Boktips - Skannade böcker
Det tog en stund innan jag fann sökfunktionen på Harvards University Library's hemsida så jag delar gärna med mig av några boktips med direktlänkar till böckerna.
Först ut är en biografisk och historisk bok över den Svenska Evangeliska-Lutheranska församlingen i Tripolis, Minnesota. Här vimlar det av fotografier på namngivna personer i den svenska församlingen.
Exempel ur boken med namngivna svenskar
…………………………………………………
Det andra boktipset är en bok skriven av Otto Norberg med titeln "Svenska kyrkans Mission vid Delaware i Nord-Amerika". Här finner man tyvärr inga fotografier men väl ett antal svenskar naturligtvist. Länk direkt till personregistret så får ni möjlighet att söka på namn.
………………………………………………..
Nästa boktips tog jag med bara för att jag är en sann matälskare och denna var bara för härlig: Svensk-Amerikans Kokbok
Recepten är både skrivna på svenska och engelska. Exempel
………………………………………………
Sista boktipset för denna gång är på samma tema som det första: Minnesalbum- Svenska Lutherska församlingen (Öst Svedahls församling) Watonwan County, Minnesota. Direktlänk till boken
Här finns namngivna svenskar och massor av fotografier men även andra illustrationer, som här, en tecknad bild av församlingens stiftare; Pastor Peter Carlsson.
Vilken service! Man bockar och bugar… 

#1 Man ska dela med sig av det goda här i livet. Det sa alltid min mormor!

Fotsätter med ett par boktips. Minnesböcker/skrifter över de Svenska Evangeliska Lutherska församlingarna i Amerika är en guldgruva. Fulla med svenska emmigranter, namngivna och med fotografier. Uppenbarligen var det viktigt att få tillhöra en "svensk" kyrka.
St. Johns Kyrka eller St. Johannes församling som svenskarna själva kallade den, belägen i Stamford, Connecticut
Exempel på en namngiven person med foto och en kort biografi, Pastor Carl Olof Thunberg, född 1880 i Åby, Kalmar län Exempel
………………………………………………………..
History of Swedes in Illinois. Också med en biografisk del. Kapitelindelningen ser ni till vänster. Klicka på "Part III" och ni kan t. ex läsa om Smålänningen Nicholas A. Hagg (Hägg kanske?) född 1854 i Hjälmseryd fs, Jönköpings län. Boken är på engelska men lättförstådd.
…………………………………………………………
Svenskarne i Illinois. Direktlänk till boken. Under lefvnadsteckningar finns korta biografier över svenskar i Illinois. Kan se ut så här.

Tack tack för alla fina länkar du lägger in, det är guld värt
Du är en
Ängel

Dagens boktips; "Kvinnor vid maktens sida - 1632-1772 av Svante Norrhem"
Boken ger en god inblick i hur den tidens riksrådinnor, dvs hustrur till Sveriges riksråd, levde. Majoriteten kom naturligtvist från adeln men boken är intressant ur många synvinklar. B.la kan man läsa hur svårt livet faktiskt kunde vara för dessa adelsdamer som ibland tvingades följa med sina män på deras fälttåg där de själva och barnen utsattes för allehanda smittor och allt som oftast återvände till Sverige i en likkista. Ffa barnen var hårt utsatta.
Jag har inte läst hela boken ännu och har inte hittat en direkt ana men likväl en syster till en anmoder; Wiveka Trolle på Trolleholm, gift med riksrådet Bonde. Hon var syster till min fm mm fm mm.
Läs gärna kapitlet "Börd och Stånd". Dessa - för sin tid mycket gynnade personer - kunde ibland klaga på usla omständigheter men satt i relation till Sveriges övriga befolkning…..!! 

Ett tillägg, alla sidor är inte tillgängliga att läsa tyvärr men det är ändock tillräckligt många för att jag skulle tycka att det var värt att tipsa om boken. Den går ju alltid att köpa eller låna i sin helhet om intresse finns.

Puttar upp denna tråd med boktipsen i inlägg #0 och #3. Det är en del emigrantfrågor på forumet så man vet aldrig om någon nytillkommen eller någon som tidigare missat detta, har tur.

På Open Library kan man nog hitta en och annan bok också.

Hittade denna, för mig guldgruva tack vare Cheyenne´s länkar
Adresskalender över svenskar i Boston

Kalas! 

Hittade lite intressanta böcker på Projekt Runebergs hemsida.. Kanske redan kända för de flesta men värt att noteras igen.
Anteckningar om bortgågne samtida (1859-1861)
Anteckningar om svenska qvinnor (1864-1866)
Automobilregister för Hallands län 1924
Såg även att det fanns beskrivningar från 1850 för länen Stockholm, Uppsala, Västerås och Örebro.
Bilder, anteckninagr, dödsrunor över att antal personer
Biographiskt lexicon öfver namnkunnige svenska män
Bland sockenkungar och backstugusittare : historier från bygden
(ovanstående och/eller de två nedanstående bygdehistorier kanske kunde vara en rolig utgångspunkt för en gemensam "släktforskningsinsats" för att se om historierna går att verifiera via andra källor..
)
Blekingskt folklif och öfvertro
GENOM SVERIGES BYGDER (Beskrivningar och en del bilder ifrån svenska städer, bygder)
Sundsvalls Tidning årgång 1888
(Den stora branden i Sundsvall ligger runt sidorna 281-286)
Och en massa mer finns ju givetvis också.. Detta är ju bara ett axplock av alla böcker som finns..