Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettdokument
Läst 3433 ggr
Niklas
0

Dalmålningar bakom tapeten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag rotade bland mammas saker i helgen hittade jag en gammal tidning. Den var från 14:e juli 1982. Rubriken löd:

"Fynd bakom tapeterna: Dalmålningar överallt!"

Den handlar om ett av våra tidigare sommarställen. Det var en gammal dalagård. Om jag minns rätt var de äldsta delarna från 1600-talet.

När vi började riva ner tapeterna i "vardagsrummet", för att renovera, visade det sig att de var fyllda med dalmålningar. Tio eller femton kurbitsmålningar tror jag att det var sammanlagt. Alla var dock inte kompletta.

Det var en spännande sommar. Dala-demokraten kom också på besök och gjorde ett liknande reportage.

(Jag lyckas inte hitta några bra grupper för mina inlägg. Skriver jag om udda ämnen? :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

gurin
0

Passar inte dina ämnen måste det självklart vara fel på gruppkategorierna.Glad

Vad hände med dalmålningarna? Restaurerade ni dem? Går de fortfarande att se, eller satte ni nya tapeter över dem?

undrar en nyfiken gurin.

AndersE
0

Niklas, jag skapar nya grupper efterhand…

Eller flyttar dem dit jag tycker de passar. Skriv på bara!

AndersE
0

När jag ser att det var Äppelbo associerar jag direkt till "När kriget kom till Äppelbo" - en charmig TV-film för en ca 20 år sedan.

Niklas
0

#1: När stället skulle säljas tror jag att målningarna såldes separat på "Buckan". Var de är nu vet jag inte.

#2: :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Oskar
0

Dela förstasida med kungafamiljen. Jojo. :)

Oskar

Niklas
0

#5: Det var samma dag som det presenterades att prinsessan Madeleine föddes. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas