efter årsskiftet innan vi kan låta dimridåerna lyfta. Då någon gång tror jag att vi får se det faktiska resultatet av det som pågår.
Den som väntar på något gott…
Jag har inte hört något på länge. Undrar vad som händer… och när…

Och det vore ju himla käckt om man här kunde få reda på vilken tidning det rör sig om, så jag vet vilket blad jag skall köpa när det nu blir aktuellt.
#18 Vem av er har berättat om Såningsmannen?

Min son prenummererar på OCH läser Aftonstunden (Visst heter den så???)
#20 Kvällsstunden, heter den nog - en pärla för alla, kanske framför allt för släkt- och bygdeforskare. Som från en förgången tid…