Lästips
I dagens SvD finns en artikel om resande bönder, refererat av en avhandling
Tack för länken, Chris. Det var intressant läsning.
Det var mycket läsvärt det tackar jag för
Resande är väldigt intressant tycker jag!
På min farfars sida finns en rad riksdagsmän. Hur var det att resa från Skåne till Stockholm i olika tider? Hur lång tid tog det? Var det dyrt? Hur mycket strapats var det? Hur såg vägarna ut?
Så här skrev farfars morfar i januari 1899:
"Resan till Stockholm gick bra men jag var mycket trött när jag kom upp, nu är Riksdagsarbetet i fullgång, här är bra slädföre och timligt kalt."
Den resan gjordes ju säkert med tåg, men när hans far var riksdagsman fanns ingen järnväg. Stambanorna började byggas 1856.

Jag har fått beskrivet min farfars resande för mig. Han var nämnde man i Södra Roslagens tingsrätt. Boende på Djurö i Stockholms skärgård. För att tjänstgöra en dag så var han borta i tre dagar. Först rodde han över till Värmdö, där gick han till Gustafsberg(tror att det är en mil eller två), varifrån han tog ångbåt till stan, där han övernattade. Sedan tjänstgöring en dag, övernattning och omvända vägen hem. Idag tar resan 30-45 minuter, med bil eller buss.
Detta är därmed en ganska kort resa.

Vad ska man ha som signatur tro?
Jag har haft med länken förut, men för den som undrar om det fanns tåg olika årtal i Skåne finns ett fiffigt program att ladda ner…
Kommer från www.trivector.se.
För övriga landet finns några länkar här.

Ett helt annat lästips - En Oäktings Släktforskning