Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettdokument
Läst 3274 ggr
Phryxe
0

Konfirmation i Ånimskog 1912

Flera av barnen på kortet från Årebols skola 1907 ser ut att vara med även på detta konfirmationskort. Inte så konstigt kanske med tanke på att de är jämnåriga med min farmors syster Frida Aronsson (1898-1984) som är med på båda korten.

I församlingsboken (Ånimskog AIIa:3) såg jag att Frida konfirmerades 1912. Jag håller nu på att gå igenom hela längden och noterar vilka som konfirmerades detta år. Ska bli spännande att se om antalet namn matchar de på kortet, 37 stycken. Även om man har namn som ska matchas mot en bild blir det nog inte så lätt, men man har något att utgå ifrån i alla fall. Man kan fråga släktingar etc.

Ni får gärna hjälpa till att visa vilka barn som förekommer på båda bilderna ;)

Konfirmation i Ånimskog 1912

Phryxe
0

Nu har jag gått igenom församlingsboken och hittat 36 ungdomar som konfirmerades 1912. Jag förmodar att dessa namn motsvarar de som syns på fotografiet.

Jag var säker på att jag hade hittat namn på två gossar med tvillinglikt utseende. Tyvärr visade det sig att två tvillingarpar (fyra gossar) konfirmerades detta år, varav det ena paret förmodligen inte var enäggtvillingar.

ambi
0

#1 Min mormor var född 1892 och jag har efter henne en del små minneskort från konfirmationen, som man tydligen utdelade till varandra. Tyvärr så har jag för mig att jag slängde några, då jag tyckte då att det var inte något att ha kvar. Nu ångrar jag naturligtvis detta.

Jag vet inte hur ditt konfirmationskort ser ut (får inte fram någon bild), men min mormors kort behöll jag inte. De var så många svartklädda ungdomar på fotot, så jag vet inte om jag skulle ha sett var mormor var.

Om jag går in i Sveriges befolkning 1900, så ser jag att det då bodde 152 barn i Anundsjö socken födda 1892, men alla kunde väl inte konfirmeras samtidigt år 1906? Man måste väl ha delat upp ungdomarna?

Om jag går in och kollar Ånimskog år 1900, så finns det 42 barn bosatta där då födda 1898. Vissa hann väl dö eller flytta, men andra  var väl inflyttade år 1912 istället.

Phryxe
0

Jag har stängt min sajt tillfälligt pga vissa skriptfel som orsakats av att webbhotellet uppgraderat till senaste verionen av PHP. Det är bra att man uppgraderat PHP-verionen, men mitt CMS (PHP-Fusion) har inte skrivit om koden för vissa funktioner som inte är giltiga  längre.

I tidigare hfl för Ånimskog står ibland listor över konfirmerade i början av boken. I AIIa:3 finns ingen sån lista, men i anmärkningskolumnen står ex. "Konfirmerad 1912" eller "Konf. 1912". Jag har sammanställt en lista över dessa konfirmander. Alla var inte födda 1898 och alla var inte födda i Ånimskog.

Phryxe
0

Jag har ett kort över min farmors brors konfirmationsgrupp också. Han var född 1900. Kände inte igen en byggnad som skymtade i bakgrunden. Det visade sig, när jag kollade i församlingsboken, att han av någon okänd anledning var konfirmerad i en annan socken. Kanske berodde det på att han då arbetade där i närheten.

svenne
0

# 4 Det hände att en del konfirmerades i grannsocknen. Det berodde på att de geografiskt bodde närmare grannsocknens kyrka än den egna sockenkyrkan.

Phryxe
0

#5 Så var det inte i detta fall. Han bodde i Yttre Bodane, Ånimskog och konfirmerades i Holm (Mellerud).