Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 24812 ggr
kajsa-kavat
14

Mall släktträd ?

Hej, jag är inte medlem här men vill gärna bli det. Jag håller inte på med släktforskning direkt, utan mycket av min och min mans släkt är det redan forskat på. Min man är elfte generationen på den här gården och på dom flesta finns uppgifter som jag skulle vilja göra ett släktträd av. Den första som hade gården var född i slutet på 1500-talet.

Jag är på jakt efter en mall till släktträd med plats för 12 generationer. Finns det ?

Jag har redan en hemsida, och hade tänkt göra en ny sida med bara släktträden för mig och min man.

Förresten, jag är född i Danmark av en svensk mamma och en dansk pappa. På mammas sida finns det mycket forskat på, men på min pappas sida vet jag ingenting. Går det att få reda på något om mina farföräldrars föräldrar och vidare fast dom bodde i Danmark ?

Tacksam för svar.

mvh kajsa-kavat

chrissan
0

När det gäller Danmark så är det svårare än Sverige, men det finns ändå möjligheter. Deras folkräkningar och kyrkböcker (som är mindre informativa än våra) ligger gratis på nätet. Pröva med att ta reda på allt som din far vet och kanske även andra släktingar, ställ sedan en fråga här med de uppgifter du har. Det är lättast om du kan få namn, födelseorter, datum in på 1800-talet.

kajsa-kavat
0

"1 Både min far och farföräldrar är döda, jag har bara födelsedata på min far. Men det borde kanske räcka till att börja med ?

chrissan
0

Vi kan ju pröva - problemet är sekretessbestämmelserna som gör att senare data inte finns på nätet. Födelseort är viktigt, när det gäller Köpenhamn är även det svårt.

AndersE
0

#0 Om du går 12 generationer tillbaka där dina föräldrar är nummer ett så härstammar du från över 4000 människor i generation nr 12. Troligen är du då någonstans på tidigt 1600-tal.

Det bästa/enklaste sättet att presentera så många generationer tror jag är att köpa ett släktforskningsprogram och använda dess funktion för att skapa sidor som du sedan kan lägga på en hemsida.

Så här ser det ut på min startsida. Klickar du på någon av mina grenar så ser du sedan sidor gjorda av DisGen.

Vill du bara presentera en linje tolv generationer tillbaka så kan man nog göra något enkelt med Word.

kajsa-kavat
0

"4 Ja jag skrev ju att min mans släkt har spårats till slutet av 1500-talet. Så där finns alla uppgifter jag behöver för att göra ett släktträd på min mans fars sida. Det är otroligt intressant läsning som jag gärna lägger ut på en hemsida.

På min sida finns släktforskare som kommit ner till 1801 på morssidan. På farssidan vet jag inte särskilt mycket.

Så egentligen frågade jag bara efter hur jag enklast gör ett släktträd ?

"3 Jag återkommer med uppgifter om min far, jag vet att han var född 1926, men inte dag och månad.

AndersE
0

#5 Vad jag försökte göra var att dels förklara hur omfattande ett tolv generationers släktträd är, dels att ge tips om enklaste sätt att göra det på.

Lill-Kisse
0

#5  Anders föreslog att man kan skriva in sitt släktträd i Word. Naturligtvis går det bra.

Själv föredrar jag att använda Excel, eftersom det är uppbyggt i rader och kolumner från början. Det är väldigt enkelt att lägga till rader och kolumner när det börjar bli trångt och man behöver fler. Dessutom är de helt flexibla genom att man kan förstora utrymmet efter behov. För att gör allt riktigt snyggt, kan man göra rutor och dra linjer precis var man vill.

Så gjorde jag, eftersom jag inte planerar att publicera uppgifterna på nätet.

kajsa-kavat
0

"6 Ursäkta, vill inte verka oförskämd på något vis. Jag förstår att det kommer att bli väldigt svårt att göra en stamtavla för 12 generationer.

Jag tyckte din antavla var jättebra gjord, där du också fått in foton. Det är något ditåt jag skulle vilja göra. Det räcker, och kanske kan jag få fram foton på tre.fyra generationer. Sedan kan jag nöja mig med att skriva rakt upp och ner dom följande generationerna. En liten berättelse om var och en kanske. Född och död vet vi ju i allafall.

"3 Har inte hittat papperen, min födelseattest, där pappas data stod. Men jag vet att han var född 1926 och död 1954. Född i Neastved, Danmark. Död i Fagersta Sverige. Han hette Johannes Ingeman Poulsen. Han kan ha haft tre förnamn, kanske hette han Arne också men är inte säker. Farmor hette Nilsine Poulsen och farfar Christian Poulsen, Naestved, Danmark.

mvh kajsa-kavat

Genea
0

#8 Lite hjälp då från cd:n Sveriges dödbok 1947-2006

19261103-687

Poulsen, Arne Ingemann Johannes

Högfors 3:1, 1151.

Död 20/4 1954.

Kyrkobokförd i Skinnskatteberg, Skinnskattebergs kn (Västmanlands län, Västmanland).

Född 3/11 1926 i Danmark.

Gift man (26/12 1948).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Skinnskatteberg med Hed och Gunnilbo, Skinnskattebergs kn (Västmanlands län, Västmanland)

Födelseförsamling i källan:
Danmark

Källor:
DA / DOR 52-60

-----

Eftersom han var född utanför Sverige så framgår oftast bara landet, inte orten, även om det står uttryckt som "födelseförsamling i källan".

Lycka till!

kajsa-kavat
0

"9 Tack snälla för svaret, nu fick jag i allafall dag och månad som jag saknade både födelse och död, jag hade bara årtalen. Pappa hade alltså inte fyllt 28 år när han gick bort och efterlämnade fru med 3 små barn födda 1949, 1951 och 1953, den yngsta bara 6 månader gammal.

mvh kajsa-kavat

chrissan
0

Otur, de scannade kyrkböckerna för Naesved i Praestö amt räcker bara till 1923 alt 1925 (två kyrkor). Du borde kunna be landsarkivet i Uppsala om ett uppslag för att se om födelseförsamlingen för din far står mer noga angiven. Sedan får vi ta rätt på hur du kan få fram födelsenotisen för din far, troligen finns den på landsarkivet för Själland (länk). I födelsenotisen finns faderns och moderns namn och födelsedata så att man kan gå bakåt från det.

Folkräkningar efter 1880 finns inte sökbara för Naestved, men scannade på www.arkivalieronline.dk fram till 1925. Det är gratis med användarkonto och då kan man gå igenom gata för gata och se om fadern eller modern finns med någonstans. Uppgifterna kommer i så fall att var ganska detaljerade (jag körde fram till Dehnsvej, men hittade ingen).

kajsa-kavat
0

"11 Tack snälla du för dessa uppgifter. Jag har nu mailet till States Arkiver, så får jag se om jag får något svar. För nu har jag ju pappas alla data. Har även fått tag i en gammal faster, få se vad hon kan hjälpa mig med.

Det andra arkivet ska jag sätta mig och kolla igenom då jag har en gammal adress.

Tack så mycket/kajsa-kavat

kajsa-kavat
0

"11 Jag är nu medlem i "www.arkivalieronline.dk, och jag är medlem där och har försökt uppdatera dom program som föreslås. Men jag kommer ingenstans.

Jag hade hoppats kunn börja där Du slutade på Dehnsvej. Så jag undrar bara om Du har något ytterligare tips till att komma vidare.

Jag har fler gamla adresser från Neastved som jag gärna skulle vilja kolla, Bl.a Marievej, Bellisvej och Odensvej.

mvh kajsa-kavat

chrissan
0

Jag kollade de andra adresserna, men 1925 fanns det ingen Poulsen där.

Gå till Sög i Folketaellinger

Du går in på Amt: Praestö

Köbstad: Naestved

Då får du upp en lista med alla gator, sedan får man ta en och en.

Dina farföräldrars födelsedata finns ju på din hemsida, jag kollade på din farfar i de två församlingarna i Naestved, men hittade honom inte, han kan varit född någon annanstans. Tyvärr finns ingen folkräkning för Paestö amt senare än 1890 som är sökbar på Dansk Demografisk Database.

kajsa-kavat
0

"14 Ja vet Du, jag hade gamla foton på gravstenar och där hittade jag farföräldrarnas datum. Så det gäller att leta igenom alla fotoalbum man har.

Jag har försökt idag att söka på gatuadresserna, men jag kommer inte in. Jag får vänta tills någon av grabbarna kommer hem, så de får visa hur jag ska göra, med brandvägg, Java osv.

Hästarna är mina skötebarn, dom är helt enkelt så underbara.

mvh Kajsa-Kavat

kikkan58
0

Hej Kajsa-Kavat!

Såg en kul grej i en tidning jag fick i veckan! Göra sitt släktträd med hjälp av scrapbooking! Allt du behöver är pappar och en vild fantasi!

kikkan58
0

States Arkiver är väldigt hjälpsamma, har själv varit i kontakt med dem!

Lycka till!