Aspeboda
Mellan Falun och Borlänge ligger orten Aspeboda. Jag har själv aldrig varit där, men jag har anor därifrån både på mödernet och fädernet. Jag är lite nyfiken på om min mors anor och min fars anor kan ha haft med varann att göra. De verkar i alla fall inte komma från samma sociala sfär.
På min mors sida hittar jag Jöns Claesson Wallvik, som föddes 1631 på Stråtenbo i Aspeboda. Han var assessor i Svea Hovrätt och rådman i Falun. Hans efterkommande sökte sig bort från Aspeboda. Jöns Claesson Wallvik dyker upp ibland i släktutredningar rörande Selma Lagerlöf, Johannes Rudbeckius och andra namnkunniga svenskar.
På min fars sida finns släkten i Aspeboda fram till 1800-talet, och jag antar att den har funnits på platsen sedan Jöns Claesson Wallviks dagar. Den äldsta släkting jag känner till därifrån var Hans Hansson, född 1706. Hans son Bengt Hansson föddes 1818 i Åkern i Aspeboda och var gift med en Maria Danielsdotter, född 1761 i Aspeboda. De fick den 24 september 1790 sonen Johan Erik Bengtsson, som sedan flyttade till Falun.
Är det nån här som vet hur det ser ut i Aspeboda? Hur ligger/låg Stråtenbo i förhållande till Åkern? Finns det bygdehistorisk litteratur om området?
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

Enligt kartan ligger Stråtenbo vid väg 293 strax sydväst om Falun. Där söderom ligger Aspeboda. Fortsätt mot sydost, så finner man Olsbacka och Åkern vid stora vägen mellan Borlänge och Falun.
På Anbytarforum hittar man följande inlägg 25 okt 2003:
"Stråtenbo i Aspeboda är belagt som ortnamn redan på medeltiden. Harry Ståhl upptar som äldsta belägg i sin bok "Ortnamnen i Kopparbergslagen" (1960), s. 17, ett pergamentsbrev i Riksarkivet från 1391 15/6.
Ortnamnet är bildat av sjönamnet Straterna, nuvarande Stråtjärnen. Strå syftar på vass och terne på tjärn, allt enligt Ståhl.
Om de medeltida ägarna av Stråtenbo hittar du uppgifter i Anders Winroths artikel "Vem var far till Jöns Ingemarsson?" i Släkthistoriskt forum 3/1986, s. 25-29."

Du kanske har glädje av att läsa Aspeboda hembygdsförenings hemsida för vidare hänvisning till historiskt material: http://www.hembygd.se/index.asp?lev=15394
#2 - Se där ja! Tack så mycket!
I bästa fall kan någon på Aspeboda hembygdsförening hjälpa mig.
Jag har även släkt i Dalby i Värmland, och där har nyligen utkommit ett riktigt praktfullt bokverk med en genomgång av alla fastigheter och dess ägare alltsedan de byggdes, i alla fall så långt tillbaka man kunnat spåra personerna. En riktig godispåse! Jag hoppas på att det kan finnas liknande verk för Aspeboda.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus