Hjälp m. att identifiera en plats
Hejsan
Är det någon av er här som har lust att hjälpa till och identifera platsen/personerna i denna berättelse?
http://runeberg.org/blsocken/0152.html
Jag tror jag hittade författaren till boken i SvBef 1890 i Värnamo kommun, Jönköpings län. Alla historierna i boken skulle sålunda kunna vara ifrån den trakten.
Följande ortsnamn omnämns:
Skinnarbo
Lappebol
Gölen
Skrikebo
Broholm
Klockebo
Följande personer omnämns:
Per Israelsson i Skinnarbo (berättelsens huvudperson)
Patron i Broholm
Jösses och Johanna i Lappebol
Måns i Gölen
Tänkte det kunde vara en rolig "gemensam" aktivitet och se vem denna otrevliga "Per Israelsson" var i verkliga livet.. 

Hur vet vi att det inte är fria fantasier?

Genom att kolla upp det.. :)
Jag har gjort några enstaka försök via SveBef och Svenska ortsnamn men jag ligger hemma sjuk så min hjärna går inte på högvarv tyvärr.

Skinnarbo ligger i Sandseryds fs, Jönköpings län
Lappebol ligger i Bredaryds fs, Jönköpings län
Gölen ligger i Ljungarums fs, Jönköpings län
Skrikebo ligger i Järstorps fs, Jönköpings län
Ett Broholm har jag sett i Hakarps fs, Jönköpings län
Klockebo finner jag ej.

Sweet.. Ska kolla på RAÄ hur de där församlingarna ligger rent geografiskt.. De borde inte ligga alltför långt ifrån varandra om det ska gå ihop

Tillägg; Patron Westberg ägde säteriet på slutet av 1850-talet - början av 1860-talet. Det framgår inte av berättelsen när detta hade inträffat eller missade jag något vid genomläsningen tro?

Dumma Mårten! 
Jag skulle göra mig ett par smörgåsar med kokt ägg. Bara för det glömde jag äggen på spisen. Reslutat; Koktid 25 minuter.

Nej tidsperioden omnämns ingenstans.. Så om nu berättelsen är riktig kan den alltså ha ägt rum under den tidsperioden.
Försöker kolla lite i JBGF:s register men jag är som sagt inte på topp idag..

#7.. Superhårdkokta ägg kan också vara goda.. :)

Det finns ett Klockebo i Sandviks annex.

Och Skrikebo i Döderhult.

Angående Jösses och Johanna i Lappelbo i Bredaryd fs.
Det finns i Sv.bef. 1890 en änka Johanna Nilsdotter boendes just där.
Johanna Maria
Inhyseshjon
f. 1821 i Gnosjö (Jönköpings län, Småland)
Änka, ensam i familjen
Lappebol
Bredaryd (Jönköpings län, Småland)
----------------------------------
Frågan är hur länge hade hon bott där år 1890 samt vad hette den avlidna maken??

#10 Bra!!
#11 Döderhult ligger i Kalmar län. Tror de ska vara det Skrikebo vilket ligger i Järstorps fs, Jönköpings län, som jag skrev i inlägg #3.

Har kollat i Sandseryds kyrkoböcker (JBGF:s avskrifter av vigda, födda, döda) men inte hittat någon Per Israelsson.. Så antingen är historien påhittad, personer/platser "omdöpta" eller så varken föddes, vigdes eller dog han där..

#14 Synd!
Det borde ju gå att vaska fram en kyrkovärd i Sandseryd vilket ska ha varit "Per Israelssons" tidigare profession, innan han blev auktionsförrättare.

Jag har kollat runt bland lite andra kapitel i boken och jag lutar nog åt att platserna är autentiska men att personnamnen är antingen påhittade eller i.a.f. förvanskade.. Jag kan inte koppla något namn till en ort via JBGF:s register..
"Greta" i nedanstående berättelse borde gå att identifera om hon existerat, det står ju att hon dog i Runseryd (som borde vara det Runseryd som ligger i Forserum) men jag kan inte hitta henne i någon dödlängd.

#16 Vilken Greta? Glömde du länken?

ahhh.. :)

#18 Vilken historia!!