Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 4098 ggr
Cheyenne
0

Albin Ahrenberg

Jag trodde jag hade en någolunda koll på våra svenska flygpionjärer (eget intresse med en släkting som tillhörde den första skaran med aviatörsdiplom) men denna person var ny för mig. Blev nyfiken med tanke på hans enkla bakgrund och lägger därför tråden under "Individforskning"

Se länk

AndersE
0

Albin Ahrenberg är väl känd som mannen som fick svenska folket i luften? Det finns en bok om/av(?) honom som jag läste för länge sedan. Min mamma är en av dem som fick sitt luftdop i Ahrenbergs Junkers.

Hans namn förekommer också i kombinationen "Ahrenberg-Cub". Han var med och importerade ett stort antal Piper Cub (surplus) efter kriget. Många finns ännu kvar och flyger.

(Vilken är din släkting bland pionjärerna?)

Cheyenne
0

jag har sökt i Sv.bef. 1890 efter en lämplig Ahrenberg, Albin alternativt Arenberg, Albin, född någonstans i Blekinge 1889 men finner ingen med en fader med detta efternman. taget efternamn kanske? I dödboken anges han med födelseort okänd.

18890927-1010
Ahrenberg, Albin
Baldersnäs Brl 605
Dals Långed

Död 4/7 1968.

Kyrkobokförd i Steneby, Steneby kn (Älvsborgs län, Dalsland).
Född 27/9 1889 (ingen uppgift om födelseort)

Gift man (4/10 1933).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005:
Steneby, Bengtsfors kn (Västra Götalands län, Dalsland)

Källor:
DOR 68 / RFV 70 / RTB 68

Så det är väl bara att börja leta igenom fl för Blekinge.

Min släkting (tror jag nämnt honom förut) var Löjtnant Carl Silow som avled den 1 maj 1915 på Malmen i Linköping. Den svenska aviatikens första dödsoffer (tror jag).

AndersE
0

#2 Jo, Carl Silow är ett namn man stött på.

Det finns ett mycket stort utbud av flyghistorisk litteratur - tidningar och böcker. Så, den som har en släkting som varit inom flyget har stora möjligheter att hitta foton, berättelser och olika faktauppgifter.

Cheyenne
0

#3 Tack, jag har ett bild på Carl Silow när han sitter i ett flygplan. Glad

sonjsbo
0

Även jag har flugit med Ahrenberg. Var fem år. Vi flög med en Junker. Gissningsvis med plats för åtta passagerare. Kabinen var fylld med passagerare. Därför fick pappa och jag sitta framme bredvid Albin. Där fanns det bara en stol så pappa fick ha mig i knät. Snacka om säkerhet. Det var min första flygtur.

AndersE
0

#5 Vilket härligt minne!

Alsterolle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Johan Oskar Albin Ahrenberg född 27 september 1889 i Arby på gränsen mellan Blekinge och Småland. (Wikipedia)

Arby i Kalmar län.

Familjen finns här :

4.26.45300,  [Kalmar]  Arby,  AI.10, Husförhör, 1891 - 1899, 310-0,  Bild 317 av 337

Cheyenne
0

Aha! Där var han ju! Tack!

sonjsbo
0

Albin Ahrenberg gifte sig med dottern till ägaren av Baldersnäs. Nuvarande ägare är Ingvar Oldsberg som driver anläggningen som konferansanläggning.

leja
0

Det är fint och vackra omgivningar. Har för mig att det gjordes en folm på 70-talet om Baldersnäs. Men kommer inte ihåg vilken sorts film. Men stället är väl värt ett besök.

http://www.baldersnas.com/ 

Vad ska man ha som signatur tro?

Cheyenne
0

Hittade en notis om min släkting Löjtnant Carl Silow som avled den 1 maj 1915 på Malmen i Linköping. Den svenska aviatikens första dödsoffer (se tidigare inlägg). Jag har med hjälp av "Digitaliserade Svenska tidningar" funnit massor av tidningsnotiser om när han dödsstörtade och avled. Tydligen inträffade det en incident redan 3 år tidigare, dvs 1912, där han gjorde en sk. bomblandning (??). Av notisen i tidningen får man en känsla av att det skedde lite småhaverier då och då utan att någon kom till skada.

AndersE
0

#11 Jo, haverier var inte ovanliga. Då man köpte sig en utbildning på Thulins flygskola i Ljungbyhed fanns det två olika priser - exkl. eller inkl. haverier…

Cheyenne
0

#12 "exkl. eller inkl. haverier…" Skrattande

Cheyenne
0

1914, året innan Carl Silow omkom, rapporterade man följande från Östergötland:

500 meter!? Den flyghöjden skulle passa mig ypperligt eftersom jag är hysteriskt flygrädd.

AndersE
0

#14 Och som gammal segelflygare vet jag att ju högre desto säkrare…

Cheyenne
0

#15 Jo, jag brukar intala mig själv det när jag sitter med tårarna brännandes innanför ögonlocken och planet vid start bara stiger och stiger…….!

mbss
0

Vad är "Digitaliserade Svenska tidningar" för något? CD-databas eller är det en online-databas?

Cheyenne
0

Mårten! Läser du inte alla inlägg på Proveniens?? Flört

Här tipsas om Kungliga Bibliotekets projekt med att skanna Svenska dagstidningar.

Klicka på "Söka" och sök fritt bland tidningarna. Vilka som finns skannade finner du i rullmenyn.