Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettdokument
Läst 3798 ggr
Phryxe
0

Årebols skola ca 1906

Har skannat och lagt ut ett skolkort från ca 1906. Varje person på kortet har dessutom givits en egen delförstoring. Har dock inte lagt ner nån tid på att efterbehandla bilderna (ta bort damm, skrapmärken och dylikt). Delbilderna är 800 pixlar höga. Man får således klicka på en bild 2 ggr för att se den i full storlek.

Årebols skola i Ånimskog ca 1906.

Cheyenne
0

MEN vilka fantastiska bilder. Av oerhört hög kvalité trots att du skriver att du inte har efterbehandlat dem. Gruppbilden är jättefin. Kul att se de flickor som har hatt. De trycktes ju inte direkt ner på huvudet. Glad

AndersE
0

#0 Snyggt upplagt. Hoppas att någon som kan identifiera fler dyker upp.

(Vilket du ökat chansen till med ett bra val av rubrik här!)

svenne
0

Fantastiskt fina och tydliga bilder!
Gratulerar till ett bra jobb!

Phryxe
0

Tack. Jag scannade hela kortet i 1200 dpi så jag skulle ha lite marginal att delförstora. Det är kul att titta på ungarnas uttryck, klädsel m.m.

Cheyenne
0

#4 Precis, just detta med ungarnas ansiksuttryck är kul.

Vilka är de vuxna personerna på fotot? Vet du möjligtvist det?

Phryxe
0

Som jag skrivit vid bilderna är jag ganska säker på att mannen är läraren Martin Wessel och att den äldre kvinnan är hans fru. Misstänker också att de större flickorna är hans döttrar. Kvinnan i svart förmodar jag är en småskollärarinna, men har inget namn där än. Jag har inte fått nån respons från föreningens medlemmar än. Vi får se.

Cheyenne
0

Jag är lite imponerad av denna bildsvit. Kika t ex på denna bild Länk

Klicka på bilden för förstoring. Man kan verkligen se av vilken god kvalité hans kläderna var, som rocken i ylle t ex. Sådana där kläder görs inte till barn idag.

Cheyenne
0

#6 Aha, sorry, missade det.

Cheyenne
0

Är Martin Wessel densamma som denna?

(Begravda i Sverige)

1865-02-19

Wessel, Martin
f. 19/2 1865

Folkskollärare

Död 10/10 1927
Begravd 10/10 1927

Ärtemarks kyrkogård, avd. 1924 års utbyggnad, kv. 8, nr. 90 (okänt, nr 1 i graven)
Graven upplåten till 31/12 2012 (upplåtelse nr 1)

-----------------------------

Han delar grav med makan Mathilda Wessel, född 1864 samt två döttrar; Henny, född 1892 samt Gertrud, född 1898.

Phryxe
0

Ja, tack, hade inte hans dödsår. Han var också född i Ärtemark. Han hade minst 3 döttrar. En var också född 1893, om jag minns rätt. Han lär ha varit enarmad. Tror han var en gammal militär. Nån dag ska jag väl kolla upp honom bättre.

Phryxe
0

Kanske ska påpeka att de 34 bilderna sträcker sig över 3 sidor. Det är inte säkert att alla har noterat det.

chrissan
0

Tidskriften Dalsländsk hembygd har en artikel om honom:

Löfgren Ivan "Martin Wessel - lärare och forskare" 1962:1 s 8-9.

chrissan
0

Enligt församlingsboken 1906 hade han döttrarna Kenny Elvira f 1892, Signe Heliode f 1893 och Gertrud Maria Ingeborg f 1898. Den sista i Nössemark, de andra i Ärtemark.

Phryxe
0

#12 Tack. Ska kolla upp den.

#13 Ja, tack, såg det också igår kväll, men mindes inte alla detaljer. Som Cheyenne skriver hette förmodligen den äldsta Henny. Jag får hoppas artikeln visar bild på hela familjen så jag kan se hur döttrarna ser ut. Kanske står det om honom i hembygdsboken "Vårt land" också. Har inte kollat det.

sonjsbo
0

Trevligt att se att så många hade halmhatt. Men vi befinner oss nu i norra Dalsland. Sveriges halmhatts-metropol. De politiska halmhattarna av senare datum kan vi lämna därhän.

Phryxe
0

#9 Begravd samma dag som han dog!? Snabba ryck :)

Phryxe
0

Han dog av "hjärtslag" 10/10 i Åmål och begravdes 16/10 i Ärtemark [Ärtemark F:3 sid 112]

Cheyenne
0

17 Ja, sådana där felaktiga uppgifter finer man tyvärr ibland på cd-skivan "Begravda i Sverige".

Även hans maka mathilda är noterad som avliden och begravd samma datum så det kan även vara i det ursprungliga materialet (från Kyrkogårdsförvaltningen?)  som det felar.

Wessel, Mathilda
f. 3/4 1864

Makan

Död 3/6 1947
Begravd 3/6 1947

Ärtemarks kyrkogård, avd. 1924 års utbyggnad, kv. 8, nr. 90 (okänt, nr 2 i graven)
Graven upplåten till 31/12 2012 (upplåtelse nr 1)

Phryxe
0

#18 Tack för uppgiften. Jag har funnit en del fel också på denna skiva. Kyrkogårdsförvaltningarna har nog inte lagt ned särskilt mycket tid på sina register. De verkar inte heller överdrivet intresserade av rättelser.

Cheyenne
0

#19 Jag blir lite nyfiken på Martin Wessel. Tog han möjligtvist efternamnet Wessel?

Phryxe
0

Har inte hunnit kolla mer på honom, men han lär ha varit militär så han kan ha fått namnet då. En glutt i födelseboken ger kanske svaret.

Phryxe
0

Bilden var från 1907. Förutom familjen Wessel har endast några få elever kunnat identifieras.

Phryxe
0

För att kunna se vilka möjliga kandidater det finns har jag funderat över upptagningsområdet. Får kolla det med de som känner till trakten bättre. Om man vet vilkar byar de kom från och mellan vilka datum de bör ha varit födda kan man nog komma en bit på vägen.

Har någon sett liggare över skolelever för en landsortsskola nångång? Finns det?

Cheyenne
0

#23 Bra fråga. Jag har också undrat över om det finns liggare bevarat efter små landsortsskolor. Förmodligen, men var?

chrissan
0

De ska finnas i kommunarkivet