Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettberätta
Läst 1948 ggr
PaulaW
0

Min första tankebok

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är jag klar med min första "tankebok". Har gjort den själv och fyllt den med vita sidor. Där skall jag spåna om min kommande bok, lägga in artiklar, skriva anteckningar, limma fast mina kortare arbeten som passar ämnet. Det blir en slags mind maping så att säga. Bifogar en bild på den. Är rätt nöjd med den eftersom jag verkligen ansträngt mig med detta. Tanken var just att använda den som en slags hjälp till koncentration. Kul.

AndersE
0

Ja, det kanske är ett bra sätt!?

Själv har jag blivit en sådan datormänniska att jag använder en "mapp" till samma sak…

Vad är det för bok du ska skriva?

catlin
0

Jättefin! Vackert papper - eller är det inte papper på pärmen? Har du bundit pappersläggen eller hur sitter de fast i ryggen? Hur stor är den?

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

PaulaW
0

Catlin. Framsidan är decopage, jag tror man skriver så. Ryggen och baksidan är tyg som jag limmat fast. Jag har bundit pappersinläggen med mattvarp och gömt det hela under papper och tyg på ryggsidan. Boken är 17x24 cm, ryggen 8,5. Jag har mycket "luft" mellan pärmarna så att det skall finnas plats för urklipp och liknande utan att boken "sväller över". Jag har kantat boken med en remsa som jag klippte på snedden så den inte repar sig.

Anders. Goda idéer måste man hålla för sig själv så de får mogna. Annars finns risken att de försvinner, man pratar bort dem istället för att öka den inre spänningen. Det tror jag på. Men du får veta sedan, jag lovar…

PaulaW
0

Jo visst kan man använda datorn, men i den kan man inte rita och klistra och limma på ett så kreativt sätt som man gör i en bok. Jag tror på handens arbete och avtryck. Jag har väl aldrig kunnat förlika mig med datorn så till den milda grad att jag skulle överlämna ett så viktigt arbete till den. Datorer kraschar, det gör inte tankeböckerCool

chrissan
0

Sedan kan man, som du säger, klistra in tygbitar, mönster, färger, urklipp mm för att illustrera idéer.

catlin
0

Påhittigt! Lycka till med dina böcker - både denna och den kommande!

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

AndersE
0

#4 Jo, jag håller med om att datorn har begränsningar.

Vilket också visar sig i att jag har mycket sämre ordning på sådant som inte går att ha i datorn…

PaulaW
0

Jo jag förstår precis. Det är ju också så att ha ordning på alla saker kräver tid och tålamod. Det blir gärna "jag-gör-det-sen" och så blir det aldrig gjort. Jag brukar ha så många idéer kring både det ena och det andra att jag inte hinner ta tag i alla. Jag tänkte att den här tankeboken skulle hjälpa mig på traven att koncentrera mig på min uppgift. Det blir roligare så.

AndersE
0

#8 Jag hoppas vi får lite rapporter efterhand…

Mitt "problem" är att jag skriver om släkten. Det jag skulle behöva samla kan ju vara allt från kyrkoboksnoteringar, via bilder i olika format, över böcker, kläder, möbler…

Jag skulle egentligen vilja ha ett stort hus, med ett rum för varje släktgren…    :-)

PaulaW
0

Anders. Gör dig en tankebok med även plastfickor i. Dem kan du ha till mycket, dock ej möbler…Cool Men möjligen bilder av möbler…

AndersE
0

#10 Jo, jag har lite pärmprojekt på gång…

Inte lika vackra som din dock.

PaulaW
0

Ja du ser… det tar sigGlad. Som komplement till datorn.

leja
0

Jag har många böcker. Har svårt att låta bil att köpa tomma böcker och hoppas de ska fyllas, men min släktforskning finns på papper till stora delar. Vilket jag är tacksam för nu då min ena dator gått i lås. Så släktforskning mm är oåtkomligt  just nu. Hoppas jag har tillräckligt på papper för att börja om.

Det mesta tror jag så jag är inte allt för nedslagen och det finns möjligheter att renovera datorn, bara pengar som fattas nu.

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

PaulaW
0

Du ser hur bra det vore med en tankebok med både blanka sidor och plastfickor som "backup" till datorn. Datorer all ära, skulle ha svårt att klara mig utan måste jag medge. Livet har blivit så mycket enklare sedan datorerna blev var mans/kvinnans egendom. Men jag litar inte på dem och tycker att en hel del arbete måste man göra utanför burken.

Gnidde
0

Smart idé hoppas du får mycket glädje av din bok. Själv har jag lösbladsystemet till min hustrus förtvivlan (förbjuden att röra skrivbordet), hon påstår att det ser ut som en pappersinsamling ??? förstår inte vad hon menar, jag hittar det jag behöver, många uppstartade prjekt men ejavslutade HMMMM.Skrattande

Hälsningar Gnidde.

AndersE
0

#15 Jag känner igen det. Har i olika omgångar startat upp projekt med märkta pärmar, märkta lådor osv för att sortera - det spricker alltid efter ett tag.

Bäst ordning har jag nog i mapparna på datorn!

Gnidde
0

Fantastiskt mina mappar ser ut som skrivbordet alldeles fulla med både det ena och det andra nyttigt och onyttigt.

Hälsningar Gnidde.

chrissan
0

Samma här! Precis lika kaotiskt. Mitt tjänsterumm har varit föremål för bild i studenternas tidning pga oordningen (Kökkenmöddingprincipen, allt ligger i ålderslager). Men datorn är inte mycket bättre.

leja
0

Det påstås att det som ligger på skrivborded beskriver en människas hjärna. DVS ett tomt skrivbord= en tom hjärna. Det brukar jag trösta mig med.

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

Cheyenne
0

Jag har nämnt det förut, mitt bord på arbetet är minitiöst i ordning men skrivbordet hemma är kaotiskt. Jag måste verkligen bli bättre där.

Lösa lappar med släktforskningsanteckningar, utskrifter av husförhör och dylikt. Foton, att-göra-listor etc, etc. Och samma visa varje gång jag tar tag i det. "Hm, har jag lagt in dessa uppgifter i mitt släktforskarprogram?" Och så måste jag kontrollera saken. Oftast visar det sig att noteringen inte ens hör till min egna forskning utan nåt jag noterat när jag hjälpt någon på AF.

Generad 

Nej, måste lära mig att föra in mina uppgifter på en gång och sen slänga kladden och skaffa mig ett separat block för hjälp med andras forskning.

Gnidde
0

#19 Instämmer , så man får väl trösta sig med att det finnes likasinnade i detta avlånga land.Oskyldig

Hälsningar Gnidde.

PaulaW
0

Heja kaos!

AndersE
0

Kaos-sättet att berätta?