Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettdatorprogram
Läst 4177 ggr
mbss
0

Disgen, bilder till orter?

Hejsan

Är det någon som vet om det går att lägga till fler bilder än 1 till en ort i någon av Disgen-versionerna?

AndersE
0

Visste inte ens att man kunde lägga bilder till orter…

Phryxe
0

I hjälpfilen för 8.2 nämns "Du kan lägga in en bild på eller från orten".

mbss
0

ok.. Fasen också.. Jag letar efter något program där jag kan strukturera upp de intressanta tidningsnotiser man hittar i de där digitaliserade tidningarna.. Man skulle ju vilja kunna mata in personerna och platserna som nämns för att kunna söka upp notiserna man sparat

bokesliden
0

Det kan du göra i det webbaserad The Next Generation of Genealogy Sitebuilding (TNG). Jag håller på att testa det för egen del och det går bra att länka bilder och dokument till personer och platser. Jag har till exempel testat att länka alla bröllopsgäster som nämns i en artikel till en scannad kopia och det funkar bra. Jag hoppas kunna bringa ordning i mitt material på det här sättet Skäms.

Man kan antingen köra det på en öppen site där andra kan se ens material eller så kan man ha den stängd för alla utan inloggning. Jag kör dock programmet lokalt på min dator efter att ha installerat XAMPP (en lokal webbserver, phpserver och sqlserver) och det funkar lika bra.

Har inte hunnit testa om och hur de olika kopplingarna överlever export till andra släktforskningsprogram. Antar att en del saker kommer att försvinna på vägen.

mbss
0

Ja TNG tänkte jag aldrig på.. Det har jag ju installerat på en server, ska ta och testa i morgon och se hur det funkar. tackar!

Phryxe
0

Du nämnde knyta bild till ort, men man kan i DISgen lägga in flera porträtt eller lägga in bilder som notiser. Om man lägger bilden som notis kan man ange en bildtext och "anteckningar". Har inte använt det själv så jag vet inte hur det ter sig. Jag skulle förmodligen ha skrivit av texten och knutit den som ett citat till en källa … men är det mycket kan det ju ta tid. Det verkar inte som att man kan knyta bilder till källor.