Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettlivsöden
Läst 2936 ggr
Cheyenne
1

Barnhusbarn berör

Saxat från Stockholmskällan

Barnhusflickan Ulrika Lundberg, född omkring 1746

Utdrag ur Främlingar i vardagen. Liv och pedagogik vid Stora Barnhuset i Stockholm på 1700-talet av Per-Johan Ödman och Mats Hayen (2004). Text på svenska

Ulrika Lundberg har antecknats som oäkta dotter till spinnerskan Maria Lilja, vilken arbetade hos klädfabrikören Paul Kirchback i hans manufaktur vid Nytorget på Södermalm.

Modern var fortfarande vid liv när Ulrika den 22 mars 1757 togs in på barnhuset. Hon var då 11 år gammal.

Den 19 september 1760 skickades hon till Paul Kirchback för att bli spinnerska. Hennes vidare öden är okända.

Kända yrkestitlar: Inga.
Gift: Okänt.
Död: Okänt datum (högsta kända ålder 14 år).

Nyckelord

Plats: Kvarteret BARNHUSET. Norrmalm.

Tid: 1746 - 1760

Ämne: Barn. Allmänna barnhuset. Barnhus.

Jag undrar så hur det gick för den uä födda Ulrika Lundberg. Kom hon någonsin fram till Paul Kirchback och hur gick det för henne under hennes fortsatta liv?

chrissan
0

Det finns en U Lundberg, spinnerska i mantalet 1800. Hon bor i Klara övre och Kungsholmen 138. Fast det är ju 40 år efteråt så det är väl troligt att det inte är hon.

Cheyenne
0

Säg inte det. Hon var bara 14 år när hon lämnade barnhuset och skulle därmed vara 54 år 1800.

Cheyenne
0

En snickarhustru Ulrika Lundberg avlider i Klara förs. den 26 april 1812. Någon som har tillgång till död- och begravningslängden och kan kika om hennes ålder finns angiven?!

chrissan
0

Nej det var fel: Operasnickaren Olof Höglanders hustru Ulrika Lundberg 41 år av slag.

Men den här Kirchback, fanns han i Katarina eller Maria? Kanske man ska gå tillbaka och förutsätta att hon kom dit som en start.

En Ulrika Dorothea Lundberg gifter sig i Maria med ?? makargesäller Peter Moseus den 9/1 1780. Han är från Örebro, hon verkara vara född i förs. Men jag tror det står jungfru på henne och det ansågs väl inte barnhusbarn förtjäna?

Cheyenne
0

Om jag inte missminner mig så finner man Nytorgrt i Katarina fs men gränsdragningen kan ju ha varit en annan då förstås.

Cheyenne
1

*hm*

Enligt Familysearch föds det en Ulrica Lundberg i Jacob o Johannes fs i Stockholm den 14 august 1746 som dotter till Anders Lundberg och Maria Lilja.

Fundersam

chrissan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och vad står det mer? Men hon anges vara 11 år i mars 1757 - man var ju noga på att räkna åldersåren officiellt.

Cheyenne
0

Ja vad står det? Modern verkar dock ha någon tjänst på Castenhof vilket låg i Jakobs fs.

Cheyenne
0

Det verkar som om Castenhof var ett dåtida häkte där de vakthavande var Officerare.

Bild från Stockholmskällan

http://www.stockholmskallan.se/php/fupload/SMF/SSM0014677_a.jpg

chrissan
0

Det står "ligger i barnsäng på Castenhof" inser jag nu när jag vet vad det är. Är hon fånge eller har hon tjänst? Före hennes namn verkar det inte stå hustru - men dopboken är för äkta barn.

Cheyenne
0

Bra där! Ser det också tydligt nu.

Tycker det före Marias namn (om man bortser från den första bokstaven) står "modern".

Vad kan det stå direkt under hennes namn? Något inklämt mellan de två raderna!

chrissan
0

Jag har kollat efter Ulrika Lundberg (måste jobba en del också). Det finns flera med det namnet så man måste på något sätt tillbaka till 1760 och placera henne i närheten av manufakturen för att kunna säga att det är hon. Och då förbannar man de dåliga husförhören i Stockholm.

Cheyenne
0

Förstår det Chris, stressa inte.

Har funderat ut och in på modern som uppges vara spinnerska vid Nytorget. Vid Nytorget denna tid låg en textilfabrik så det är  troligt att hon antingen var ullspinnerska eller sidenspinnerka. Runt Nytorget fanns dock även tobaksodlingar och det fanns faktiskt en yrkesgrupp som arbetade som tobaksspinnare/tobaksspinnerskor. Men jag tror att vi i första hand får tänka oss att modern arbetade inom textilbranschen.

Har idag (det öser ner i Stockholm) ringt runt lite då jag inte kunde finna någon som helst information om Paul Kirchback vid en googling. Förmodligen var han allenast Arbetsledare eller förman för spinneriet/textilfabriken som då låg vid Nytorget. ägaren var i själva verket en tysk herre vid namn Christian Madelon som ägde fabriken. Adressen var Nytorget 15.

Cheyenne
0

Puttar upp denna tråd så får vi se om det eventuellt kan finnas några "nya" källor att söka i.

chrissan
0

Ingen Kirchback i bou-registret för Stockholm

Cheyenne
0

En Klädmakarmästare John Paul Kirckback (*observera stavningen) vigs i Katarina fs den 26/9 1731 med Margareta Bränder.

*Från registret till Katarina vigselbok så Kirckback kan mycket väl vara en felskrivning för Kirchback.

chrissan
0

Bra! Men ingen sådan i bou-reg heller (fram till 1800)

chrissan
0

Rackarns, stadsarkivets hemsida är fortfarande trasig. Tänkte kolla Tyska församlingen

Cheyenne
1

Synd! Men jag tror inte en fortsatt jakt på Kirchback ger så mycket mer ändå.

Förresten, är vi överrens om att det är Ulrika Lundbergs födelsenotis som återfinns i Jakob och Johannes förs. år 1746? Se inlägg #6

chrissan
1

Ja, det är vi

Cheyenne
0

Vad bra! Jag började plötsligt fundera på om vi var säkra eller inte…! Obestämd

Cheyenne
0

Tyska församlingen är en god idé. Jag skulle helst vilja ha namnet till Kirchbach men stavningen varierar säkert från källa till källa.

chrissan
0

De fanns på Svar, inga barn med det namnet föds i alla fall på 1700-talet

chrissan
0

I Malmö föds en Christopher Kirchbach 1708 enligt Family Search. Han kanske inte var tysk?

Cheyenne
0

#24 Inte nödvändigtvist, nej!

Från inlägg #0 "Modern var fortfarande vid liv när Ulrika den 22 mars 1757 togs in på barnhuset. Hon var då 11 år gammal."

Så vad hände med modern? Spinnerskan Maria Lilja? Hon var ju också anställd hos Kirchback. Fanns hon kvar hos Kirchback då dottern Ulrika kom dit 1757?