Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 3501 ggr
Phryxe
0

Axel Andersson, stupad 1917

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vid genomgång av Ånimskog AIIa:3 fann jag bifogade dokument. Blev lite nyfiken på om det går att få fram mer info om hans tid i militären, var han stupade etc.

Axel Andersson, f 1887-06-15 i Ånimskog. Utflyttad till N. Amerika 1907-04-12. [Ånimskog AIIa:3 sid 188a-b]

Far: Anders Fredrik Nilsson, f 1855-05-28 i Ånimskog
Mor: Maja Lisa Larsdotter, f 1850-02-12 i Ånimskog

Cheyenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

*Hm* I Emihamn finns han den 24 maj 1907 då han avreser från Göteborg med destination Sedro Wolley. Undrar var det ligger?

Phryxe
0

"Sedro-Woolley is a city in Skagit County, Washington, United States." [Wikipedia]

chrissan
0

Om du tittar på denna länk:

Axel

Så ska hans papper finnas där, om inte så gå till Sök och lägg in hans namn, han kommer upp först

Cheyenne
0

Tack! Aldrig hört talas om staden.

chrissan
0

Sedan finns hans grav och en biografi

här

Cheyenne
0

Otroligt att du fann honom så snabbt chrissan.

Phryxe
0

Tack båda två. Chris är som alltid imponerande snabb :)

chrissan
0

Har ett visst intresse av 1a världskriget och hur de vanliga soldaterna hade det, ända sedan jag var i Verdun vid 15 års ålder och såg skyttegravarna och leran som de levde i. Skickade i morse efter ytterligare ett tiotal böcker om den epoken i England från Amazon.

Australien har de bästa dokumenten om soldater, hela deras personalakter finns på nätet med mycket detaljerade uppgifter. USAs är delvis sekretessbelagda och många brann upp 1973. Englands bombades i 2a världskriget och många brann upp då.

chrissan
0

Troligen deltog han i Vimy Ridge slaget 9-12 april 1917, scrolla ned på denna sida

Canada WW1

Cheyenne
0

#9 Ja, det stämmer ju väl med hans dödsdatum den 12 april 1917.

Cheyenne
0

Och det är tydligen här han fick sin sista viloplats.

chrissan
0

Han hade varit med i kriget i 4 1/2 månad 1915 också, men tog alltså värvning på nytt höste 1915. Observera att man inte hade värnplikt - men trycket att värva sig var högt. Konstigt nog, både i Australien och Canada, de "ställde upp" för samväldet och kungen.

Phryxe
0

Även om jag inte har nån anknytning till Axel är det facinerande att tänka att han var med vid slaget om Vimy-åsen. Undrar förresten hur många svenskfödda som deltog i första världskriget!?

Cheyenne
0

Tydligen var han Kanadensisk medborgare vilket inte framgår av mönstringspapprena. Länk

Det verkar finnas en del bra sidor om man vill fördjupa sig. Tex Länk

Den här sidan var bra om man vill se foton. Välj i det alfabetiska indexet till höger. För varje namn finns en hänivsning med en läk till ett foto.

chrissan
0

Det finns en bild av kanadensiska soldater som går över skyttegraven vid Vimy Ridge här

Det är just det här momentet som man undrar hur det kändes. En av min fars ungdomsvänner var amerikansk soldat vid första landstigningen i Normandie 1944, han sa att man tänkte inte - det var bara som en black-out.