Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: individforskning
Läst 5706 ggr
FruKingzap
0

Gravsten i Göteborg, nån som kan kolla?

Hej!

Jag har en eftersökning jag behöver hjälp med som
är bråskande då det finns en gravplats  som kyrkan vill ta bort p.g.a att den är oskött. Graven kommer att tas bort nu i november och vi fick inte kännedom om detta förrän i går.

Vi vet ej om det är vår släkting eller inte. Graven finns i Göteborg och på Kvibergs gravplats. Graven har beteckningen Kviberg 14:91. Den som ligger där heter KARL Sigfrid Skoglund och är begravd i kista och gravsatt 20/1-1939. Vi vet ej vad som står på stenen, är det någon som bor i Göteborg som kan kolla?

Min farfars far hette Karl Sigfrid Skoglund och var född 19/12-1889 i Husby, Dalarnas Län. Karl Sigfrids pappa hette  Karl August Skoglund.
Karl emigrerade till Amerika 1914 och var då skriven i Hästbo, Torsåker, Gävleborgs Län. Där efter har vi hittat information om honom i Amerika runt 1917, men inget socialförsäkringsnummer. Nästa information vi fått berättat för oss är att det 1936 kom ett brev till Sverige  förmodligen från Amerika där hans klocka följde med brevet. Brevet som skickades rev dock hans far sönder och sade att han var död. Vi är inte helt säkra på att han verkligen var död då.

Vi misstänker ändå att det kan vara han som är begravd på Kvibergs kyrkogård och att han kom tillbaks till Sverige antingen levande eller i kista. En Elisabet Skoglund (osäker på stavningen, kan också stavas Elisabeth, Elizabet, Elizabeth) står som ansvarig för skötseln av graven. Elisabet kan vara en dotter eller en ny fru. Vi har inga spår efter henne. Hittar ni någon information om henne är vi intresserade av den också.

Min farfars far, Karl var gift med min farfars mamma (Signe, född Risberg) och lämnade henne och 3 barn i Sverige när han reste 1914, Min farfar, Karl TURE Georg Skoglund var född 19101024-7755 och först i syskonskaran på 3, min farfar  hade också en lillebror som hette Martin och en lillasyster som hette Alice.

chrissan
0

Om du inte hittar någon i Göteborg meddetsamma så borde kyrkogårdsförvaltningen kunna ge en respittid så ni kan kolla. Graven var bara uppl¨åten till 1969 enligt Begravda i Sverige.

svenne
0

Kollade på Göteborgs kyrkogårdsförvaltningssida men tyvärr ingen mer info där än chrissans i #1. 

Hur har Ni fått reda på att graven tas bort nu i november?

Kan man inte helt enkelt kontakta kyrkogårdsförvaltningen och be dem titta efter vilket födelseår och eventuellt datum det står på stenen för att identifiera honom som farfars far eller ej, det borde dom kunna bjuda på om Ni meddelar att Ni är villiga att ta över gravrätten.

Cavinka
0

Jag skall till Göteborg på torsdag och om jag hinner så skall jag försöka ta mej dit. Kviberg är en väldigt stor kyrkogård och det gäller ju att hitta någon som arbetar där som kan visa var denna grav är belägen. Tar med kameran och tar en bild.

chrissan
0

Kvaretr 14 nr 91. Det finns en karta på CDn men det är svårt att läsa ut var det är.

svenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ingen jättebra bild det här heller, men kanske lite bättre än den på CD:n att gå efter om man ska lokalisera graven.

Cheyenne
0

Några kommentarer till det ursprungliga inlägget i #0:

När Karl Sigfried Skoglund kommer fram New York den 30 maj 1914 uppges han mycket riktigt vara född i Husby men med senaste boendort Hästbo. Inget konstigt med det men intressant är att han uppger att han ska till sin svåger Konrad Risberg i New York City. Om jag tolkar svågerns adress rätt så var den 750 West, 102 Street. Det är ju bra information om man vill finna Karl Sigfried i New York.

Cheyenne
0

Det är ju märkligt att Karl Sigfried uppger att han ska till sin svåger vid ankomsten till New York (hustrun Signe Risbergs bror?) då han dels anger att han är ogift samt att närmast anhöriga är hans föräldrar hemma i Hästbo. Verkar lurigt. Undrar om han verkligen skulle till svågern!?

KingZap
0

Jag kan tillägga att vi diskutterat samma person i ett försök att nysta upp vad som hände i amerika i denna tråd.

Vi fastnade då i amerika och fick enbart fram fragment av livet för Karl Sigfrid och hans frus släktingar i Amerika. Vet inte om det finns mer uppgifter på Ancestry idag som kan ge mer information.

Cheyenne
0

Aha! Lite drygt ett år sedan. Mitt minne är bedrövligt kort. Jag får skylla på att jag inte deltog i diskussionen. Ska läsa tråden igen.

chrissan
0

Tyckte väl jag kände igen historien!

Cheyenne
0

Nu har jag läst tråden noga igen och förstod att det finns ett visst spår till Dallas varifrån brevet till Sverige var poststämplat.

I Texas Death records finns en Mrs Agda (Skoogie) Elizabeth Skoglund vilken avlider i Austin, Texas år 1957, då 70 år gammal (född 1887). Hon uppges vara änka. En Swen Skoglund har gett uppgifterna till dödsattesten. Man får också information om var hon begravdes. Försöker länka till denna och hoppas det fungerar. Använd + för förstoring.

Dödsattest

Cheyenne
0

För det skannade originalet, klicka på den lilla bilden längst upp till höger.

Cheyenne
0

Fann hennes grav men det vilar 20 personer på samma begravningsplats med efternamnet Skoglund (Palm Valley Lutheran Church Cemetery i Round Rock, Williamson County, Texas). Chansen är därmed stor att hon var gift med någon av dem (av manligt kön).

Länk till sökresultatet

chrissan
0

Agdas far heter enligt dödsbeviset Sven Carlson, hon är född 6 april 1887. Modern heter Hanna Svensson. Död 3 dec 1957 i Travis

chrissan
0

Här är hon:

Post 223851

Carlsson, Agda Elisabet
Sågverksarbetardotter (ogift kvinna)

f. 6/4 1887 i Öggestorp, Jönköpings län (Småland)

Utvandrad 30/3 1907
från Charlottenro, Ljungarum, Jönköpings län (Småland)
till Nordamerika

Källa: Husförhörslängd, s. 177

Emibas emigrationsakt: Ljungarum F 1907 001

Cheyenne
0

Då kan vi avskriva henne. Enligt manifestet på Ellis Island reste hon med en Viktor Skoglund. Den troliga blivande maken? De ska båda till Viktors bror Henning Skoglund i Denver, Colorado.

Synd!

Cavinka
0

Är på väg till Kvibergs kyrkogård.

FruKingzap
0

Tack så hemskt mycket för att du kollar! kan jag kolla något åt dig här uppåt så är det bara att du hör av dig!!!

Det ska bli jättespännande att höra och se om vi kommer det här mysteriet närmare……

För det verkar var ett riktigt mysterium med min farfars far…..skulle inte förvåna om han hade en familj till.

mats58
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har idag varit på Kviberg kyrkogård. Vet inte om det går att läsa på bilden vad det står på stenen, men det står Carl Skoglund Familjegrav

Cavinka
0

Ja, det är samma bild som jag har i kameran. Är inte hemma i min bostad och sladden till kameran ligger hemma så därför har jag inte skickat den ännu.

svenne
0

Jo, om man förstorar bilden ser man att det står:
Carl Skoglund
Familjegrav

Frågan är om det är den som omfrågades i #0
Tveksamt.