Novemberpromenad

Oj, vilken vacker staty! Men vem ska kvinnan föreställa eller representera?

Har ingen aning, men någonstans har jag en bok om gravarna på kyrkogården, måste leta lite

Tamm var författare. Väldigt tidstypiskt sten! Nationalism, nationalism!

Då bör det vara Lisen som har den anonyma lilla stenen vid hans fötter! Ska kolla nästa gång
Tamm är tydligen omnämnd i Släktforskarnas årsbok 2000

Det kan man livligt föreställa sig, synd att det inte finns på Carolina-biblioteket.

Rosenstein var alltså superhjälte 
#18 Absolut. Man skulle ju göra film av hans liv!
"van Rosenstein Måns född 1753 kämpade som ung officer vid arméns flotta under såväl engelsk som fransk flagg i nordamerikanska frihetskriget divisionschef i skärgårdsflottan 1789 och utmärkte sig sarskilt vid försvaret av Oden i första Svensksundsslaget s å varvid han dock efter 10 timmars strid nödgades giva sig som konteramiral död 1801"
"Här ansattes anfallet av ryska centern kl 1 em med sådan kraft att Ehrensvärd såg sig föranlåten att till förstärkning framsända först turuma Sällan Värre samt sedan denna grundstött hemmema Oden under befäl av den oförskräckte överstelöjtnant Måns von Rosenstein divisionschef å 2 a divisionen"
"Det första slaget vid Svensksund som börjat med en sådan vacker framgång för de svenska vapnen slutade sålunda med ett kännbart nederlag för dessa vilket dock icke hindrar att detta sjöslag tack vare det mod och den ståndaktighet som av arméns flottas män av alla grader och deras ombord kämpande bröder från hären därunder i gemen ådagalades alltid kommer att hållas för ett av våra mest hedrande."
#17 Vi har en "Kallenbergsgatan" i Ängelholm.
#17 Kallenbergs stiftelse:
"Johan och Hjalmar Kallenbergs stiftelse bildades 1952 genom att den samma år avlidne ingenjören Hjalmar Kallenberg testamenterade 1 miljon kronor."
"Hjalmar Kallenberg föddes 1868. Hans far Johan Kallenberg (född 1839) hade 1863 startat en tvätterirörelse i Uppsala. Verksamheten utökades 1878 med ett sågeri och trähyvleri. Hjalmar tog sin ingenjörsexamen i Stockholm och fortsatte sina studier i Tyskland där han avlade arkitektexamen, samt praktiserade några år i olika byggnadsföretag. Vid hemkomsten i slutet av 1800-talet övertog han faderns företag och kom sedan att med all kraft ägna sig åt att utveckla det. 1940 bildades Kallenbergs AB och i början av 1950-talet var omsättningen 1,7 miljoner kronor per år. Antalet anställda var omkring 60 personer.
Under sin levnad donerade Hjalmar Kallenberg stora belopp till olika ändamål bl.a. till Borgarhemmet, Elisabethhemmet, Andreas And och Samariterhemmet i Uppsala. Kallenbergs AB, som drevs vidare efter hans bortgång, avvecklades successivt och upphörde slutligen 1971."

Gustaf Fröding ligger väl begravd på Uppsala gamla kyrkogård?

Ja, jag tror det. Det finns en skylt med "kända" gravar, men jag vandrade bara runt på måfå.
Är detta Gustaf:
1860--
Fröding, Gustaf
f. 1860
Död 8/2 1911
Begravd 1911
Uppsala gamla kyrkogård, kv. 57, nr. 504 (kista)
Graven upplåten i evärdlig tid (upplåtelse nr 1)
[l 1]
Uppsala kyrkliga samfällighet (Uppsala kn, Uppsala län)
Box 897
751 08 UPPSALA
Tel. 018-18 70 00
uppsala.kyrkliga.samfallighet@svenskakyrkan.se
[k][1]Posten levererad 2008-10-15

Jag blev så nyfiken på Borgmästare Svanbergs grav och minnesvård. Att finna infromation om honom är lätt; Per Fredrik Gustaf Cornelius Svanberg, född 31 januari 1839 i Uppsala, död 28 oktober 1909 i Göteborg.
Att finna information om gravvården var mindre lätt (mitt hopp står till chrissan). I en jubileumsnotis om hans hustru kommer man ack så nära (läs sista stycket).

Kan inte hitta boken ibland mina mer än 10 000 stycken!
Hustruns namn står på sidan av graven, lite undanskymt 

Stranenskys var intressanta, tydligen söner till Johann Ignatz Stranensky som flydde till Sverige och blev musikdirektör på Svea Livgarde 1792.

Vad man inte riktigt ser är att astronomiprofessorns bostad och observatoriet ligger bakom de stora träden, han hade alltså utsikt över sitt livsverk.
Fortfarande är det fritt läge runt observatoriet, som fortfarande användes när jag var ung. Där går jag med hunden varje dag, hon får springa fritt där. (Tack, gamle hedersknyffel Svanberg!)

chrissan, jag stängde ner de websidor där jag fann information om Borgmästare Svanberg; visst var han son till Astronomen Gustaf Svanberg?

Dum fråga, fann det på ett kick. Far och son!
Men jag är verkligen nyfiken på statyn.

Ja, de tre bröderna Stranenskys var intressanta (Sv.Bef.1890):
Stranensky, Harald Bernhard Hypatius
Hofkapellist
f. 1845 i Uppsala (Uppsala län, Uppland)
Gift man, far i familjen
Falken N:o 6 & 7
Hedvig Eleonora rote 11 (Stockholms stad, Uppland)
Kyrkobokföringsort: K. Lifg. till häst
----------------------------------
Stranensky, Johan Emanuel
Fanjunkare
f. 1830 i Uppsala (Uppsala län, Uppland)
Ogift man, ensam i familjen
Örn
----------------------------------
Stranensky, Otto Wilhelm Ignatius
Hautboist
f. 1843 i Uppsala (Uppsala län, Uppland)
Ogift man, ensam i familjen
Örn
Uppsala (Uppsala län, Uppland)

Jag ringde kyrkogårdsförvaltningen, de hade ingen aning! Inget stod i gravregistret. Graven är kulturgrav så jag föreslog (som betalande medlem i svenska kyrkan) att de skulle göra en skrift på nätet om de gamla fina gravarna men det var de inte intresserade av!
Däremot görs det vandringar på kulturnatten bland de gamla gravarna, men den personen gick inte att få tag på.
Här har vi ett område att jobba för - de gamla kyrkogårdarna, nu när så många är intresserade.

Boken heter En levande kyrkogård och är skriven av prästen Lars Ridderstedt, 2001. Den ska finnas i någon låda hos särbon, han letar.

#36 Om man klickar på bilden går den bra att läsa!

Länstyrelsen gör ju kyrkogårdsinventeringar där man tittar på de olika typerna av stenar, beskriver gravvårdarna samt namnger "kulturpersoner" vilkas gravar ska bevaras. Länsstyrelsen i både Kalmar och Blekinge har varit föredömmen och lagt upp rapporterna med foton på webben (till min stora lycka). Har funnit information den vägen om anors gravvårdar.

Jo, det står en skylt med "kulturgrav" på denna grav liksom många andra.

Gustaf Svanberg står som född 1820 i Begravda i Sverige, men det ska ju vara 1802!
1820-01-22
Svanberg, Gustaf
f. 22/1 1820
Död 21/11 1882
Uppsala gamla kyrkogård, kv. 9, nr. 461C
Graven upplåten i evärdlig tid (upplåtelse nr 1)
[l 1]
Uppsala kyrkliga samfällighet (Uppsala kn, Uppsala län)
Box 897
751 08 UPPSALA
Tel. 018-18 70 00
uppsala.kyrkliga.samfallighet@svenskakyrkan.se
[k][1]Posten levererad 2008-10-15

Ja, jag såg den lilla skylten!
Ja tycker det hela är väldigt intressant. När man läser Länsstyrelsernas kyrkogårdsinventeringar så får man reda på saker man inte tänkt på innan. (Nu vet jag inte vilken typ av proffession inventerare har men kunniga verkar de vara). Tex kan man läsa om de skillnader som finns vad gäller läget av av en grav och då tänker jag i detta fall på en kyrkogård. Att det var finare att ligga närmast kyrkan t ex.
Jag har haft anor vilka begravdes i - för dem - uppförda gravkor. Min farmors mormors farfars far Carl Jacob Raab lät uppföra ett gravkor på Nättraby kyrkogård i Blekinge för sig själv, sin far samt andra familjemedlemmar. Han avled 1804. Den tidens gravkor var dock inte alltid så "fräscha" efter en tid om man säger så. Började snabbt lukta och CJ Raab och hans far flyttades ut på kyrkogården och gravkoret revs.

Zamore…!?
Skrolla ner lite och ni finner ett foto på - den på gravstenen nämnda - Carl Magnus Zamore, 1796- 1873,

Där fanns ju även ett foto på ättlingen Sten Gunnar Zamore (1907-1999) vilken vilar i samma grav.

Nej, vad roligt, en morian! Det är ganska fascinerande med dessa morianer som kom hit som kuriosum men som i flera fall etablerade sig som släkter och var ganska välbeställda.

Ja, läs gärna hela artikeln med fint illustrerat släktträd.

LÄnsstyrelsen i Uppsala har ingen gravinventering verkar det som 

#48 Jag skulle gärna ställa upp på Släktforskarförbundets kyrkogårdsinventering (jag trivs ju väldigt bra i dylik miljö) och har funderat på det flera gånger men jag tycker det är knepigt med den delen där man ska beskriva stenen eller gravvården. Vad är skillnaden mellan shiffer och gnejs? Eller är det t om samma sten? Får man en liten lathund med sig med illustrerade bilder; marmor; shiffer, svart granit etc…!??

Det bästa vore om man som i Norge hade bilder med. Det säger mycket mer än beskrivningar av stenen, som gärna blir fel just för att det är svårt att se vad det är för sten etc.

Jag kommer faktiskt ihåg från skolan när vi fick lära oss att se skillnad på tex granit, fältspat och kvarts. Uppenbarligen kommer jag inte ihåg någonting *skäms på mig*

Roligt att läsa, jag var på vandring på kyrkogården med Lars Ridderstedt förra året, tyvär dog han i somras och är begravd i sin födelseförsamling, men begravningen var i Domkyrkan.
Det var väldigt intressant att gå på kyrkogården med Lars, han kunde verkligen gravarna och deras historia. Det jag minns är att Karlstad biskopen som är känd från ett talessätt(eller vad det heter) att när Karlstad brann så " Bad och grät landshövdingen men biskopen svor och släkte" är begravd där. Sen var det en sorgelig historia om en av de äldsta gravarna, från 1700-talet, där en liten pojke är begravd, vars föräldrar var kända, men jag kommer som vanligt bara ihåg delar av historien.
Vad ska man ha som signatur tro?

#52 Biskopen i Karlstad vid tiden för den stora branden 1865 hette Anton Niklas Sundberg och blev sedemera ärkebiskop i Uppsala.
"_Landshövdingen grät och bad medan biskopen svor och släckte".
_Antagligen en ren skröna.

Han var känd som en handlingens man även som ärkebiskop

I Lars Ridderstedts bok finns graven med statyn (Svanberg) med, men inte ens där finns ett namn på konstnären.
#2024 Många som förlägger promenader till kyrkogårdar även denna november, i detta fall i Göteborg.
Länk.
(Ej läslåst f.n.)
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2024-11-02 17:30 av Fornöga
#56: Har varit med på några kyrkogårdsvandringar här omkring, men brukar även gå runt själv och titta på gravarna. Tycker att "vanligt folk" är minst lika intressanta som kändisarna.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Egen bild
Har också varit med på någon kyrkogårdsvandringar, utan några berömdheters gravar dock. Och att ströva runt på egen hand är lite mer stämningsfullt än att vallas runt i flock.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
#58: Ja, det håller jag med om. Fast det kan vara intressant att få veta lite mer om de olika gravarna. De vandringar jag varit med på har inte bara visat kändisar. Vi har inte så många sådana här, mer än möjligen lokala berömdheter. Istället har det varit gravar som kanske är utformade på ett särskilt sätt eller har någon annorlunda inskription.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker