Svenska biografier
Jag har tidigare förespråkat en rikstäckande genealogisk databas (RGD) i Släktforskarförbundets (och DIS) regi, men intresset har varit svalt från de styrande. Spånar här helt fritt. Låt säga att man istället (egentligen är det väl samma sak, men kanske i mindre skala) skapar en sajt för svenska biografier - hur skulle ni vilja att den ser ut? Hur ska biografierna presenteras? Vad ska man kunna söka på? Vem ska kunna lägga ut info? Vem ska kunna ändra i informationen? Källhänsvisningar? Behövs någon avgränsning på vad som kan läggas in, förutom att personerna ska vara döda!?
Hade ett tag en fundering på att i stil med Svenska Genealogiska Samfundets småskrifter samla välformade PDF-filer och register på en sajt, eller att enbart göra ett sökregister (namn, datum och ort) över genealogiska publikationer i PDF-format på nätet. Nämner PDF som ett alternativ till att lägga informen i vanlig HTML-form. Man kan styra layout på ett helt annat sätt i en PDF.
Mycket av det här tror jag dock kommer att falla beroende på att det inte finns en organisation som står bakom projektet, men det kostar ju inte mycket att fundera över saken.

Jag har delvis haft liknande funderingar, fast främst inriktade på de tusentals biografier som finns publicerade i hundratals olika verk. Det finns ju till exempel massor av porträttgallerier och böcker om olika yrken mm, men det är svårt att hitta någon i dem och det är svårt att få en överblick över vad som finns. En variant är att man scannar dessa efterhand som upphovsrätten går ut, alternativt när katalogskyddet gått ut beroende på vilket som gäller och lägger ut på en hemsida.
Rätt gjort skulle detta kunna öppna för tillägg och korrigeringar av befintliga biografier lika väl som att man skulle kunna lägga till nya.
Ett problem är givetvis att det kräver mycket arbete med att göra materialet hanterbart på en hemsida, men kunde det göras så vore det nog värt det.
Jag tror att man måste i det enklaste utförandet kunna söka på för och efternamn, födelsedatum och födelseort.
När det gäller tekniken så tror jag mer på en databasdriven php applikation än html eller pdf. Det ska ju vara möjligt att ändra och komplettera utan allt för mycket arbete.