Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: individforskning
Läst 3033 ggr
mbss
0

Sökhjälp Stig Emil Eriksson

Hejsan

Jag tänkte höra med er om någon av er skulle kunna hjälpa mig att få fram lite mer information om följande herre och närstående till honom.

Stig Emil Eriksson föddes 1907-07-26 och dog 1946-11-28 enligt "Begravda i Sverige", han skall ha dött i Karlstad men blev begravd i Nora i sin familjegrav. Jag skule behöva ha lite hjälp att identifiera födelseplats och dödsplats..

Stig Emil Eriksson var son till en av Hakonbolagets "grundare" (nuvarande ICA) och var kontorschef på kontoret i Karlstad. Här finns en karikatyr på honom och en liten text. Karikatyr

Hans far var köpmannen Emil Eriksson i Dingtuna, läs mer om honom här.

Fadern, Emil, föddes i Nora bergsförsamling 1874-01-15 och dog i Dingtuna 1947-12-11 och för modern har jag bara muntligt fått ett namn, Anna. Detta är ytterligare en sak som jag skulle vilja ha hjälp med om det gick, d.v.s. att få ett namn på modern.

Någon här som skulle kunna hjälpa mig att få upp en ny tråd i detta nystan?

Richswe
0

Du har angett felaktig födelsedata för Stig Emil Eriksson.

Han är född 1907-10-26 och inte 1907-07-26 som du angett.

Stig Emil är född i Dingtuna församling.

Hans föräldrar är :

Emil Eriksson 1874-01-15

Anna Cecilia Nilsson f. 1867-06-05 - d. 1942-02-27

mbss
0

Tackar tackar! Födelsedatumet var ett litet skrivfel från min sida..

Vad är källan till uppgifterna?

Mvh Mårten

Richswe
0

Källan är de skannade kyrkoarkiven på SVARs hemsida.

Samma källa som SCBs utdrag som finns på Genline. Dubbelkollade för säkerhets skull.

Richswe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en screenshot från Genline.

Bilden på SVARs hemsida är faktiskt bättre.

Richswe
0

Moderns dödsdatum hämtade jag från skivan "Begravda i Sverige".

Richswe
0

På skivan "Begravda i Sverige" ser du ju ganska många av Stig Emils närmsta familj.

Stig Emils fru Anna

Hans mamma, Anna Cecilia,  och pappa Emil

Hans son Rolf Emil

Hans syster Rut Cecilia

Och till sist två personer som jag förmodar är hans farföräldrar.

mbss
0

Hejsan

De två tidigast födda som ligger i graven är hans farfars far och mor. Hur fastställde du släktskapet mellan Stig Emil, hans hustru och sonen Rolf Emil?

Mvh Mårten

Richswe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gissade på att Rolf Emil var Stig Emils son.

Detta på grund av att han hade samma efternamn som Stig Emil.

Stig Emils syster Rut Cecilia dog som ogift så min chansning var att hon inte skaffat barn. Att hon var ogift såg jag på skivan "Sveriges Dödbok 1947-2006 v. 4.00".

Jag kollade efter den tanken upp Rolf Emil på skivan "Sveriges Dödbok 1947-2006 v. 4.00" och såg att han var född i Västerås.

Gick därefter in på SVARs hemsida där dom har skannat in alla SCB-utdrag mellan 1860-1938. Letade upp Västerås domkyrkoförsamling och slog upp det blad som gällde för 1936 och där hittade jag hans födelsenotis.

I födelsenotisen ser jag också att Stig Emil och Ester Anna Maria Berlin gifte sig 1931-09-19.

För att vara extra säker så slog jag upp Ester Anna Maria i "Sveriges Dödbok 1947-2006 v. 4.00" och dubberkollade och såg att hon blev änka samma dag som Stig Emil dog.

I och med detta så tycker jag att jag har bekräftat släktskapet mellan Stig Emil, Ester Anna Maria och Rolf Emil.

Bifogar Rolf Emils födelsenotis från SCB-utdragen på SVARs hemsida.

mbss
0

kalas!

Med hjälp av det så har jag nu lyckats spåra upp Rolf Emils barn och det var vad mina efterforskningar strävade efter!

Richswe
0

Var så god!

Glad att man kan hjälpa till. Alltid trevligt att ens ringa arbete kan vara till stort nöje för andra.