Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettproveniens-i-fokus
Läst 2409 ggr
AndersE
0

Vad önskar du för sajt?

Som jag tidigare tagit upp skulle jag gärna se fler sajter inom iFokus-nätverket som behandlar ämnen inom historia/släktforskning/hembygd eller liknande.

Jag har tagit upp det i en artikel och ett inlägg.

Just nu finns ju förutom Proveniens:

Här nedan tänkte jag vi skulle framföra våra önskemål. Vilken iFokus-sajt skulle du önska dig med ett ämnesområde någorluna anslutande till Proveniens?

AndersE
0

Själv har jag ägnat en del tid på sistone åt några hantverkssläkter i Ängelholm. Snabbt ser jag dels hur yrket ofta går i arv i flera generationer, dels hur släkterna ofta hänger ihop via giften och att banden kan sträcka sig långt utanför socknens/stadens gränser. I lärlings- och gesälltider ingick tydligen ofta långa vandringar och tjänstgöringar såväl inom som ibland utom landet.

Själv är jag inte särskilt kunnig i villkoren för hantverkare, med skråväsen och annat.

Jag önskar alltså en hantverkare.ifokus.se eller liknande.

Där kunde man utbyta kunskaper kring hantverkarens yrkesvillkor och hjälpas åt att kartlägga släkters sammanhang över hela Sverige - och ofta utanför landets gränser.

Lill-Kisse
0

Hej Anders! Tycker lite som du, men en aning omvänt.

Jag har förvånats över att vissa människor lämnar sin släkt och ger sig av från sin fina hembygd. Orsakerna till det är många, men jag hittar inte så mycket dokumentation om det. Då tänker jag inte på utvandringen till Amerika, utan omflyttningarna inom Sverige och i viss mån inflyttningarna från Finland. En sajt om sådan histora vore trevligt. Kan det finnas någon eldsjäl, som vill hålla i något sådant?

svenake
0

Hembygsföreningar och liknande!

Man kan lämna sin hemtrakt av väldigt många skäl,  men det är dock en hemtrakt man tänker på.

Just  en sida om olika hembygdsföreningar hade varit intressant.  Jag är själv med i 3  och har intresse av fler.  Gärna med uppdateringar om aktiviteter som man kanske skulle vilja vara med om.  Som det är nu sitter man i efterhand och läser om intresanta  händelser.  Typ,  torpvandringar, kyrkogårdvandringar, visning av gamla foto  eller helt enkelt  kaffekväll där man kan träffa andra med intresse för den byn. Har själv ofta missat sådana aktiviteter för att jag inte har den lokala tidningen.

AndersB
0

#2 MigrationIfokus kunde ju vara intressant, men kommer kanske att mest handla om nutida migration.

Cheyenne
0

Jag har sedan tidigare haft funderingar på ett Stockholm.Ifokus men den ska ju naturligtvist handla om släktforskning och närliggande områden. Jag vill inte ha diskussioner om billigaste ölen på Stureplan eller senaste krogskvallret…!

AndersE
0

#5 Det tror jag är ett bra ämne för en sajt. Får väl kalla den stockholmsforskning.ifokus.se?