Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettdatorprogram
Läst 4637 ggr
Cecilia
2009-11-17 11:57
0

Släktforskningsprogram till Mac.

Har gått tillbaka till Mac (äntligen) men upptäcker nu att Disgen inte funkar på Mac. Vet att det går att sätta in Windows på mac men vill hellre ha ett annat alternativ. Vad finns det för bra släktforskningsprogam till Mac??

AndersE
2009-11-17 12:21
0

Jag har själv börjat fundera på att nästa dator nog blir Mac. En släktforskande kollega har tänkt att fortsätta med DisGen på sin nya Mac.

Annars är väl "Reunion" det klassiska programmet för Mac, med fina grafiska möjligheter?

LaurentM
2009-11-17 12:25
0

Hej Cecilia.

Gå till:

Länk 1

eller

Länk 2

Mvh, LaurentM

Leiper
2009-11-17 13:52
0

Jag skaffade en iMac i somras och tänkte att jag skulle klara av min släktforskning lika bra på den som med PC och MinSläkt som jag haft i många år. Jag har dessutom en iPhone och då det finns program där som gör att man även kan ha hela sin forskning med sig "på fickan" var det ett enkelt val.

Men jag har testat ett som heter MacFamilyTree (med dito app till mobilen), men det är inte alls lika överskådligt och enkelt som jag har arbetat i tidigare. Förmodligen har jag kanske inte lagt ner all energi på att lära mig det så bra, men det känns för stort och rörigt från mitt perspektiv…  Likaså laddade jag ner en demo på "Reunion", men fastnade tyvärr inte för det heller, dessutom var dne svenska versionen rätt dyr.

Det slutade med att jag har installerat Windows viruellt istället, så jag kan kombinera Macens fördelar med MinSläkt. Dessuton fungerar inte Safari med DejaVu (som SVARS bilder ligger i) och inte med Firefox i macen heller, vilket gör att den digitala efterforskningen behöver gå genom Windows…

Cecilia
2009-11-17 15:34
0

Tack för svaren. nja det låter som det får bli windows virtuellt. får bara komma på hur. finns väl andra program som man kommer att sakna så det kanske inte är så dumt ändå…..

mbss
2009-11-17 16:52
0

Jag gjorde ett liknande försök och skulle gå över till Linux.. Jag fick installera en virituell maskin för att ha Windows på så att jag kunde köra vissa program. I slutänden slutade det med att jag i princip bara körde det virituella Windows på en Linux-burk. Glad Så jag bytte tillbaka..

Siss88
2009-11-19 22:18
0

Jag använder GeditCom sedan många år, men om man är van vid Disgen är det nog smartast att fortsätta köra det emulerat i t.ex. VMWare fusion. Det är bara dumt att börja med något annat när man trivs i det man är van vid.

Jag kör Windows XP i VMWare Fusion till alla släktforskarskivor och Genline utan att märka någon skillnad på om jag är i Macen eller "PCn". AD kom till Mac med sin senaste version nästan direkt, vilket gladde mej!

Det är bara till släktforskningen jag använder PC-delen, annars är jag helt Mac-baserad sedan 1994, formgivare som jag är…

Kanske ska säga att jag provat dom andra Macprogrammen då och då, men tycker bara dom är krångliga, fula, svåra eller har dåliga möjligheter till källor, inte riktigt svenskanpassade osv…. Nu var det ett tag sedan jag gick rundan, så det kan ha ändrats.

GEDitCOM är det bästa alternativet jag hittat eftersom jag har en ren GEDCOM-fil att jobba med, som jag enkelt kör ut på nätet också när jag ska uppdatera min phpgedview-webbplats.

Jag har inte uppdaterat till den senaste versionen eftersom jag trivs i den gamla, men känner att jag kanske borde, iallafall om det stöder fler GEDCOM-taggar. Uppdragsforskar åt en judinna just nu, som har en massa släkt med hebreiska namn, och detta finns tydligen en tag för, som mitt gamla geditcom inte fixar att tolka.