Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: släktforskningslaviner
Läst 4651 ggr
mbss
0

Hjälp m. att identifiera en plats

Hejsan

Är det någon av er här som har lust att hjälpa till och identifera platsen/personerna i denna berättelse?

http://runeberg.org/blsocken/0152.html

Jag tror jag hittade författaren till boken i SvBef 1890 i Värnamo kommun, Jönköpings län. Alla historierna i boken skulle sålunda kunna vara ifrån den trakten.

Följande ortsnamn omnämns:

Skinnarbo
Lappebol
Gölen
Skrikebo
Broholm
Klockebo

Följande personer omnämns:

Per Israelsson i Skinnarbo (berättelsens huvudperson)
Patron i Broholm
Jösses och Johanna i Lappebol
Måns i Gölen

Tänkte det kunde vara en rolig "gemensam" aktivitet och se vem denna otrevliga "Per Israelsson" var i verkliga livet.. Skrattande

Phryxe
0

Hur vet vi att det inte är fria fantasier?

mbss
0

Genom att kolla upp det.. :)

Jag har gjort några enstaka försök via SveBef och Svenska ortsnamn men jag ligger hemma sjuk så min hjärna går inte på högvarv tyvärr.

Cheyenne
0

Skinnarbo ligger i Sandseryds fs, Jönköpings län

Lappebol ligger i Bredaryds fs, Jönköpings län

Gölen ligger i Ljungarums fs, Jönköpings län

Skrikebo ligger i Järstorps fs, Jönköpings län

Ett Broholm har jag sett i Hakarps fs, Jönköpings län

Klockebo finner jag ej.

mbss
0

Sweet.. Ska kolla på RAÄ hur de där församlingarna ligger rent geografiskt.. De borde inte ligga alltför långt ifrån varandra om det ska gå ihop

Cheyenne
0

Om det ska vara en patron från Broholm så ligger Stensholms säteri bra till. Låg/ligger i Hakarps fs (se ovan). Dit hörde bl a Broholm. En patron Gottfrid Westberg nämns som ägare till säteriet.

Länk

Cheyenne
0

Tillägg; Patron Westberg ägde säteriet på slutet av 1850-talet - början av 1860-talet. Det framgår inte av berättelsen när detta hade inträffat eller missade jag något vid genomläsningen tro?

Cheyenne
0

Dumma Mårten! Flört

Jag skulle göra mig ett par smörgåsar med kokt ägg. Bara för det glömde jag äggen på spisen. Reslutat; Koktid 25 minuter.

mbss
0

Nej tidsperioden omnämns ingenstans.. Så om nu berättelsen är riktig kan den alltså ha ägt rum under den tidsperioden.

Försöker kolla lite i JBGF:s register men jag är som sagt inte på topp idag..

mbss
0

#7.. Superhårdkokta ägg kan också vara goda.. :)

Phryxe
0

Det finns ett Klockebo i Sandviks annex.

Monkey
0

Och Skrikebo i Döderhult.

Cheyenne
0

Angående Jösses och Johanna i Lappelbo i Bredaryd fs.

Det finns i Sv.bef. 1890 en änka Johanna Nilsdotter boendes just där.

Johanna Maria
Inhyseshjon

f. 1821 i Gnosjö (Jönköpings län, Småland)

Änka, ensam i familjen

Lappebol
Bredaryd (Jönköpings län, Småland)

----------------------------------

Frågan är hur länge hade hon bott där år 1890 samt vad hette den avlidna maken??

Cheyenne
0

#10 Bra!!

#11 Döderhult ligger i Kalmar län. Tror de ska vara det Skrikebo vilket ligger i Järstorps fs, Jönköpings län, som jag skrev i inlägg #3.

mbss
0

Har kollat i Sandseryds kyrkoböcker (JBGF:s avskrifter av vigda, födda, döda) men inte hittat någon Per Israelsson.. Så antingen är historien påhittad, personer/platser "omdöpta" eller så varken föddes, vigdes eller dog han där..

Cheyenne
0

#14 Synd!

Det borde ju gå att vaska fram en kyrkovärd i Sandseryd vilket ska ha varit "Per Israelssons" tidigare profession, innan han blev auktionsförrättare.

mbss
0

Jag har kollat runt bland lite andra kapitel i boken och jag lutar nog åt att platserna är autentiska men att personnamnen är antingen påhittade eller i.a.f. förvanskade.. Jag kan inte koppla något namn till en ort via JBGF:s register..

"Greta" i nedanstående berättelse borde gå att identifera om hon existerat, det står ju att hon dog i Runseryd (som borde vara det Runseryd som ligger i Forserum) men jag kan inte hitta henne i någon dödlängd.

Cheyenne
0

#16 Vilken Greta? Glömde du länken?

mbss
0
Cheyenne
0

#18 Vilken historia!! Skrattande