Forskningshjälp --- 50-talet
Söker efter uppslag om hur man ska kunna forska efter en person som levde och förmodligen fortfarande lever.
Det enda jag vet är personens namn och den adress vid vilken han levde 1951 i Kristianstad.
Han var sju år gammal 1951 och var en av två pojkar som den förste mars gick i genom den tunna isen på kanalen vid Norra Tivoli. Han överlevde men den andre pojken dog.
Min "ingiftne" farbrors bror var den andre av dessa två pojkar och alltså den som dog.
Jag hittade en tidningsartikel i vilken jag hittade hans namn och den adress som pojken bodde 1951.
Han var då boende med sina morföräldrar.
Det som försvårar sökningen är att han har ett ganska vanligt namn.
Idag finns det 23 st nu levande personer i Sverige med samma namn och som är födda samma år som pojken som dog.
Någon som har något förslag om hur man ska kunna lista ut vilken av dessa som var den pojken som överlevde?

Gamla Telefonkataloger skulle kunna vara en väg - för att hitta morföräldrarna - för att sedan leta vidare i t.ex. dödsannonser efter övriga anhöriga /stad /mer info
Gamla telefonkataloger är ju för övrigt något jag ofta saknat i min släktforskning, men dom är något svårhittade. Om man inte vill bege sig till Stockholm och Kungliga biblioteket
Hittade detta dock i Kristianstad denna som nr 59. Kristianstads Adresskalender 1957
Jag får uppfattningen av att den finns på Regionmuseet Kristianstad Under minnesluckan
#1 Någon gång kan man hitta gamla telefonkataloger på Tradera. Jag håller med om att det är en användbar källa.
Jag skulle försöka kontakta några av dem med samma namn som bor i närheten av Kristianstad och fråga. Har du tänkt på att "pojken" kan ha bytt efternamn?
Om du har adressen kanske du be Landsarkivet att göra ett uppslag åt dig, om nu kyrkoböckerna finns där, så att du får pojkens exakta födelsedatum. Om man förklarar, varför man vill veta det brukar man kunna få svar.
Jag hade namnet och adressen till en studentkamrat från 1968 som jag inte kunde finna inför vårt jubileum. Arkivet gick in i församlingsboken och fann hennes födelsedatum och de tre sista siffrorna (68 hade man bara 3 siffror) i personnumret. Sen var det bara att ringa skatteverket.

#1 Jag hade också tanken på att eventuellt använda telefonkataloger. Men har ingen aning om var man kan hitta så gamla. Och sen är det ju inte ens säkert att dom hade en telefon.
#2 Får se om jag kan hitta en på Tradera eller någon annanstans.
#3 Har inte ens tänkt tanken på att han kan ha bytt namn. Men du har rätt. Om han mor har gift om sig så är han ju nästan omöjligt att hitta.
Så det finns en möjlighet att Landsarkivet kan slå upp i Församlingsboken baserat på bara adressen? Det hade jag ingen aning om. Absolut värt ett försök!
Jag minns på 50-talet när vi flyttade att mor och jag gick till utflyttningsförsamlingens exp. och hämtade flyttningsintyg. Sen gick vi till den nya församlingen med intyget och uppgav den nya adressen. Kanslisten tittade i en matrikel och fann sidan/kvarteret i församlingsboken och skrev in oss.
De här matriklarna måste finnas kvar.

Jag skulle absolut kontakta landsarkivet och be dom slå upp adressen i församlingsboken som omfattar år 1951 och få ett exakt födelsedatum för personen. Jag tror inte det ska möta några hinder. Sånt brukar de hjälpa till med, kruxet är att man inte får bläddra själv i dessa handlingar som omfattas av sekretessen, men enstaka uppgifter brukar man få ta del av.
Försök med det!
Jag vet inte riktigt vilken församling det gäller men gissar på Heliga Trefaldighetsförsamling (fram 1947 stadsförsamlingen). Jag sökte på NAD men hittade inte arkivet. Antagligen finns det fortfarande kvar i församlingen. En del skånska kyrkoarkiv ligger kvar i församlingarna pga platsbrist på Landsarkivet i Lund. Har hört detta från en församling i Ystad när jag frågade varför deras arkiv inte var inlämnat till Landsarkivet.

Skolorna och respektive klasser finns i register här

#8 Jag har kontaktat kommunarkivet i Kristianstad för att se om dom kan hjälpa till. Hoppas på ett positivt svar!
Ska också ta kontakt med Landsarkivet i Lund för att se om det går att hitta något där nere. Kanske en församlingsbok som någon gav ett förslag om.
Återkommer när jag fått svar!